Globaali kansalaispalkka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Paras tapa päästä pois tuosta jatkuvasta nälkäongelmasta maailmassa olisi alkaa maksaa esim. 1 $ kansalaispalkkaa kaikkien maiden köyhimmille ihmisille. 1 $ päivässä olisi 30 $ kuukaudessa. Sillä rahamäärällä saataisiin jo kaikki ainakin ravituksi ja samalla aliravitsemuksen aiheuttamat sairaudet vähenisivät.

Tällä hetkellä arvoidaan, että on n. 900 miljoonaa aliravittua, joten tästä kasvaisi aika suuri summa aikaa myöten, mutta voisi kokeilla aluksi jonkin maan tasolla, miten se toimisi ja sen jälkeen sitä voisi laajentaa vähitellen laajemmalle.

Kommentit (8)

Vierailija

Maailmassa on ihan liikaa ihmisiä. 1-1.5 miljardia vielä mahdollistaisi kestävän kehityksen korkealla elintasolla.

Ja kuka kumma tämän palkan maksaisi? Se tekisi 2.52 BILJOONAA dollaria vuodessa joka on noin 50 kertaa suurempi kuin Suomen vuotuinen budjetti?

Vierailija

Miksi joidenkin maiden oikein pitää olla rikkaampia kuin joidenkin toisten?
Jos sitten jaettaisiin rahat niin, että jokaiselle ihmiselle maailmassa myös jäisi elämiseen euro per päivä? Ehkä sillä
tavoin rahat riittäisivät.
Minulla ainakaan ei olisi mitään sellaista järjestelmää vastaa, jos se vain olisi käytännössä mahdollista.

Vierailija

Mulla on. Ei kiinnosta mitkään köyhät neekerit kun on parempaakin tekemistä. Ennemmin ostan vaikka uuden näytön nykyisten kuuden rinnalle tai teen jotakin muuta hauskaa kun haaskaan rahaa maailmalle. Kaikki menee eikä saa kuin räkäiset naurut perään.

Kysymys kuuluu, mikseivät 'pekat kehittyneet silloin kun kaikki maat olivat kehitysmaita? Miksi läntiset teollisuusmaat jyräsivät ohi? Kaikki aloittivat samalta viivalta? Ehkä länsimaat nyt vaan on parempia? Röyhkeä pärjää ja vahva voittaa. Miksi länsimaiden tulisi tinkiä elintasostaan laiskojen maiden vuoksi?

Vierailija

Mielestäni tukieurot tulisi sijoittaa yhä enemmän väestönkehityksen hallintaan. Suunnilleen niin että vastineeksi teknologiasta ja hyvinvoinnista toteutetaan kohdemaassa syntyvyyden säännöstelyä. Toisinsanoen kaivon rakentaminen kylään ei johtaisi väestön räjähdysmäiseen kasvuun kun naiset ovat yhä enemmän kotona.

Kyllähän joku voi sanoa että lapsia saadaan - ei niitä tehdä. Mutta kyllä niitä yllättäin saadaan vaikka pari miljardia lisää jos kaikki nälkäiset suut ruokitaan.

Vierailija

Niin, ei tuo minun ajatukseni missään tapauksessa ole tietenkään käytännössä mahdollinen.
Ja on totta että nykyisessä maailmanmenossa useimmiten vilpittömästä hyvyydestä ja anteliaisuudesta saa vastalahjaksi vain räkäiset naurut. Ja jos minun ideani toteutettaisiin, räkäisiä naurajia olisi niin paljon että maailma hukkuisi räkään.

Olet siinä mielessä oikeassa.

Vierailija
AjattelevaineN
Miksi joidenkin maiden oikein pitää olla rikkaampia kuin joidenkin toisten?
Jos sitten jaettaisiin rahat niin, että jokaiselle ihmiselle maailmassa myös jäisi elämiseen euro per päivä? Ehkä sillä
tavoin rahat riittäisivät.
Minulla ainakaan ei olisi mitään sellaista järjestelmää vastaa, jos se vain olisi käytännössä mahdollista.

Se ongelma ei ole vain maiden välisissä eroissa vaan kun rikkaissa maissakin voi olla köyhiä. Vika on tuloeroissa, jotka tuntuvat aina vain kasvavan myös Suomessa.

Vierailija

Niinpä

Minähän olenkin täällä palstalla juuri innoissani mainostanut kuinka juuri minä olen yksi niistä Suomen köyhimmistä

Ei oo isoja rahasummia menettää, vaikka tulot vielä laskis tästä yhteen euroon päivässä

Itseasiassa mullahan vois mennä jopa paremmin, jos kaikki maailman ihmiset minä mukaan lukien saisi vaan tai jopa yhden euron päivässä, itsekäshän minä

Ei ole rahaa, eikä valtaa ja 11. selibaattivuosi menossa. Alan olla tästä jo ylpee, niin että ihan pitää nettipalstalla kuuluttaa.
Jos mä vaikka vielä voittasin Suomen köyhyyden ennätyksen

Ai ni, ja yhtäkään ainutta senttiä enkä euroa enkä penniä enkä markkaa ole juopotellut enkä polttanut koko elämässäni. TV:n katseluun minulta ei aikaa kulu, koska sitä en katso lainkaan ja ravintolassa oon viimeks käyny ilta/yöaikaan oliskohan noin 14 vuotta sitte.

Vierailija

Kansalliset tulonsiirrot eivät ole kulu, vaan investointi. Rikollisuuden hoitamisen kustannukset pienenevät ja työvoiman hinta pysyy kohtuullisena, kun on riittävästi työkykyistä porukkaa.

Mitä olisi kansainvälinen tulonsiirto investointina ? Merirosvous vähenisi ja sitä kautta minunkin ostamani banaanit halpenisivat 0.0001 senttiä/kg.

Suksikoon vi**uun. Eikö siinä ole kansalaispalkkaa tarpeeksi, että saavat miljarditolkulla korottomia lainoja, joita vielä armahdetaan toistuvasti ? Jos ne rahat päätyy johto-eliitille, niin tappakoot korruptoidut johtajansa.

Uusimmat

Suosituimmat