Mikki Hiiri täytti 80

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onneksi olkoon! Suoraan sanoen itse en ole ikinä pitänyt Mikistä. Mikki on "liian täydellinen" hahmo, johon törmää aika usein viihteessä. Hänellä ei suoraan sanoen ole omaa persoonaa. Saisivat suoraan sanoen tehdä tuolle "eutanasian" Mikki on suoraan sanoen epärealistisin kuviteltavissa oleva roolihahmo, mutta tämä on taas jälleen vain oma mielipiteeni

http://www.yle.fi/uutiset/kulttuuri/vasen/id107765.html

Kommentit (7)

Vierailija

Jaahas, taitaa tulla taas tekijänoikeuden pidentäminen ajankohtaiseksi lähivuosina. Perinteisesti tekijänoikeuden aika Yhdysvalloissa on määrittynyt Mikki Hiiren iän mukaan.

Kun Mikki täyttää vuosia ja on vaarassa jäädä vaille tekijänoikeuksien suojaa, rukataan Yhdysvalloissa lainsäädäntöä tyyliin Sonny Bono Copyright Term Extension Act (aka. Mickey Mouse Protection Act). Asetus pidensi tekijänoikeuden 70 vuoden mittaiseksi teoksen tekijän kuoleman jälkeen. Ikävää tässä on se ettei pidennys koske vain Mikki Hiirtä vaan kaikkia teoksia. Niinpä esim. paljon sellaista vanhaa kirjallisuutta, jota aiemmin sai levittää vapaasti vaikkapa verkossa jää lukijoiden ulottumattomiin, kun tekijänoikeuksien haltija ei julkaise uusintapainoksia.

Vierailija

Joo, onneksi olkoon.

Olen myös samaa mieltä Mikin täydellisyydestä. Esimerkiksi Aku on Mikkiä parempi hahmo, koska se suuttuu, on yleensä laiska jne.

ronko7eus
Onkos mikkiä käytetty sodan aikana propagandassa, kuten aku ankkaa käytettiin?



Totta kai. Tuskinpa löytyy yhtäkään firmaa joka ei käyttänyt ainakin suosituimpia hahmojaan näihin "Slap a Jap" - tyyppisiin kampanjoihin. Mikistä ainakin muistan sarjakuvan, jossa joku professori näytti Mikille kuvaa Hitleristä, jolloin reaktio oli erittäin vihastunut.

Vierailija

Mikki on sellainen puhtopoika että väkisinkin tulee mieleen että taitaa hiirulaisella olla jokunen luuranko kaapissa, ei kukaan voi olla noin aina valmis partiolainen. Ettei vain olisi vaikkapa kaappihomo. Niin ärsyttävän kimeä äänikin.

Aku Ankka kärsii selvästikin persoonallisuushäiriöstä, mutta tätä särmikästä duunaria on jotenkin helpompi fanittaa.

Noin muuten en kyllä ymmärrä miten kukaan pystyy nauttimaan Disneyn huvipuistoista. Taitavat olla keinotekoisuuden ja teennäisyyden huippu? Vai miten lie, kukaan käynyt?

Vierailija

Tosiasiassa Japanilainen anime on melkein aina ollut Amerikkalaista animaatiota selvästi laadukkaampaa. Ratkaiseva ero Amerikkalaisen animaation kuolemalle on ollut kohderyhmä. Kun Disneyn piirretyt on suunnaatu alle 12-vuotiaille, niin niissä on ainakin 10 A-nelos liuskan verran materiaalia, mikä on kielletty. Tosiasiassa jos vertaa lapsiin ja nuoriin aikuisiin, niin nuorilla ja vähemmänkin nuorilla aikuisilla on tonneittain enemmän rahaa käytettävissään kuin lapsilla viikkorahoistaan. Disney ei välttämättä ole "huono" studio, mutta se alusta asti puettiin pakkopaitaan jota parhaiten voisi kuvata;"Cartoons are for kids, Hollywood is for adults, and porn is for the perverts"

Japanilainen animaatio on yleensä tuotettu sielulla, mitä ei ymmärrettävistä syistä tapaa Disneyn töistä. Don Bluth studios on tuonut Amerikassa raikkaan poikkeuksen sääntöön. Kuvaavaa kyllä Don Bluth ja kumppanit jotka muodostivat noin neljännesvuosisata sitten ensi kertaa Aurora nimisen "kapinastudion" olivat kaikki entisiä Disneyn piirrtäjiä. Ajatuksena oli todellakin tuottaa animaatiota enemmän "sielulla" Vähitellen hekin kuitenkin alkoivat törmätä tähän "Kulttuuriseen muuriin" mutta näin yleensä heidän työnsä ovat olleet huomattavasti laadukkaampia, vaikkakin he ovat kaikki entisiä Disneyn piirtäjiä. Ensimminen tämän studion työ oli "The Secret of Nimh" ja viimeisin taisi olla Titan A.E" Uransa loppuvaiheessa tämä kaveri teki yhteistyötä Steven Spielbergin kanssa, ja tulokset todella puhuvat puolestaan!

Amerikkalainen animaatio ei sen enempää laadun kuin äänimaailmankaan suhteen ole varsinaisesti Japanilaista vastinettaan huonompaa. Ongelmana on kohderyhmä. Pohjois-Amerikka on noin 3-kertaa Japania suurempi, mutta kun siellä on tämä "kultainen sääntö" animaation suhteen. Eli siellä on kulttuurisista syistä melkein käytännössä tapettu kaikki kunnon animaatio kokonaan. Ainoa animaatio mikä todella kukoistaa on rääväsuinen "aikuiskama" eli Simpsonit js South Park. Japanissa animaatio on sen sijaan tunnustettu taiteen muoto, joten ero on käytännössä selvä. Eipä suoraan sanoen tule sen enempää Mikkiä kuin Disneytäkään ikävä. Disney suoraan sanoen kuoli siinä vaiheessa, kun Amerikassa tehtiin kulttuurinen päätös rajata kaikki animaatio pikkulapsille. Se oli muuri, mistä tämä studio ei kaikesta laadustaan huolimatta ikinä päässyt yli. Markkinat menivät Aasiaan, eli sen pituinen se !

Vierailija
Qadesha
Noin muuten en kyllä ymmärrä miten kukaan pystyy nauttimaan Disneyn huvipuistoista. Taitavat olla keinotekoisuuden ja teennäisyyden huippu? Vai miten lie, kukaan käynyt?



No jaa. Kyllä se on sellainen juttu jonka joskus haluaisin toteuttaa. Merenalainen maailma ja Space Mountain ovat ainakin kuulemma melkoisia kokemuksia.

Kotenkin kun sitä on kasvanut niiden piirrettyjen ja sarjakuvien parissa, niin on lämpimiä ajatuksia itse hahmomaailmasta jne. Eivät ole ainakaan meikäläisen muistoja ja kiintymystä pilanneet paljastukset ilkikurisista animaattoreista jotka piilottivat tissejä piirrettyihin, Walt-sedän kommunistijahdit tai sotapropagandafilmit.

Vierailija

Muistelisin jostakin lukeneeni, että Suomi on ainoa joka pitää Aku Ankasta enemmän kuin Mikistä.

Tosiaan itsekin pidän enemmän Akusta.

Uusimmat

Suosituimmat