Fillariin generaattori, meinaan ISO

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys arvon tiedeläiset. Pitäisi saada tuotettua fillarista 20-watin verran sähkötehoa ja jos mahdollista niin, että ei olisi mekaanista yhteyttä esim. renkaaseen..

Rengasta vasten tuon kokoinen generaattori jarruttaa jo omalla kitkallaan liikaa..

Tälläistä ajatusta olen pähkäillyt, että mitä jos tekisi kaksi pyöreää levyä ja laittaisi toiseen magneetteja ja tämä kiinni vanteeseen ja toiseen levyyn laittaisi keloja sarjaankytkettynä ja tämä kela häkkyrä kiinni rungon puolelle?Magneetit ja kelat olisivat ympyrä muodostelmassa.

Olen tuossa jo hiukan testannut ideaa ja kiinnitin neljä magneettia vanteelle ja kolme kelaa joissa kussakin useampi sata kierrosta käämiä (valitettavasti en tiedä tarkkaa määrää) mutta jännite jäi muutamaan sataan millivolttiin, ilman kuormaa, tämä ei siis oikein vakuuttanut.

Tämän mallinen generaattori olisi aika käytännöllinen, koska ainoa vastus tulee tehosta, joka otetaan ulos.

1. Voiko esimerkiksi kahdeksan kelaa kytkeä sarjaan, jonka päällä pyörii neljä magneettia?

2.Ilmaväli vissiin niin pieneksi kuin mahdollista?

3.Kelojen takana oleva levy, muovia vai metallia ja vaikutus tehoon?

4.Muuta, mitä kannattaa ottaa huomioon?

Kiitoksia jos joku vaivautui sepustuksen lukemaan ja vielä järkeilemään jotain

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Tuolta tuuligeneraattori-ketjusta kun katselet konstruktioita, niin saat varmaankin parhaimmat ratkaisut magneettien ja käämien rakenteluun liittyen. Rakenne näyttäisi olevan sellainen, että magneetit pyörivät molemmin puolin käämilevyä. Tällöin magneettivuo käämien läpi olisi suurempi ja saatava virta myös.
Kaupallisista napamoottoreista saisi helpolla eniten watteja ulos. Kannattaisiko tutustua sellaisen rakenteeseen ja tehdä itse oma kopio? Itse toteuttaisin rakenteen siten, että keskellä navan akselia olisi kiinteästi kelat sisältävä kiekko ja molemmin puolin ympärillä pyörisivät magneetit sisältävät kiekot.

Vierailija

Tuota tuulivoimala ketjua olen lueskellut ja sieltä tuon ideankin kävin kopioimassa. Kavereilla oli siellä kyllä komeasti toteutettuja projekteja!

Napadynamon laitoinkin jo eteen ja melkoisen pienellä pyörintänopeudella se tuottaa jo sähköä.

Tuossa kyllä voisi olla ajatusta, hyllyttää se pieni napadynamo ja tehdä se järeä sen tilalle.

Tuossa testissäni minulla ei ollut neodymeenejä ja vaan tavallisia lattamagneetteja (aika tehokkaita tosin) Kokoa näillä on noin 20mm * 40mm ja paksuutta ehkä 5mm.
Kelat ovat perinteisiä ympyröitä halkaisijaltaan ehkä 30mm.

Tuossa testiyksilössä magneetit kiertävät siis vain toisella puolella, tässähän varmaan tehoissa häviää jonkin verran.

Jotain tuossa omassa myllyssä meni pieleen koska sen teho oli niin pieni, nimittäin edes lediä sillä ei saanut syttymään..
Pitänee katsella jostain siihen näitä neodymeeni- magneetteja, josko niillä hyötysuhde nousisi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Termuska
Rengasta vasten tuon kokoinen generaattori jarruttaa jo omalla kitkallaan liikaa..

Et pääse mihinkään siitä fysiikan laista, että generaattori jarruttaa aina, kun otat tehoa ulos, on se generaatori sitten millainen tahansa. Ikiliikkuja olisi jo keksitty, jos tuota jarrutusvaikutusta ei olisi.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Tekniikan Maailmassa oli esittelyssä juuri tuollainen polkupyörän lamppu. Toimii muutaman ledin voimin ja tuottaa vähäistä virtaa sekä etu- että takalamppuun.

Vierailija

Laitteen paino ainakin lisääntyy ja käyttö sitä myöten raskaammaksi.

Termuska ei kertonut että aikooko hän käyttää laitettaan vain sähkön tuottamissen vai aikooko hän sillä vielä sen lisäksi liikkua ja jos liikkua niin millaista liikkumista.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Eikös se ollut niin että n.150 wattia on käytännössä maksimi teho jota voi polkemalla ihminen tuottaa? Jos vielä halutaan pyörällä liikkua olisi n. 100 wattia lähellä generaattorin teoreettista nimellistehoa esim. 20km/h nopeudessa. Kova ihminen on jos tuota suuremmilla tehoilla jaksaa pitkään polkea.

tästä vasta keskusteltiin aihetta liipaten tuulivoima kanavalla. Idea vietiin pitemmälle siinä että voisiko kuntokeskus saada tarvitsemansa energian asiakkaita poljettamalla genupolkupyöriä. Todettiin vähän hankalaksi ja mahdottomaksi.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
Ertsu
Termuska
Rengasta vasten tuon kokoinen generaattori jarruttaa jo omalla kitkallaan liikaa..

Et pääse mihinkään siitä fysiikan laista, että generaattori jarruttaa aina, kun otat tehoa ulos, on se generaatori sitten millainen tahansa. Ikiliikkuja olisi jo keksitty, jos tuota jarrutusvaikutusta ei olisi.



Tokihan se jarruttaa, mutta ero tuon napadynamon ja pullodynamon välillä on valtava. Tämän vuoksi tarkoitus olisi väsäillä "tuuligeneraattori" tuonne renkaalle.

Kyllä tuolla fillarilla olisi tarkoitus ihan ajella, joten siksi tekisin tuosta myllystä sen verran pienen (noin 20w) että homma ei menisi liian raskaaksi. Kuormitushan putoaa oleellisesti kun generaattorin kuorma katoaa. Käsittääkseni ilman kuormaa tuossa jarruttaa ainoastaan pyörrevirrat?

Mallintelin tuota uudelleen tietokoneella ja kiekkojen halkaisijaksi sain noin 150mm, jossa keskireikä on 50mm.
Käämitys muistuttaa tähteä jossa olisi seitsemän sakaraa ja magneetteja 15.
Sakaran leveys on 30mm ja pyöreitten neodymeenien 20mm
Yhteen kierrokseen menee noin 80cm käämiä.

Olisiko tälläisessa mallissa järkeä ja kuinkakohan voisi arvioida ulostulevaa tehoa? Eniten mietityttää tuo, että montako kierrosta tuohon tähteen pitäisi käämiä?

Hmmmm... Pitänee jatkaa tuumailua

Vierailija
Termuska

Käämitys muistuttaa tähteä jossa olisi seitsemän sakaraa ja magneetteja 15.



Eihän tossa kuvassa ole kun 14 magneettia.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5785
Liittynyt3.5.2008
Termuska
Mallintelin tuota uudelleen tietokoneella ja kiekkojen halkaisijaksi sain noin 150mm, jossa keskireikä on 50mm.
Käämitys muistuttaa tähteä jossa olisi seitsemän sakaraa ja magneetteja 15.
Sakaran leveys on 30mm ja pyöreitten neodymeenien 20mm
Yhteen kierrokseen menee noin 80cm käämiä.



Noin ensialkuun vihjeeksi että virran voimakkuus on suorassa suhteessa magneettivuon tiheyteen, joka taas pienenee etäisyyden neliössä. Eli oleellista generaattorissa/dynamossa on minimoida ilmarako --> suurin ongelma ideassasi.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Vierailija

Muistin väärin noiden magneettien määrän, mutta idea näyttäisi tuolta

Tiedostettu ongelma tuo ilmarako mutta uskoisin pärjääväni sen kanssa. Luultavasti juuri tuo ilmarako vesitti tuota ylempänä selostettua testiä..

Vierailija

Laitetaanpa kuvaa tuosta napadynamolla tehdystä härvelistä.
Keulalla palaa 2 x yli 200lm:n lediä ja takana normi ultrakirkas, minkä olen sorvannut tuon lätkä heijastimen sisään.

Valitan tuota kuvan huonoa laatua mutta se on kännykällä napattu, kun ensin olin tempaissut tuon eturenkaan pyörimään. Tuli meinaan hiukan kiirus

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26841
Liittynyt16.3.2005

Napadynamo on varmaan paras lähtökohta. Skaalaat vain tuollaisen tuulivoimalan aksiaalivuogeneraattorin pienempään kokoon ja teet sen fillarin napaan sopivaksi. Ilman koneistusmahdollisuutta se on hieman hankala toteuttaa, varsinkin riittävän kevyenä. Nuo vuota johtavat rautakiekot ovat aika painavia. Jotain välitystä voisi harkita generaattorin pienentämiseksi, jos se saa maksaa ja käytössäsi on sorvi ja jyrsinkone.

Vuolaskut, joilla saat lasketuksi oikean koon, opit parhaiten sopivasta oppikirjasta. Ne eivät ole karkeimmillaankin ihan niin yksinkertaisia, että voisi heittää yhden yleispätevän kaavan ja sijoitella lukuja. Tai sitten kokeilet. Tee kolmivaihegeneraattori, joka tuottaa sanotaan 10-30 V normaalinopeuksilla, tasasuuntaa sen jännite ja muunna hakkurilla haluamallesi jännitetasolle. Voisihan tuohon sovittaa pienen akunkin, jos hifistelemään alkaa. Yksi ison latausvirran NiMH-kenno varaa riittävästi sähköä muutaman minuutin valojan käyttöön ja latautuu ajossa nopeasti.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tuosta iski mieleen että kaupoissahan on olemassa takulamppuja joita ravistamalla saadaan aikaiseksi tarvittava energia lampulle.

tällaisena mustana hevosena alkaisin ehkä hyödyntämään tuollaista sylinteriä jonka ulkopintaan on kiedottu käämi ja sisällä kulkisi sitten magleetti. täyttyisi sitten vaikka vanteeseen sopivalle etäisyydelle tehä magleeteista "rappuset" joka pakottaa nostamaan sylinterin sisällä olevan magleetin sylinterin ylä osaan vanteen pyöriessä. perjaatteessa "rappusia ei tarvitse olla kuin kaksi vanteessa jos tuollaisia käämisylintereitä on vaikka kolme.

ps. olikohan tämä mitenkään idearikas idea... jos nyt joku sattui pääsemään jyvälle.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Mitenkäs muuten olisi, jos dynamon rakentaisi navan sijasta ketjulinjan yhteyteen?
Eli siis: vaihdat vasemmanpuoleisen kammen tilalle rattaallisen kammen, josta vedät ketjun pyörän runkokolmion sisään sijoitettavaan laturiin? Laturin käyttörattaalle vieläpä vapaaratas, niin generaattori pyörii omalla painollaan hetken aikaa polkemisen lakattuakin. Välttyisit etuvanteen modaamiselta ja pinnaukselta, sopivan lisämassan lisäyksellä generaattoriin saisit sen myös toimimaan aina hetken esim. jarrutuksen aikana. Lisäksi vaihdepyörässä kampikierrosten vakiona pito eri vauhdeissa on helpompaa, joten valo ei himmene ylämäissä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat