Rohkeus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi ihmiset arvostavat ja tavoittelevat sitä? Onko kyseessä ainoastaan moraalikäsitteiden synnyn jälkeen tunnistettu ominaisuus? Luolamiehet eivät tehneet sankarihautoja niille, jotka härnäsivät mammuttia päin naamaa sillä välin kun muut tuikkasivat karvaronsun neulatyynyksi, vaan ottivat kuolleen uhkiksen taljan ja mahdollisesti pistivät metsästäjäuroon itsensäkin ruumiin parempiin suihin. Pohjimmiltaanhan rohkeus on että on matalampi itsesuojeluvaisto, eikö?

Vaikka vihaisi ja inhoaisi jotain ihmistä, voi hänen rohkeuttaan ihailla. Eli ainoastaan näkemys itse tekijästä ei vaikuta asiaan.

Kommentit (11)

Vierailija

Miksi ihmiset arvostavat ja tavoittelevat sitä? Onko kyseessä ainoastaan moraalikäsitteiden synnyn jälkeen tunnistettu ominaisuus? Luolamiehet eivät tehneet sankarihautoja niille, jotka härnäsivät mammuttia päin naamaa sillä välin kun muut tuikkasivat karvaronsun neulatyynyksi, vaan ottivat kuolleen uhkiksen taljan ja mahdollisesti pistivät metsästäjäuroon itsensäkin ruumiin parempiin suihin. Pohjimmiltaanhan rohkeus on että on matalampi itsesuojeluvaisto, eikö?

Vaikka vihaisi ja inhoaisi jotain ihmistä, voi hänen rohkeuttaan ihailla. Eli ainoastaan näkemys itse tekijästä ei vaikuta asiaan.

Vierailija
Aavamieli
Luolamiehet eivät tehneet sankarihautoja niille, jotka härnäsivät mammuttia päin naamaa

Mistä tiedät? Eiköhän ryhmän tai yhteisön eduksi suoritettuja sankaritekoja ole aina ylistetty. Epäitsekkyys lienee ollut harvinaista kautta aikojen joten oman edun kustannuksella suoritetut teot muiden hyväksi ovat olleet arvostettuja. Näin itse ajattelisin.

Vierailija

Eli kyseessä on vaistomainen ehdollistaminen, jolla yritetään saada yhteisön muut jäsenet toimimaan samoin palkitsemalla käytös?

Vierailija
Aavamieli
Eli kyseessä on vaistomainen ehdollistaminen, jolla yritetään saada yhteisön muut jäsenet toimimaan samoin palkitsemalla käytös?

En minä näe palkitsemisella mitään tarkoituksenmukaista toimintoa vaan ihan spontaania ihailua.

Vierailija

Kai sillä ihailullakin on oltava tarkoitus. Mutta tässä päästäänkin siihen kysymykseen että onko rohkeuden ihailu jollain tavalla sisäänrakennettu ominaisuus.

Vierailija
Aavamieli
Kai sillä ihailullakin on oltava tarkoitus. Mutta tässä päästäänkin siihen kysymykseen että onko rohkeuden ihailu jollain tavalla sisäänrakennettu ominaisuus.

No tietysti jos biologian puolelle mennään niin varmasti tuollaista alfaurosluokittelua löytyy rohkeuden esittämisestä. Mutta kyllä mielestäni ihailu voi spontaania olla.

Vierailija
babun
Niin ja itseasiassa en puhuisi palkitsemisesta vaan kunnianosoituksesta.

Joka on käsittääkseni palkitsemismuoto.

Vierailija
Aavamieli
babun
Niin ja itseasiassa en puhuisi palkitsemisesta vaan kunnianosoituksesta.

Joka on käsittääkseni palkitsemismuoto.

Palkitseminen antaa ymmärtää sinun olevan sitä mieltä että palkitseminen olisi itseisarvo palkinnon saajalle ja väheksyy teon jaloutta.

Vierailija

Ei se välttämättä tarkoita että rohkeus suoritetaan palkkio mielessä. Mahtuuhan maailman rohkeutta, josta kukaan ei koskaan saa tietää ja tekijä voi tietää että ei koskaan saa siitä minkäänlaista palkkiota. Meinasin vain että yleisesti ottaen kunnianosoituksen tarkoitus on palkita tekijä.

Vierailija
Aavamieli
Meinasin vain että yleisesti ottaen kunnianosoituksen tarkoitus on palkita tekijä.

Minä olen sitä mieltä että se voidaan nähdä pelkkänä kiitoksena/kunnianosoituksena, jolloin termi "palkitseminen" ei ole kovin sopiva (koska se kuitenkin sisältää hieman erilaisen tarkoituksen). Voit toki esittää eriävän mielipiteen, tämä on vain minun mielipiteeni.

Uusimmat

Suosituimmat