Miks krapulaan liittyy morkkis vaikka ei olis..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vaikka ei olis mitään varsinaista aihetta edes. Vaikka ei olis tehnyt mitään erityisen tyhmää, tai vaikka ei olis tehnyt yhtään mitään, ei edes sanonut kenellekkään mitään, vaikka olis ollut vain itsekseen..?

Kaikille ei ehkä edes tule morkkista mutta monet kokee sitä.
Monien olen kuullut kertovan ja itselläni on nyt morkkis, joka on aiheutunut keskioluen jomisesta. Olen hankkinut krapulaa ja morkkistä kyllä joskus viinistä, joskus väkevistäkin. Nyt ei mitään tuhdimpaa kankkusta. Tupakoinnin lopettamisen jälkeen ei särje päätä mutta ahdistaa. On ikävä mielentila.

Mahtaako tällainen olla tyypillisempää sellaisille ihmisille joilla on muutenkin taipumusta ahdistua? Tai jos on traumaattinen mieli, sellainen kuin minulla että on lapsesta asti syyllistetty rajusti ja rangaistu paljon, kohdeltu epäoikeudenmukaisesti?
Vai aiheutuuko ahdistava ja syyllisen tuntuinen olo ihan pelkästään alkoholin vaikutuksesta?

Empähän taas vähään aikaan huikkaa yhtään mitään.
Harvakseltaan edes juon. Välillä tunnen tarvetta "nollailla" jos oon jotenkin turhautunut, tai stressaantunut. Vähäinen alkoholin nautiskelu rentouttaa ja toisaalta hiukan virkistääkin mutta nää jälkimainingit pitää onneks hyvin kurissa kun tulee tällaista vastapuolista oloa, ei yhtikäs kivaa..

Enkä mä kuitenkaan ole muuta kuin soittanut suutani joutavanpäiväisesti, eikä sellaisesta kannattais mitään biisiä vääntää.. hassua moisesta potea ahdistusta.. ja siks askarruttaa että ahdistus johtuu ihan muusta kuin omasta käyttäytymisestä.

Kommentit (13)

Vierailija
Pönni
Vaikka ei olis mitään varsinaista aihetta edes. Vaikka ei olis tehnyt mitään erityisen tyhmää, tai vaikka ei olis tehnyt yhtään mitään, ei edes sanonut kenellekkään mitään, vaikka olis ollut vain itsekseen..?

Kaikille ei ehkä edes tule morkkista mutta monet kokee sitä.
Monien olen kuullut kertovan ja itselläni on nyt morkkis, joka on aiheutunut keskioluen jomisesta. Olen hankkinut krapulaa ja morkkistä kyllä joskus viinistä, joskus väkevistäkin. Nyt ei mitään tuhdimpaa kankkusta. Tupakoinnin lopettamisen jälkeen ei särje päätä mutta ahdistaa. On ikävä mielentila.

Mahtaako tällainen olla tyypillisempää sellaisille ihmisille joilla on muutenkin taipumusta ahdistua? Tai jos on traumaattinen mieli, sellainen kuin minulla että on lapsesta asti syyllistetty rajusti ja rangaistu paljon, kohdeltu epäoikeudenmukaisesti?
Vai aiheutuuko ahdistava ja syyllisen tuntuinen olo ihan pelkästään alkoholin vaikutuksesta?

Empähän taas vähään aikaan huikkaa yhtään mitään.
Harvakseltaan edes juon. Välillä tunnen tarvetta "nollailla" jos oon jotenkin turhautunut, tai stressaantunut. Vähäinen alkoholin nautiskelu rentouttaa ja toisaalta hiukan virkistääkin mutta nää jälkimainingit pitää onneks hyvin kurissa kun tulee tällaista vastapuolista oloa, ei yhtikäs kivaa..

Enkä mä kuitenkaan ole muuta kuin soittanut suutani joutavanpäiväisesti, eikä sellaisesta kannattais mitään biisiä vääntää.. hassua moisesta potea ahdistusta.. ja siks askarruttaa että ahdistus johtuu ihan muusta kuin omasta käyttäytymisestä.

Ihan mielenkiintoinen kysymys-pohdinta.
Itse aikanaan aloitin tai vakiinnutin alkoholin kulutuksen juuri siksi että "krapula-päivänä" olin onnellisimmillani, muuten olinkin varsin ahdistunut persoona.
Ehkäpä krapulaan liittyvä yksinkertaisuus jotenkin toi iloni!?

Mutta jos tulee morkkista krapulassa, niin voihan se johtua jostain yhteisöllisestä paineesta, esim. liittyen tehottomuuteen.
Tai sitten vaikkapa morkkis on jotenkin paluu voima alkoholin aiheuttamalle keskiverto-päivääsi suuremmalle onnen tunteelle. Tai siis ehkä tavallisesti on jokin hyvinkin tarkka käyttäytymis/moraali kaava joka elämässäsi toteutuu ja sitten kun juo niin se vähän murtuu, ainakin henkisesti vaikkei nyt ihan "sekoja" tekisikään...niin sitten morkkis on se paluu "arkeen" siitä murtumasta.

Vierailija

Nyt temppuilee jokin kun ei näkynyt tuota ataraksian vastausta avatessani ketjua. Nyt näkyy kun on vastausloora auki.. Ja näinhän mä osoittimen että hän on jo vastannut..
Ei tällaisessa ahdistuksessa tarvitsis mitään "kummituksia" kun on itse kuin kummitus..

"Ataraksia" kirjoitti:
Ihan mielenkiintoinen kysymys-pohdinta.
Itse aikanaan aloitin tai vakiinnutin alkoholin kulutuksen juuri siksi että "krapula-päivänä" olin onnellisimmillani, muuten olinkin varsin ahdistunut persoona.
Ehkäpä krapulaan liittyvä yksinkertaisuus jotenkin toi iloni!?

Kappas.. minä oon onnettomimmillani. Skitsoilen ja ties mitä. Olo on kamee. Sinä onnelmoit..
On kyllä sikälis hyvä että mulle tulee tällainen kökköolo kankkusessa, olisin takuulla alkoholisoitunut jo kakarana kun oon ahdistustaipumuksella varustettu. Olisin pilannut lapseni lapsuuden, tuhonnut hänen elämänsä ja omani ja ehkä jo oisin kuollut juomalla ja sotkemalla kaikein. Mähän olisin voinut pilata vaikka mitä, monien elämiä.. huh.

Hyvä että mua ahistaa kanuunassa.
Tiedän kyllä että jotkut jatkaa juomista just siks että olo on niin kamala ja sitä siirretään juomalla uudelleen.
Vaikka tämän kyllä kestää kun tietää että tämä helpottaa ja menee ohi. Ja kun tietää ettei ole yksin tällaisenkaan vaivan kanssa. Ja kun lisäksi elämä tuntuu hetken oikein hyvältä kun pää on selvinnyt.

Mutta jos tulee morkkista krapulassa, niin voihan se johtua jostain yhteisöllisestä paineesta, esim. liittyen tehottomuuteen.
Tai sitten vaikkapa morkkis on jotenkin paluu voima alkoholin aiheuttamalle keskiverto-päivääsi suuremmalle onnen tunteelle. Tai siis ehkä tavallisesti on jokin hyvinkin tarkka käyttäytymis/moraali kaava joka elämässäsi toteutuu ja sitten kun juo niin se vähän murtuu, ainakin henkisesti vaikkei nyt ihan "sekoja" tekisikään...niin sitten morkkis on se paluu "arkeen" siitä murtumasta.

Filosofisesti kyllä mutta käytännössä tapahtuu alkoholimyrkytystä.. Alkoholihan on vakava-asteinen päihdeaine. Pahimpia..
Ja me vaan juodaan sitä.. voi että meitä ihmislapsia ja etenkin tällaista että on ikäänkuin lapsen/nuoren elimistö eikä se polta alkoholia..
Mulla on kait jotenkin lapsen asteelle ainakin osittain jäänyt jokin fysiikassani, samoin tunne-elämässä. Liittyy autistisuuteen, ehkä on jotakin muutakin ja sitäkautta en voi kaikkea harrastella kuin "oikeetaikuiset".. joskaan ei kyllä rahtuakaan harmita se etten voi juoda paljoa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26868
Liittynyt16.3.2005

Enpä tiedä, liittynee luonteeseen. Itsellä on suomalaisperinteinen asenne, että kännissä saa koheltaa mitä vain, kunhan ei hommaa itseään raastupaan (syytetyksi tai asianosaiseksi) tai elatuksia maksamaan. Kun vielä säilytän jonkinasteisen harkintakyvyn siihen asti, kun toimintakyky lähtee, morkkis on tuntematon.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Pienet aivot menee helposti sekasin pienistä määristäkin alkoholia. Semmosia ne naisten aivot on. Pienet ja herkät. Miehillä taas on suuret ja mahtavat aivot jotka kestää mitä vaan. Sen takia miehet eivät kärsi morkkiksesta.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Aivojen toiminta, siis myös ajattelu ja asioiden kokeminen, on puhdasta kemiaa. Alkoholi on keskushermostomyrkky, joka vaikuttaa voimakkaasti (haittaavasti) myös aivosolujen välittäjäaineiden toimintaan.
Tämän monimutkaisemmasta asiasta ei krapulassa ole kysymys.

Vierailija

Useinhan masennukseen liitetään osittainen serotoniivaje aivoissa. Alkoholilla, kuten joillain muillakin "huumausaineilla" on taipumus vapauttaa runsaasti serotoniinia aivoissa. Tämä tuntuu miellyttävältä nousuhumalan aikana. Serotoniinirosvon jälkeen aivoissa vallitsee kuitenkin jonkun aikaa serotoniinivaje. Krapulassa tämä serotoniinivaje tuntuu siis epämääräisenä ahdistuksena ja masennuksena. Toisaalta vähäisen serotoniinin on joissain tutkimuksissa myös huomattu liittyvän seksuaalivietin voimistumiseen, joka ainakin hetkellisesti siis helpottaa masennukseen. Jos ei siis krapulassa ole muhinointia tiedossa, kannattaa jättää pitkän sillan jääteet muutamaan lasiin.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mulle ei tuu morkkista kun juon alkoholia. Itseasiassa piristyn kun juon.

Vierailija

Miksi krapulaan liittyy myös paljon positiivisia puolia (ainakin kun särkyvaihe on ohitettu)? Itse olen huomannut ainakin

- äänen rentotutumisen ja paremman äänenmuodostuksen

- erittäin neutraalin mielialan mahdollisen morkkiksen vastapainoksi

- luovuuden ja päättelykyvyn virkistymisen

Ja nämä palautuvat perustilaan krapulapäivän jälkeen.

Vierailija

Krapula on lyhytkestoinen ja fyysinen vieroitusoire, eli juuri ne kaikki aivokemialliset jutut on vähän sekaisin, joten kädet tärisee, paleltaa, hikoiluttaa, oksettaa ja muutenkin on dysfoorinen olo.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
tiäremiäs
Ittellä ainakin keskityskyky paranee kun juon alkoholin.

Sitten rupeekin jo huononeen jos liikaa juo.

Mulla on muute aivan sama juttu. Pystyn keskittymään paremmin kun juon kohtuullisesti. En tiedä sitten mikä siinä on.

Vierailija

eiköhän toi liity kulttuuriin ja siihen kun meille on opetettu että viina = pahapaha.

morkkis tulee kun sitä tajuaa että on taas menny juopotteleen, vaikka tietää että se on pahasta.

Uusimmat

Suosituimmat