Mitä polttoainetta vanhaan bensa/petrooliin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajelin viime kesän vanhalla (vm. -37) Wikströmillä ja polttoaineena bensa. Probleemana venttiilien karstoittuminen, mikä kuulemma on odotettavissakin bensalla ajettaessa.

Kysyttäessä vähän jokaisella "asiantuntijalla" tuntuu olevan oma mielipide, millä petrolin voisi korvata. Tässä joitain:

1) muutama prosentti 2-T-öljyä bensan joukkoon
2) 25 prosenttia dieseliä bensaan (!)
3) seos jossa 65 % bensaa, 35 valopetrolia
4) tankkiin pelkkää tärpättiä (ei siis bensaa)

Rakenteellisia muutoksia en viitsisi koneeseen ryhtyä tekemään kun periaatteessa toimii nykyisellään vaikkakin pitää kone aukaista ja putsata venttiilit turhankin usein. Löytyisikö täältä tämänkin aiheen asiantuntijoita, eli millä aineella/sekoituksella petroli kannattaisi korvata?

Älkääkä sanoko että kysy veneilypalstalta, nuo ylläolevat neuvot olen saanut juuri perinnevenekeskusteluista.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kemiaksi menee. Jos saat käsiisi moottoripetroolia, niin kokeile polttaa sitä mustan pellin päällä jotta näet sen liekin muodon ja värin. Sitten tee eri sotkuja joilla saat jotenkin vastaavan liekin. Sitten kirjaat seossuhteet ja kynit maksun muilta jotka sellaista tarvitsevat.

Vierailija
tietää
Jos saat käsiisi moottoripetroolia...



Jos saisin käsiini moottoripetroolia en varmaankaan kyselisi millä sen voi korvata.

Vierailija

Tarkoitinkin tippoja enkä litroja. Pudotetaan tippa pellille ja sytytetään. Vertailuksi seosta toinen ja verrataan.

Vierailija
Inhorealisti
Koeta 30-35% dieseliä ja 70-65% bensa (95)!



Mun järkeni mukaan diesel palaa huonommin ja aiheuttaa nokea ja nykyistäkin enemmän karstaa. Onko sulla kokemusta seoksen toimivuudesta?

Vierailija

Jos karsta on ongelma niin siitä pääsee helpostikin liruttamalla vetta kuuman moottorin imuilmaan täysillä kierroksilla.

Lättäpäässä on myös helppo irroittaa kansi ja raaputella karstat pois. Kannen tiivariksi käy hehkutettu kuparilevy.

Vierailija
tietää

Lättäpäässä on myös helppo irroittaa kansi ja raaputella karstat pois. Kannen tiivariksi käy hehkutettu kuparilevy.



Kannen irroittaminen ei tosiaan ole ongelma jos sitä ei tarvitse ryhtyä tekemään 14 m/s tuulessa ja aallokossa keskellä Lumparnia.

Toi kuuma vesi imusarjaan oli uutta mutta taidan jatkossakin luottaa CRC:n voimaan. Mutta tässäkorjataan edelleen oiretta eikä varsinaista karstoittumisongelmaa.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Toi kuuma vesi imusarjaan oli uutta mutta taidan jatkossakin luottaa CRC:n voimaan. Mutta tässäkorjataan edelleen oiretta eikä varsinaista karstoittumisongelmaa.



kyllä siihen kelpaa ihan kylmäkin vesi kunhan se moottori on kuuma ja kierrokset tapissa.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Lakkabensiini eli mineraalitärpätti vastaa saatavilla olevista aineista melko hyvin petroolia. Hintakaan ei ole paha. Katseleppa halpaliikkeiden työkaluosastoilta 5 litran tai 10 litran lakkabensiini astioita. Saat todennäköisesti samaan hintaan ja valmiiksi kannussa kuin bensiiniä pumpulta. Tuoksutkin tulee melkein aidot. Käytön rajoituksista veneliikenteessä en osaa sanoa. Oletettavasti pitäisi paragraafien mukaan käyttää "verollista polttainetta".

Dieselin laittaminen bensan sekaan ei ole hyvä toimenpide, sillä sitä tahtoo kulkeutua moottoriöljyyn ja se tuppaa pesemään sylinterin seinämiä, jolloin moottori kuluu. Moottoripetrooli (jota ei taida saada mistään) ja "tärpätti" eivät sisällä niin raskaita aineita kuin dieselpolttoaine ja ovat siksi turvallisempia.

Jos kone karstoittuu lakkabensiinillä, syy ei ole polttoaineessa. Kyllä siihen tavallisen bensankin pitäisi käydä. Jos unohtuu nuo tärpätit kaasuttimeen, saat koneen käyntiin, kun ruokit sitä aluksi vähän aikaa nestekaasulla. Letkun pää vaan sisään ja "oikea" määrä (vaatii hiukan harjoittelua!) kaasua suoraan kurkkuun. Wikke tykkää siitä.

Vierailija

2-T koneessa dieselin(PÖ) sekoitus ei aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia ankä ole kuullut että näin olisi Wasalaisten suhteenkaan!

Tätähän pitää kokeilla sillä ei sitä tietoa muuten tulee

Vierailija
Vesa Mikkonen
Lakkabensiini eli mineraalitärpätti vastaa saatavilla olevista aineista melko hyvin petroolia. Hintakaan ei ole paha. Katseleppa halpaliikkeiden työkaluosastoilta 5 litran tai 10 litran lakkabensiini astioita.



Huomasin tän vasta nyt, kiitoksia infosta. Keskustelin tuossa tyypin kanssa joka myös kertoi itse käyttävänsä tärpättiä, pitääpä kokeilla. Nestekaasuvinkki myös hyvä, en ole kuullutkaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat