Kysymyksiä nukkumisesta

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Osaako joku sanoa miksi ihmiselle on kehittynyt ominaisuus joka pakottaa nukkumaan? Miksei ihminen voisi toimia ilman unta? Tai muutkaan eläimet? Mikä siinä nukkumisessa, eli tuntikausien paikallaankököttämisessä on niin ihmeellisen hyodyllistä? Ennenkuin vastaatte että aivot menisivät muuten sekaisin ja nukkuessa aivot järjestelevät asioita, niin miksi ne menisi muuten sekaisin ja miksi eläimet on kehittyneet niin että niitä juttuja pitää aivoissa järjestellä? Miksei voi olla niin että ihminen voisi olla jatkuvasti hereillä.. kerta 40 tuntiakin pystyy olemaan hereillä ilman että sekoaa pahemmin niin miksei 24/7? Luulisi että nukkuminen on kuitenkin jokseenkin vaarallinen ominaisuus, siinähän on tiedottomana ja altistuu pedoille sun muuta. Jotenkin tuntuu kummalliselta että tuommoinen tarve on meille kehittynyt. Siinä täytyy oikeasti tapahtua jotain mitä ei tajuissaan voi tapahtua. Onko aivojen olemus ja toimintaperiaate alusta alkaen sellainen, että se yksinkertaisesti vaatii välillä eheyttämistä? Eikö asia edes voisi olla toisin? Millähän miljoonannella tavalla vielä muotoilisin kysymyksen, no eiköhän tämä riitä.

Sitten minä vielä ihmettelen, että miksi kehon pitää saada unta? Siis ei aivojen, vaan kehon. Koska ainakin jos minä vain makoilen sen 8 tuntia vuorokaudessa, näkemättä unta, kehoni ei tykkää. Alkaa sydän hakkaamaan ja heikottaa kaikin puolin, lihaksia ja kaikkia. Miksei pelkkä fyysinen lepo riitä keholle, mihin se tarvitsee unta? Ymmärrän sen että aivot tarvitsevat unta, mutta että keho..

くそっ!

Kommentit (2)

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Lainaan itseäni toisesta ketjusta:

Todennäköisin evolutiivinen selitys, jota unelle on tarjottu on se että se on taloudellisin tapa viettää se aika vuorokaudesta, jolloin ravinnonhankinta on vaikeaa. Lisäksi unenaikana tapahtuu sekä semanttista- että motorista oppimista ja vieläpä mainitussa kronologisessa järjestyksessä. Eli jos heräilee vaikkapa stressin takia liian aikaisin, niin motorinen oppiminen kärsii eniten.

Unen määrä eri eläinlajeilla korreloi niiden paikkaan ravintoketjussa, eli toisinsanoen lihansyöjät -joiden ei siis tarvitse pelätä turvallisuutensa puolesta- nukkuvat enemmän.

Erot ovat vieläpä erittäin suuria, kissojen liki 16:sta päivittäisestä unitunnista, antilooppien sun muiden neljään-viiteen.

Antti Revonsuo on esittänyt että unet toimisivat nimenomaan uhkasimulaattorina: Useinhan unissa on jokin uhkaava tilanne, eikä pako välttämättä onnistu.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Ronron

Sitten minä vielä ihmettelen, että miksi kehon pitää saada unta? Siis ei aivojen, vaan kehon. Koska ainakin jos minä vain makoilen sen 8 tuntia vuorokaudessa, näkemättä unta, kehoni ei tykkää. Alkaa sydän hakkaamaan ja heikottaa kaikin puolin, lihaksia ja kaikkia. Miksei pelkkä fyysinen lepo riitä keholle, mihin se tarvitsee unta? Ymmärrän sen että aivot tarvitsevat unta, mutta että keho..

Valveilla lihakset ovat levossakin jännittyneet, kun taas nukkuessa ne on täysin rentoutuneet.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Uusimmat

Suosituimmat