Unettomuus aamuyön tunteina

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos unettomuus aamuyön tunteina johtuu masennuksesta, miksi juuri aamuyön tunteina?

Mitä ihmiselle tapahtuu pitkällä aikavälillä silloin kun on joutunut ylivoiman edessä jatkuvasti sopeutumaan epäoikeudenmukaiseen kohteluun?
Ja mitä tapahtuu lapsille tai nuorille ihmisille, jotka joutuvat pakon edessä jatkamaan elämäänsä ikään kuin uskoisivat heille esitetyt valheet?

Kommentit (12)

Vierailija

Voihan se unettomuus päivälläkin vaivata, mutta useimmiten kai yöllä...

pinklin
Mitä ihmiselle tapahtuu pitkällä aikavälillä silloin kun on joutunut ylivoiman edessä jatkuvasti sopeutumaan epäoikeudenmukaiseen kohteluun?

Jossain vaiheessa tulee seinä vastaan ja sitä seuraa romahdus. Vakava mesennus, lääkitys ja monen vuoden terapia... Tai sitten jotain ihan muuta.

Vierailija
tabula rasa
Voihan se unettomuus päivälläkin vaivata, mutta useimmiten kai yöllä...

Toivottavasti päivisin ilmenevä unettomuus onkin yleisempää kuin öinen unettomuus, varsinkin jos aamulla on töihin tai kouluun lähtö. Mutta masennuksen eräs tuntomerkki on herääminen juuri aamuyöllä jota seuraa tuskastuttava useiden tuntien valvominen.
Tuli mieleeni, mahtaako raamatussa mainitulla "sudenhetkellä" olla yhteyttä masennukseen tai sen voittamiseen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jaa olenkin ihmetellyt miksi heräilen aina yöllä enkä saa enää unta.. olen kai sitten masentunut. Pilleriä naamaan niin aivokemiat menee kuntoon ja kaikki tuntuu taas valheellisen mukavalta. Traalalaa laalalaa. Pitäähän sitä tehokas olla. Ei tässä tehoyhteiskunnassa ole aikaa harmistella, vähän vitamixiä ja omegahommelia tuosta noin.. kukahan sen totesi että paskoakaan ei voi enää hyvällä omallatunnolla ellei samalla tarkista kannettavalta sähköpostejaan.. 8 tuntia töitä, 8 tuntia unta, 8 tuntia vapaa-aikaa. Vapaa-aika pitää käyttää tehokkaasti säännölliseen liikuntaan ja maksimaaliseen hauskanpitoon. Kaikki on niin ohjeistettua, kaavoitettua.. kaksi ja puoli minuuttia sitä ja tätä, viisi minuuttia tätä.. sen jälkeen juttelet sen ja sen sukulaisen kanssa 6 minuuttia, jotta täyttyy ihmisen välttämättömät seurustelutarpeet jotta pysyy maksimaalisen tehokkaana ja aivot virkeänä ja..

くそっ!

Vierailija
Ronron
Jaa olenkin ihmetellyt miksi heräilen aina yöllä enkä saa enää unta.. olen kai sitten masentunut. Pilleriä naamaan niin aivokemiat menee kuntoon ja kaikki tuntuu taas valheellisen mukavalta. Traalalaa laalalaa. Pitäähän sitä tehokas olla. Ei tässä tehoyhteiskunnassa ole aikaa harmistella, vähän vitamixiä ja omegahommelia tuosta noin.. kukahan sen totesi että paskoakaan ei voi enää hyvällä omallatunnolla ellei samalla tarkista kannettavalta sähköpostejaan.. 8 tuntia töitä, 8 tuntia unta, 8 tuntia vapaa-aikaa. Vapaa-aika pitää käyttää tehokkaasti säännölliseen liikuntaan ja maksimaaliseen hauskanpitoon. Kaikki on niin ohjeistettua, kaavoitettua.. kaksi ja puoli minuuttia sitä ja tätä, viisi minuuttia tätä.. sen jälkeen juttelet sen ja sen sukulaisen kanssa 6 minuuttia, jotta täyttyy ihmisen välttämättömät seurustelutarpeet jotta pysyy maksimaalisen tehokkaana ja aivot virkeänä ja..

Kirjoituksessasi annoit selkeän vaikutelman masennuksen syistä työikäisellä. Tekopirteys ja tehokkuuden nimissä säntäileminen saattaa olla kulissia, jonka takana "klovni" itkee.

En tiedä onko piristyspillerit hyvä vaihtoehto sellaiselle, jonka vauhti on jo muutenkin liian kova. Itse valitsisin mieluummin 10 tunnin unen kerran vuorokaudessa ilman lääkkeitä. Lisäksi pitäisi olla vapaus velvollisuuksista siksi aikaa, että syy masennukseen löytyy ja että asiat selvitetään.

Usein käy niin, että asioiden selvittämistä vaativaa sanotaan rähjääväksi tyypiksi ja pahimmassa tapauksessa ympärillä on paljon tuomareita, että "syytetylle" ei jää tilaa edes juosta karkuun, saati, että saisi puheenvuoron ja vastauksia kysymyksiinsä.

Mutta jos mielenrauhaa vaivaavien asioiden selvittämisestä tai ei-selvittämisestä päättää joku muu, eikä itse voi siihen vaikuttaa, toiseksi paras tilapäinen ratkaisu olisi pillerit. Niiden avulla saa unta ja voimia uuteen yritykseen. Järkikultakin saattaa toimia paremmin, jos on saanut levättyä kunnolla.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005
Ronron
Jaa olenkin ihmetellyt miksi heräilen aina yöllä enkä saa enää unta.. olen kai sitten masentunut.

Sama mulla. Oot vaan jättänyt sisäistämättä että pitää olla täydellisen normaali™, eikä valittaa turhia. Katso minuuttiaikataulusi uudelleen - käytit varmaan vessassa käyntiin puoli minuuttia liikaa aikaa.

Ronron
[size=85:3cmhxfp1]Pilleriä naamaan niin aivokemiat menee kuntoon ja kaikki tuntuu taas valheellisen mukavalta. Traalalaa laalalaa. Pitäähän sitä tehokas olla. Ei tässä tehoyhteiskunnassa ole aikaa harmistella, vähän vitamixiä ja omegahommelia tuosta noin.. kukahan sen totesi että paskoakaan ei voi enää hyvällä omallatunnolla ellei samalla tarkista kannettavalta sähköpostejaan.. 8 tuntia töitä, 8 tuntia unta, 8 tuntia vapaa-aikaa. Vapaa-aika pitää käyttää tehokkaasti säännölliseen liikuntaan ja maksimaaliseen hauskanpitoon. Kaikki on niin ohjeistettua, kaavoitettua.. kaksi ja puoli minuuttia sitä ja tätä, viisi minuuttia tätä.. sen jälkeen juttelet sen ja sen sukulaisen kanssa 6 minuuttia, jotta täyttyy ihmisen välttämättömät seurustelutarpeet jotta pysyy maksimaalisen tehokkaana ja aivot virkeänä ja..[/size:3cmhxfp1]

Oikea meininki.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Olen jostain lukenut että sekä masennus että nukkuminen verottavat aivojen serotoniinivarantoja. Ilmeisesti pukkaamalla ihmisen valveille aivot yrittävät estää serotoniinivajeen pahenemisen.

Sellaistakin olen kuullut että keskiajalla olisi ollut aivan tavallista että jos ihminen heräsi keskellä yötä, hän saattoi lähteä vierailemaan naapurin luo, ja jatkoi unia sitten joskus myöhemmin. Ei siis suotta stressattu siitä jos ei uni tule.

Nykyajan ihminen sitten makaa hampaat irvessä koko yön sängyssä, nukutti tai ei. Meitsi ainakin, kun ei tässä talossa oikein voi hiippailla pitkin yötä miten lystää kun kärsii heti lähimmäinen ainakin, kenties naapuritkin. Ah ollapa oma talo koti.

Vierailija

Kerään menettämieni serotoniinivarantojen tilalle endorfiineja, joita saan sieltä mistä kerään marjatkin. Metsäpoluilla lenkkeillessä juoksen kauemmaksi asioista, joiden miettiminen ei ole johtanut ratkaisuun.
Lenkkeilystä saamani voiman turvin jaksan paremmin keskittyä kirjoittamiseen ja lukemiseen.
Laitan illalla matkakoneen yöpöydälle ja avaan nettiradion, jonka jätän auki koko yöksi. Kun aamuyöllä herään, enkä saa unta, nettiradio sieppaa mielenkiintoni ja vältyn ajattelemasta asiaa, jonka ratkaisun avaimet ovat muilla, ei minulla.
Näin koetan pitää voimattomaksi tekevät ajatukset ihoni ulkopuolella.

Seuraavassa linkissä ei ole unettomuuteni varsinainen syy, mutta kaipa jokin itsessä kiinnittyy, kerää ja tallentaa samantapaista. Jos tähänastiset ikävyydet vain vaivoin onnistuu pitämään ulkona itsestä, kuinka pitää ulkona totalitarismi, joka on lähenemässä ja mikrosirun muodossa yrittää ihon alle?

http://video.google.com:80/videoplay?do ... enkielinen

Huolellisesti laatimani vastaus hävisi kun testasin linkin toimivuutta. Uudestaan kirjoittaessani ei entisestä ole jäljellä muuta kuin linkki.

Vierailija

Sanotaan että kello 03:00 on haamujen aika. Mutta paras keino nukahtamiseksi on loppujen lopuksi se yksinkertaisin ja sillä on myös sellainen vaikutus.
No niin menet ensin eteiseen ja otat sellaisen 45 asteen kulmassa olevan asennon. Sitten juokset niin lujaa kuin ikinä jaksat makuuhuoneesi seinään. Kun harjoittelet niin toivottu vaikutus tapahtuu juuri tyynysi yläpuolella ja löydät kehosi aamulla optimaalisesta paikasta.

Vierailija

Ihminen on suden hetkellä heikoimmillaan. Jos en väärin muista, niin itsemurhatkin ovat tähän aikaan kaikkein yleisempiä. Vaikka suden hetkellä herääminen voikin olla joillekin ahdistava kokemus, niin toisaalta silloin on aikaa miettiä asioita syvällisemmin. Koko maailma lepää, täysikuu paistaa ja ainoastaan haamut valittavat hiljaa taustalla. Itse kuuntelisin silloin tätä kappaletta, se ei auta välttämättä nukahtamaan, mutta luo taianomaisen rauhallisen tunnelman.

http://uk.youtube.com/watch?v=PbWULu5_nXI

Käsittääkseni sävelkulku pohjautuu jotenkin Bachin Sleepers awake nimiseen sävellykseen.

Vierailija

Olen sanonut sen aiemminkin ja sanon myös nyt: yöllä valvominen on epänormaalia ja hölmöä. Ainakin silloin jos sen tekee tarkoituksella.

Vierailija
anomalia
Olen sanonut sen aiemminkin ja sanon myös nyt: yöllä valvominen on epänormaalia ja hölmöä. Ainakin silloin jos sen tekee tarkoituksella.
Epänormaalia kyllä, mutta miksi hölmöä? Aamuyö on rauhallisinta aikaa, silloin luovuus on kukkeimmillaan. Miksi nukkua tuo luovuuden aika ohi? Onhan aikaa nukkua sitten, kun muut ovat lähteneet töihin, kouluun ja jättäneet talon hiljaiseksi.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
anomalia

Nuku yöllä, ei se mielestäni ole tyhmää. Viime yönä nukuin 0 tuntia, päivästä tuli ikävä. Mutta ihan tarkoituksella valvoin, sain valmistettua kaksi minuuttia musiikkia kappaleeseen, joka on häirinnyt mieltäni jo kauan. En voi päättää milloin saan tehtyä näitä juttuja, joskus yöllä, joskus päivällä. Valvoin tarkoituksella, sillä vaikka päivä oli huono, olen koko ajan tuntenut tyytyväisyyttä siitä, että edistyin tavoitteessani.

Joka yö ei kannata kukkua, ei tietenkään.

Mulgeron

Uusimmat

Suosituimmat