Kompura turboksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos ahtamattomaan bensa-autoon asentaisi moottoritilaan pienen sähköllä toimivan paineilmakompuran syöttämään ilmaa imusarjaan (jota apukuski käyttäisi kartanlukijan paikalta kytkimellä), niin toimisiko turboahtimen tavoin? Mensiköhän esim moottorinohjaus sekaisin jne?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

http://wetleather.com/node/220

Jos enkku kääntyy niin tuossa on seliä myös ahtamisesta.

Ruuvikompuroita käytetään, mutta hihnavedolla. Tilapäistä potkua voi antaa vaikka säiliöstä, jonne pumpataan alamäissä tai jarrutuksissa. Polttoaineen määrää täytyy vastaavasti lisätä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Suoritapa pieni reality check. Yksi kilogramma bensiiniä vaatii muistaakseni 14 kg ilmaa palaakseen täydellisesti. Yksi kuutiometri ilmaa taas painaa 1,3 kg.

Laskepa varsin, kuinka monta litraa sekunnissa pitäisi moottoriin puristaa ilmaa, kun ajelet moottoritiellä vaikkapa satasta ja autosi polttoaineenkulutus tuossa nopeudessa on 7,5 litraa/100 km.

Ei muuten riitä pieni kompura.

Vanha jäärä

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Millään pikkukompuralla ei ole minkäänlaista vaikutusta moottorin toimintaan. Laske ensin, paljonko moottori imee ilmaa läpi (täydellä kaasulla karkeasti puolet iskutilavuudesta per kierros), ja sitten lasket sen pikkukompuran tuoton. Mekaaniset ahtimet ovat järeitä ruuvikompressoreja, jotka vaativat kymmeniä kilowatteja tehoa.

Vierailija
Vanha jäärä

Laskepa varsin, kuinka monta litraa sekunnissa pitäisi moottoriin puristaa ilmaa, kun ajelet moottoritiellä vaikkapa satasta ja autosi polttoaineenkulutus tuossa nopeudessa on 7,5 litraa/100 km.



Sain tuosta että 22l/s ilmaa vetäisi vapaastihengittävä kone.
Voisi laittaa nestehapen ruiskutuksen imusarjaan niin ei tarttisi tuollaista määrää ilmaa.

Vierailija
Lyde
Voisi laittaa nestehapen ruiskutuksen imusarjaan niin ei tarttisi tuollaista määrää ilmaa.

..mutta sitten tarvitsisi jo räjähdyssuojan ja toivon siitä, ettei koneen osia tarvitse kaukaa haeskella.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Suosittelen ilokaasua. Muutamalla satasella saa tuplattua vanhan autonrähjän tehot hetkellisesti. Ja välillä voi kuskikin ottaa huikkaa, jos road-rage meinaa yllättää.

Vierailija

Tuli tuosta mieleeni juttu nuoruusvuosilta, kun kaveri kehuskeli asentaneensa autoona turbon. Kateellisina kuunneltiin, kunnes muutaman päivän kuluttua samainen kaveri tuli kertomaan, että turbo meni rikki. Putosi kuulemma tuulettajanhihnan väliin ja meni päreiksi.
Selvisi, että kaveri oli laittanut ilmanputsarin eteen sellaisen 12v. tuuletinropelin.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
sinnipirtti
mistä laskit 22 l/s? moottorin pyörimisnopeus? moottorin tilavuus?



Ei kun tästä:

Vanha jäärä
Suoritapa pieni reality check. Yksi kilogramma bensiiniä vaatii muistaakseni 14 kg ilmaa palaakseen täydellisesti. Yksi kuutiometri ilmaa taas painaa 1,3 kg.

Laskepa varsin, kuinka monta litraa sekunnissa pitäisi moottoriin puristaa ilmaa, kun ajelet moottoritiellä vaikkapa satasta ja autosi polttoaineenkulutus tuossa nopeudessa on 7,5 litraa/100 km.

Vanha jäärä

Vierailija
Denzil Dexter
Suosittelen ilokaasua. Muutamalla satasella saa tuplattua vanhan autonrähjän tehot hetkellisesti. Ja välillä voi kuskikin ottaa huikkaa, jos road-rage meinaa yllättää.

Ehkei kuitenkaan kannata autokäyttöön tarkoitetusta purkista nuuhkaista, niissä kun on muitakin typen oksideja mukana jonkin verran.

Vierailija

Ei paineilman suuntaamisesta imuaukkoon tai ilmanputsariin ole mitään hyötyä. Pitäisi saada estettyä sen ilman karkaaminen ilmatiiviillä asennuksella, jotta imusarjaan saataisiin riitävä ylipaine.
Siten pullosta suihkutettuna auto kävisi hetken, kunnes pullo on tyhjä.

Ilmamäärä tulisi olla myös säädettävissä kierrosluvun mukaan.

Vaikkapa erillisellä kompressorilla ja perinteisellä kaasuttimella käytettäessä sama tarkoittaisi sitä, että kaasuläpällä ei olsi mitään merkitystä, vaan silloin ilman määrällä säädettäisiin käyntinopeutta.
Perinteisessä kaasuttimessahan säädetään kierrosnopeutta kaasuläpän asentoa muuttamalla, eli ilmamäärää säätämällä.
(Suurempi ilmavirtaus "sieppaa" mukaansa enemmin polttoainetta)

Idea vaatisi ymmärtääkseni takaloosteriin suurituottoisen polttomoottorikäyttöisen kompressorin, josta parituumainen tai isompi putki tiiviisti kaasarin ilmanottoaukkoon. Lisäksi portaaton ilmamääränsääto kaasupolkimella.
Luulen, että sen oikean turbon saa halvemmalla.

Vierailija
Wiljam Shakes beer
Ei paineilman suuntaamisesta imuaukkoon tai ilmanputsariin ole mitään hyötyä. Pitäisi saada estettyä sen ilman karkaaminen ilmatiiviillä asennuksella, jotta imusarjaan saataisiin riitävä ylipaine.
Siten pullosta suihkutettuna auto kävisi hetken, kunnes pullo on tyhjä.

Siinä olisi tietenkin läppä joka estäisi ulosvirtauksen. Tehohönkäisyt ovat yleensä lyhyitä, jolloin pulloilmalla pärjää jos sitä pullottaa kun on kevyepää menoa.

Vierailija

Nyt kun horistaan tehon nostamisesta.

Voisiko tehoja nostaa ruiskuttamalla polttoainetta toisesta suuttimesta ja hapetinta toisesta: esim bensaa, hydratsiinia tai vaikka vetyä ja puhdasta typpihappoa? HNO3 käytetään tai ainakin käytettiin raketeissa hapettimena.

Eikö HNO3 suoloja voi liuottaa valmiiksi bensaan?

Entäs sitten, kun Fluori on kaikkein kovin hapettava alkuaine ainakin Wikin mukaan. Voisiko vielä korkeampia tehoja saada hapettamalla polttoaine Fluorilla?

Mitä jos palotilaan ruiskuttaa nestemäistä happea tai typpeä löpön sekaan?

Vierailija

Se typpihappo hajoittaisi moottorin ja nopeasti, happi räjäyttäisi sen moottorin, typpi tukehduttaisi, hydratsiinilla kuolisi kaikki lähistöllä olijat ja vety olisi vaihtoehto bensiinille, vaikkei oikein hyvä.

Ilokaasua ja lisää bensiiniä, tai bensan sijaan nitrometaania. Niillä saa tehoa nostettua kunnes alumiini lentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat