Fibromyalgia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Selailin noita vanhoja keskusteluja, mutta kaikki tuntuivat karkaavan ennemmin tai myöhemmin pahasti sivuraiteille, joten aloitan uuden.

Siispä olisinkin kiinnostunut kartoittamaan kokemuksia fibromyalgiasta ja hoidosta (lääkkeillä ja/tai muuten).

Entäpä minkälaisia "yhdistelmiä" löytyy? Esim. fibromyalgia+migreeni, fm+astma, fm+kilpirauhassairaus, fm+masennus...

Sivut

Kommentit (204)

Vierailija
tabula rasa

Siispä olisinkin kiinnostunut kartoittamaan kokemuksia fibromyalgiasta ja hoidosta (lääkkeillä ja/tai muuten).

Tuolla terveydenhoitaja-kiropraktikko Sunny Kierstyn kertoo käsityksensa fibromyalgiasta.

Täälläkin fibromyalgiapotilas kertoo kokemuksistaan, tällä kertaa koko kehon narkoosimanipulaatiosta:
http://uk.youtube.com/watch?v=MJOflSjyfU0
(pari muutakin potilasta mukana)

Ja monta muuta samankaltaista potilasta:
http://www.muacertification.com/muavids.html
(Sekä useita lääkäreitä kertomassa MUA:sta)

Ja tuossa periaatteessa samalla menetelmällä (ilman narkoosia) korjattujen suomalaisten fibropotilaiden haastatteluja:

Anita kertoo tarinansa
30 vuotta fibromyalgiaa
12 vuotta kipuja

Vierailija
LK
Tää ketju lähtikin sitten heti ekasta vastauksesta sivuraiteille

Mitä tarkoitat sivuraiteilla? Sinun viestisi sivuraiteilla vasta olikin.

Etkö usko siihen mitä brittilääkärit puuhailevat ja heidän potilaansa kertovat?
Tehdäänhän suomessakin noita MUA-hoitoja, mutta kai vain olkapäille?

Akuutin lääkäri Risto Laitelakin suositteli viime viikolla manipulaatiohoitoja eräille potilaille.

Gait disorders in patients with fibromyalgia.
"RESULTS: Gait during stable walking was severely altered in the patients."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16626992

Ja kun nivelten (lantion+selän) liikkuvuus palautetaan esim MUA-hoidolla normaaliksi, niin Gait paranee ja kivutkin helpottaa.

Vierailija

Tässä yllä onkin oikein asiantuntuja vastaamassa, eli parantunut, pistä vielä että ms tauti, syöpä ym jutut paranee manipulaatiolla.
Jestas sentään!

Näitä kaikkia juttuja mitä väität, jos ne olisi tosia, olsi ne lääketieteen käytössä ollut jo vuosia, mutta kun ne on ihan p:tä, ja sitä tuputat meille. Et ole ollenkaan parantunut.

Vierailija

Luin kerran jonkun lääkärin kirjoittaman provokatiivisen kirjan, en ole varma nimestä, oliko se "Älä usko lääkäriä", tai jotain sinne päin. Kirjassa väitettiin, että fibromyalgia on ns. roskadiagnoosi, jota sairastaviksi luokitellaan kaikki epämääräisistä, selittämättömistä kivuista kärsivät potilaat.

Toiset lähteet taas kertovat sen olevan reumaattinen sairaus.

Vierailija
totinen
Kyllä se fibromyalgia näkyy aivokuvissa, eli vähättelevä asenne on aika vanhanaikainen.

Ei kai fibro näy kuvissa vaan kipu. Kipuhan on tunne, joka on "aivotoimintaa". Ja se taas on seuraus jostakin ärsykkeestä.
Kipu pystytään kuvaamaan aivoista, mutta ei sen syy kuvista näy. Eli se, mistä hermosignaalit tulee ja miksi.
Kivun syy jää pimentoon 80%:ssa selkävaivoistakin.

Uusin termi tuollaiselle "selittämättömälle" kivulle on Somatisaatiohäiriö.

Joka viides suomalainen potee luulosairautta
"Tosiasiassa kyse on somatisaatiohäiriöstä. Lääketiede katsoo sen mielenterveyden ongelmaksi, jonka oireet ovat fyysisiä."

Lueskelkaa jutun alta lukijoiden (potilaiden) kommentteja...

Vierailija
parantunut
Ei kai fibro näy kuvissa vaan kipu.

Tietosi on väärä. Kyllä monet sairaudet (myöskin fibromyalgia) näkyvät PET-kuvissa. Kysyhän joltain, joka oikeasti tietää (ethän sinä muuten usko, jos sittenkään ).

parantunut

Uusin termi tuollaiselle "selittämättömälle" kivulle on Somatisaatiohäiriö.

Joka viides suomalainen potee luulosairautta

""""Joka viides terveyskeskuspotilas kärsii oireista, joille ei löydy lääketieteellistä selitystä.""""

Onneksi ei tarvitse käydä terveyskeskuksessa

Tunsin 2 ihmistä, jotka kuolivat, kun heitä pidettiin vaan "luulosairaina" terveyskeskuksessa. Ja sitten tunnen 1, joka menetti toisen munuaisensa, kun luultiin "luulosairaaksi".

Ja tuskin olen ainoa, joka näitä tuntee.

Aniharva terveyskeskukseen menijä pääsee minkäänlaisiin jatkotutkimuksiin, koska ei ole rahaa ja jonot ovat vähintään 6kk.

Vierailija

Juu, tuttua on kaikki tämä, luulosairaudesta ihmeparantumisiin. Niin ja kauhutarinat terveyskeskuslääkäreistä.

Kiinnostukseni aiheeseenhan johtuu tietysti siitä, että itselläni on fibromyalgia...ja astma, kilpirauhasen vajaatoiminta, migreeniä aihetta epäillä. Niin ja tietysti masennus. Nämä vaihtelevat keskenään vuoroja siitä, mikä niistä on päälimmäisenä. Tällä hetkellä olen sairauslomalla masennuksen vuoksi. Eikä muuten parane kalaoljyllä. Muokkaus tähän kohtaan, käytän kyllä Mölleriä.
Uskon, että terapia+lääkitys on paras yhdistelmä masennuksen hoidossa, ainakin minun kohdallani. Ongelmani johtuvat kyllä siitä perinteisestä "ankeasta lapsuudesta" ja niitä solmuja olen availlut terapiassa.

Itselläni kävi silloin noin kymmenen vuotta sitten hyvä tuuri ja silloinen terveyskeskuslääkärini tunnisti fibron heti ja alusta asti on hoidettu oikeaa sairautta. Sain myös lähetteen sairaalaan ja reumatologi varmisti diagnoosin. Pääsin myös Heinolaan reumasäätiön sairaalaan kuntoutukseen ja siellä kyllä kuulin monenlaisia kokemuksia toisilta. Osa oli todella surullisia tarinoita, vuosien taistelua diagnoosin saamiseksi.

Vierailija
MsHorton
parantunut
Ei kai fibro näy kuvissa vaan kipu.

Tietosi on väärä. Kyllä monet sairaudet (myöskin fibromyalgia) näkyvät PET-kuvissa. Kysyhän joltain, joka oikeasti tietää (ethän sinä muuten usko, jos sittenkään ).

Kiinnostaa toki. Onko antaa mitään hyvää linkkivinkkiä tai kerrotko itse? Pikainen haku ei löytänyt mitään järkevää suomalaista PET:stä ja fibromyalgiasta. Tämä ainoa:

"Kirjoittajien mukaan muutokset μ-opioidijärjestelmässä saattavat olla seurausta kroonisesta kivusta ja selittää taudin kliinistä kuvaa."
http://www.suomenkivuntutkimusyhdistys. ... TIETOA.pdf

Eli kipu aiheuttaa muutoksia, jotka näkyvät aivoissa. Ei siis fibromyalgia itse. Edelleenkään ei sen kivun syytä kerrottu.

Vierailija

Noh, vaikka netistä löytyy yhtä jos toistakin asiasta kuin asiata ja monesti ihan asian vierestäkin, niin eihän sinne kaikkea tupata.

Eli mitään linkkivinkkiä ei nyt ole. Ja kaikkein vähiten niitä YouTube videoita

Ota yhteyttä fibromyalgiaa tutkiviin lääkäreihin, jotka tietävät viimeisimmät tutkimustuloskset.

Itse olen heiltä tuon tiedon saanut.

Vierailija
MsHorton

Ota yhteyttä fibromyalgiaa tutkiviin lääkäreihin, jotka tietävät viimeisimmät tutkimustuloskset.
Itse olen heiltä tuon tiedon saanut.

Olen hiukan pettynyt kun teilasit mielipiteeni kuulopuheiden perusteella. Olisi ollut kiva saada tietoa asiasta.
Lainaukseni oli kuitenkin juuri niiltä lääkäreiltä, joilla on ne viimeisimmät tutkimustulokset.

Vierailija

Oiskos Ubikinonista apua?

Sitä maahantuo ja/tai valmistaa ainakin hankintatukku, Pharma Nord ja BioVita.

Vahvuuksia on erilaisia ja pakkauskokoja eli vertailla täytyy. Koostumusta ei kaikki valmistajat edes kerro nettisivullaan eli ????

Tässä myös hyvä sivusto eri ravintolisien käytöstä ja vaikutuksista. Laittaa hakusanaksi fibromyalgia.

http://cfs.gehennom.org/?itsehoito

Vierailija

Elän työyhteisössä, johon kuuluu noin sata ihmistä. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kaksi naishenkilöä on jäänyt sairauseläkkeelle fibromyalgian johdosta. He molemmat olivat about 60-vuotiaita eläkkeelle jäädessään. Kuitenkin useita vuosia alle virallisen eläkeikärajan.

Sattumoisin on niin, että asun samalla paikkakunnalla kuin he molemmat. Jostain syystä kumpikin nainen näyttää voivan nykyisin loistavasti; he uivat, marjastavat, kuntoilevat, hoitavat puutarhaansa ja elävät kaikin puolin ihan kuten kaikki muutkin (terveet) ihmiset tekevät.

PS: Tämä ei ollut lääketieteellinen kannanotto fibromyalgiaan, vaan ihan sivusta seuraavan ihmisen huomio muista ihmisistä.

Vierailija
Hans Lankar
Jostain syystä kumpikin nainen näyttää voivan nykyisin loistavasti; he uivat, marjastavat, kuntoilevat, hoitavat puutarhaansa ja elävät kaikin puolin ihan kuten kaikki muutkin (terveet) ihmiset tekevät.

Et kuitenkaan pääse katselemaan heitä 24/7 eli uskoisin, että suurin osa vuorokaudesta 3/4 osa menee siellä soffan pohjalla kovissa kivuissa, uupumuksessa ja lihasjäykkyydessä.

Ennen heillä meni se vähä energia työntekoon, minkä he nyt laittavat omaan hyvinvointiinsa

Liikunta ja lihashuolto helpottaa myös fibromyalgian oireita.

Ja jos vaan jäät sinne soffan pohjalle, niin vakava masennus on taattu ja sen jälkeen mielessä pyörii vain ja ainoastaan kuolema.

Ja siihen ei edes kalaöljy auta, vaikka tutkimukset mitä kertois.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat