Väkivaltapelit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikä väkivallassa lapsia ja nuoria viehättää?
Onko ihminen luonnostaan väkivaltainen?
Onko kyse kilpailuvietistä?

Väkivaltapelit lisäävät nuorten aggressiivisuutta
Tuoreen yhdysvaltalais-japanilaisen tutkimuksen mukaan väkivaltaisten tietokone- ja videopelien pelaaminen lisää nuorten aggressiivista käyttäytymistä. Kyseessä on ensimmäinen pitkittäistutkimus, jossa väkivaltapelien vaikutuksia on selvitetty eri kulttuureissa.

Pelaamisen ja väkivaltaisuuden yhteyttä selvitettiin kolmessa tutkimusryhmässä. Yhteen ryhmään värvättiin 181 japanilaista 12–15-vuotiasta, toiseen 1 050 japanilaista 13–18-vuotiasta ja kolmanteen 364 yhdysvaltalaista 9–12-vuotiasta lasta. Nuorten väkivaltaisuutta ja aggressiivisuutta tarkasteltiin tutkimuksen alussa ja 3–6 kuukautta myöhemmin.

Kun väkivaltaisia pelejä pelaavia verrattiin muihin nuoriin, heidän käytöksensä oli muuttunut aggressiivisemmaksi seurannan aikana, ja yhteys oli sitä voimakkaampi mitä enemmän nuori pelasi. Toisten potkiminen, lyöminen tai muunlainen aggressiivisuus lisääntyivät riippumatta siitä, kuinka väkivaltaisia nuoret olivat olleet tutkimuksen alussa. Yhteys havaittiin kaikissa ryhmissä, mutta oli heikoin vanhimpien ryhmässä.

Tutkijat pitävät merkittävänä, että tulokset olivat samanlaiset Yhdysvalloissa ja Japanissa, vaikka maiden kulttuurit ja yhteiskunnalliset olot ovat hyvin erilaiset. Heidän mielestään tulokset osoittavat, että väkivaltaisten pelien pelaaminen voi ennakoida aggressiivista käytöstä.

Sivut

Kommentit (79)

Vierailija

Harmi ettei tutkimus ottanut kantaa niihin lapsiin, jotka ovat kasvaneet väkivaltapelejä pelaillen. Itse kun en ole missään mittakaavassa väkivaltainen (paitsi 7-vuotiaana, kun oli Mortal Kombat).

Vielä pitäisi nähdä, miten näiden lasten käyttäyttyminen säilyy tutkimuksen jälkeen, pitävätkö he uudet väkivaltaisemmat tapansa.

Kyllä pelit vaikuttavat käyttäytymiseen, jopa aikuisilla. Äitini aloitti joskus pelaamaan Doctor Mariota (Tetriksen tyyppinen peli), niin hän näki alkuvaiheessa unissa pelin palikoita. Sittemmin ne ovat kai vähentyneet.

Vierailija

Juu.

Ite pelasin driveriä playstationilla ja kaikki poliisit vitutti. Aina kun näin kytän niin huusin, "vitun kyrpä"

Että "hei homokyrpä, miltä tuntuu olla homokyrpä?"

Miltä tuntuu kiusata mua driverissä?

Vierailija

Hienoa, että tulee tutkimustuloksia k.o asiasta. Clint on kuitenkin huolissaan seuraavasta:
Onhan tämäkin asia ymmärrettävissä terveellä järjellä, ihan ite, ilman tutkimustuloksia. Rinnastan tämän tutkimustulokseen jostain muutaman vuoden takaa, jossa oli selvinnyt, että on keskimäärin taloudellisesti tuottavampaa käydä töissä, kun päkittää kotona. Olisivat kysyneet Clintiltä, olisin antanut vastauksen vaikka ilmaiseksi.

Terve järki jättää maapallon, valitettavasti.
Asiaan: Me immeiset synnytään tänne aika tavalla ilman kuvaa ympäristöstämme, ilman käsitteitä, ilman normistoja, moraalia, eettisistä koodistoa, toimintamalleja jne. Nuori ihminen muokkaa nämä em. mainitut asiat itselleen ympäristöstään saadusta tiedosta. Mukaanlukien pelit, TV, elokuvat, vanhemmat, kaverit...Siinä on hommaa! Ja aina välillä karahtaa kiville, välillä pahastikin. Huom. Meillä ei ole mitään sisäänrakennettua ihmisyyden muottia, muuta kuin DNA ja muut rakennuspalikat, jotka vaikuttavat fyysiseen olemukseen. Muu tulee ympäristöstä. Vanhemmat, huomioikaa mitä sontaa lapsenne Pelaa/katsoo. Lapsi voi toimia täysin järjettömästi, koska ei ymmärrä tekonsa seurauksia(väkivalta). Koska hän voi luulla, että toiminta on sallittua, koska näkee sitä niin paljon. Ja muistakaa, että pelien, elokuvien, lelujen yms. valmistajien pyhä päämäärä ei ole lapsien hyvinvoinnin edistäminen, vaan voiton teko. Voiton teko. Itse olin lauantaina 5 ja 9 vuotiaan lapseni kanssa katsomassa jotain lentäjän poika porofantasia/uusperhe/lelumyyntipläjäystä. Ei enää toistu. Nalle Puh rulettaa. Huomasitteko, kuinka nopeasti k.o. elokuvassa tuli kuvaan pahuus(noin 10 minuuttia alusta), susien muodossa. Äänitehosteineen. Äärimmäisen uhkaava tunnelma. Eikö vähempikin olisi riittänyt? Miksi? Miksi poikani prätkähiiret irvistelevät? Eivät ne ennen. Herätkää! Ei 5-vuotiaiden kuulu katsella tuollaista. Jos muut tekee, ei tarvitse itse. Eikä pelit/netti tule koskaan korvaamaan oikeita sosiaalisia suhteita. Vaikka sieltä mukavia, oman maailmankuvan jakavia, kouluexoduksia suunnittelevia teinejä löytyykin. Nyt olis sitten aika ottaa nämä asiat kontrolliin. Ihan haasteena: vai löytyykö teistä WoW iskistä ja BB:äipistä sen verran potkua, että heräätte ihan tähän ulottuvuuteen?T:Clint, reaalimaailmasta

Vierailija

Itsekin olen pelannut koko lapsuuteni erilaisia pelejä, myös niitä kaikkein väkivaltaisimpia. Vaikka itse olenkin jyrkästi väkivaltaa vastaan ymmärrän että joihinkin pelien väkivalta voi vaikuttaa huonosti. Tärkeä pointti tossa tutkimuksessa on omasta mielestäni kohta: "Yhteys havaittiin kaikissa ryhmissä, mutta oli heikoin vanhimpien ryhmässä." Eli mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän pelit vaikuttaa käyttäytymiseen. Siksi pelien kohdalla tulisikin entistä tiukemmin noudattaa ikärajoja. Sen 10v. Pikku-Pertin ei tarvitse pelata GTA:ta.

Vierailija

Meinaan vaan että onko kiva hössöttää, kun ei ole mistä hössöttää. Mie luulen että se joka kuvittelee olevansa oikeasti Gordon Freeman, niin se siihen mitään pelejä tarvitse.

Vierailija
master_bates
Itsekin olen pelannut koko lapsuuteni erilaisia pelejä, myös niitä kaikkein väkivaltaisimpia. Vaikka itse olenkin jyrkästi väkivaltaa vastaan ymmärrän että joihinkin pelien väkivalta voi vaikuttaa huonosti. Tärkeä pointti tossa tutkimuksessa on omasta mielestäni kohta: "Yhteys havaittiin kaikissa ryhmissä, mutta oli heikoin vanhimpien ryhmässä." Eli mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän pelit vaikuttaa käyttäytymiseen. Siksi pelien kohdalla tulisikin entistä tiukemmin noudattaa ikärajoja. Sen 10v. Pikku-Pertin ei tarvitse pelata GTA:ta.

Ne ikärajat on kyllä ihan tarkotuksella niissä.

Vierailija

Tätähän juuri tarkoitinkin. Mutta ne ikärajat niissä kansissa ei estä Perttiä ostamasta sitä peliä jos kukaan ei valvo.

Vierailija

Lumppari 8 vee on kyllä antanut tässäkin asiassa täydellisen lausunnon. Pelattiin sen kanssa vietkogia netissä moninpelinä ja lumpparin äiti kyseenalaisti toiminnan, että onko normaalia.

Lumppari sano "äiti, se on vaan peli"

Jopa lapsikin ymmärtää, että se on vaan peli.....

Köh köh. ehkä siinäkin oli joku ikäraja, mutta aikuisten seurassa saa.... rhm.

Eli rikoin lakia..

Vierailija

Muistan kun lumppari oli nuorempi ja pelattiin sen kanssa mariokarttia ja se rupes aina itkemään kun se hävis.

Se sano että "miks säääää et antanut mun voittaa?"

Mie sanoin sille että nyt se on sellasella alkulähteellä elämän peruskysymykissä. Että pidä toi kysymys päässä...

Vierailija

Pikkusiskolla oli niin valtava tarve pelata GTA.ta että kun sen pleikkari meni paskaksi ja se soitti korjaamoon että saatana korjatkaa, niin ne sano että ehkä joskus viikon päästä.

Tämä otti ruuvvimeesselin ja korjas ite sen.

Minusta se on jo suoritus

Mie olin jopa ylpee siitä

Vierailija

Se yritti saada minuakin siihen. Se osotti aina ruutua että "kato miten hyvä peli, kato"

"kato kato"

Mie kokeilin sitä ja minua vaan alko vituttamaan.

Sitte näytin sille kane and lynchiä, että JEESUS kato tätä. Aika moraalisesti arvelluttava peli, ja se sano että se on ihan paska.

Ziisus kato tätä!

Silent hillit on kyllä minun fanituslistan kärkipäässä.

Ihan ultimate pelejä.

Vierailija

Huvittaa vaan kun noi kukkahattutädit ei varmaan ole kuulleetkaan mistään silent hilleistä, missä on on niin graafista väkivaltaa että jeesus.

Ne on huolissaan kun teppo pelaa gta.ta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat