Sisäinen herätyskello

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen jo vuosia miettynyt että kuinka on mahdollista herätä noin 95% todennäköisyydellä 1-2 minuuttia ennen kuin kello soi? Olen itsessäni huomannut tälläisen "ominaisuuden" jota käytän oikeastaan joka arki päivä.

Sängyn reunalla on kaksi Nokian puhelinta jotka soi noin 30 sekuntin intervalleissa heräämisen toteutumiseksi. Herätys aika yleensä 3:20.

Herään yleensä 3:18 tai 3:19 ja kun otan puhelimen käteen, painan punasta luuria ja katon aikaa, niin voin ottaa hälytykset pois päältä ja hypätä ylös.

Ymmärtäisin paremmin asiaa jos herätysaika olisi ollut esim. jo vuosia sama mutta voin muuttaa kellon aikaa ja herätä ennen sointia yhtä todennäköisesti.

Huomattua on että todennäköisyys kärsii mitä pitempään nukun. Yleensä nukkumaan 21:30-22:00.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (10)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Juu todella monillahan on noita juuri tuollaisia. Ei mitenkään harvinaista. Kyllä siellä sisällä taitaa jokin alitajuinen kello tikittää.

くそっ!

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
Suolanaksu
Kerran kuulin unessani että puhelin soi, hetkeä myöhemmin herätys puhelimessa rupesin soimaan

Nyt tulee offtopikkia anteeksi.

Itsellä käynyt myös tuolla tavalla kerran. Minulla uni meni niin, että kilkutin naapurin ovikelloa unessani ja heräsin sitten siihen kun tämä kyseinen naapuri pimputteli minun ovikelloani.

Juttuhan menee kuulemma niin, aivosi rakentavat unen samaan aikaan kun kello oikeasti soi. Aivosi siis kehittävät kyseisen unen heti kun ne rekisteröivät äänen. Tämä kaikki tapahtuu siis muutamassa sadasosassa.

Eli käytännössä homma menee siis niin, että olet nukkumassa. Herätys alkaa pirisemään--> aivosi tunnistavat äänen ja kehittelevät siitä sinulle unen. Sitten sekuntin tai pari myöhemmin heräät kyseiseen herätyskelloon. Homma tapahtuu siis melko nopeasti.

"I'm not in jail for committing murder. I'm in jail partly because I'm a black man in America,where the powers that be will only allow a black man to be an entertainer or a criminal." - Rubin Carter, Penthouse Interview, 1975.

Vierailija

En käytä herätyskelloa ollenkaan. Herään paremmin, kun ei ole mahdollista käyttää torkkutoimintoa. Esimerkiksi jos herään 6:50, ei ole järkeä alkaa nukkumaan enää, jos pitää nousta seitsemältä. Jos minulla olisi herätyskello, niin ajattelisin että vielä ehtii nukkua 10 minuuttia. Mutta elimistö tarvitsee aikaa myös heräämiseen. Siispä on parempi nousta kun elimistö on herännyt vaikka kello olisikin vasta 6:50, kuin sysätä elimistö takaisin kohti unta. Kun alkaa nukkumaan, menee jonkin aikaa elimistöltä taas herätä, eikä pirteys välttämättä tule heti 7:00.

Jos taas kello soi 7:00, niin elimistö on joko herännyt tai ei. Mutta jos menet nukkumaan ilman kelloa siten, että tähtäät heräämään 7:00, niin todennäköisesti myös heräät siinä main. Toki saattaa vaatia hieman totuttelua.

Vierailija

Itsellä käynyt myös tuolla tavalla kerran. Minulla uni meni niin, että kilkutin naapurin ovikelloa unessani ja heräsin sitten siihen kun tämä kyseinen naapuri pimputteli minun ovikelloani.

Juttuhan menee kuulemma niin, aivosi rakentavat unen samaan aikaan kun kello oikeasti soi. Aivosi siis kehittävät kyseisen unen heti kun ne rekisteröivät äänen. Tämä kaikki tapahtuu siis muutamassa sadasosassa.

Eli käytännössä homma menee siis niin, että olet nukkumassa. Herätys alkaa pirisemään--> aivosi tunnistavat äänen ja kehittelevät siitä sinulle unen. Sitten sekuntin tai pari myöhemmin heräät kyseiseen herätyskelloon. Homma tapahtuu siis melko nopeasti.

Joo mietin tätäkin vaihtoehtoa, mutta sitten kokeilin herätystä ilman ääntä. Heräsin siihenkin...

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007
El Muerto

Joo mietin tätäkin vaihtoehtoa, mutta sitten kokeilin herätystä ilman ääntä. Heräsin siihenkin...

En ottanut kantaa tuohon sinun viestiisi vaan Suolanaksun viestiin. Sori!

Itellä toimii myös tuo "sisäinen herätyskello". Pitkän aikaa jos on joku tietty sama rytmi, niin kyllähän sä alat heräämään ihan tottumuksesta samoihin aikoihin kuin aikasempinakin aamuina.

"I'm not in jail for committing murder. I'm in jail partly because I'm a black man in America,where the powers that be will only allow a black man to be an entertainer or a criminal." - Rubin Carter, Penthouse Interview, 1975.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Minulla tuo toimi erinomaisesti silloin kun minulla vielä oli vanha ja kamalaääninen vekkariklocka. Joka ikinen aamu heräsin juuri ennen kuin se soi vain siksi että saisin tapettua sen ennen kuin inahduskaan sen kaameasta pärinästä pääsi ilmoille. Se oli vielä niin kohtelias kello, että tiksautti viimeisen sekunnin ennen soimistaan kovempaa kuin muut (kokeilin monta kertaa valveillakin) joten luultavasti heräsin siihen.

Jos täytyi herätä useampana aamuna samaan aikaan, en yleensä tarvinnut herätystä kuin ensimmäisenä, jollen sitten ollut tosi väsynyt tai mennyt myöhään nukkumaan.

Sitten kellosta katkesi jousi, ja se siitä. Nykyään sekä nukkumis- että valvomisrytmi ovat niin päin jotakin jännittävää, että kännykän herätys on tosi tarpeen.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Mä en juurikaan enää käytä herätyskelloo, koska osaan määritellä mihin aikaan herään. Mielessäni laitan kellon soimaan vaikka 7:00, niin herää sitten 6:50 - 7:10 välisenä aikana.

Onnistuvuus% on aika hyvä. Yli 90. Mutta joskus lipsumista voi sitten sattua tuntejakin...

SamBody
Seuraa 
Viestejä5787
Liittynyt3.5.2008
Olli V
Mä en juurikaan enää käytä herätyskelloo, koska osaan määritellä mihin aikaan herään. Mielessäni laitan kellon soimaan vaikka 7:00, niin herää sitten 6:50 - 7:10 välisenä aikana.

Onnistuvuus% on aika hyvä. Yli 90. Mutta joskus lipsumista voi sitten sattua tuntejakin...

Jep, sama juttu. Päätän illalla mihin aikaan aamulla herään ja herääminen tapahtuu muutaman min. tarkkuudella lähes 100% varmuudella, jos häiriötekijöitä ei unea sotkemaan ihmeemmin tule. Mitään tottumista johonkin rytmiin tuohon ei tarvita.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Uusimmat

Suosituimmat