Eroja viime lamaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mielestäni Suomi on suoraan sanoen muuttunut näiden kahden lamakauden välillä hieman huonommaksi paikaksi asua ja elää. Tähän on varmasti vaikuttanut moni eri seikka.

Suoraan sanoen omat kokemukseni eivät "menneisyyden Suomesta" ole kovin postiviisia ennenkaikkea voimakkaan rasismin vuoksi. Ulkomaalaisia oli täällä tuolloin noin 1% väestöstä. Tämä saas kattoi KAIKKI "ei-Suomalaiset" aina Venäläisistä Balteihin ja Somaleihin. Mediassa meidät kaikki leimattiin tuolloin kuitenkin joko sosiaalipummeiksi, prostituoiduiksi tai huumekauppiaiksi. Muistan käyneeni pikku kunnassa parturilla, joka aloitti keskustelun toteamalla, että onneksi minä en ole niinkuin ne loisivat Somalit ...

Suoraan sanoen hyvin rumaa ja rasistista kielenkäyttöä. Nykyääm käyn parturissa hieman isommissa kunnissa, enkä tuollaiseen ole ikinä MISSÄÄN TILANTEESSA törmännyt, vaikka olen käynyt monessa liikkeessä leikkauttamassa Afroni.
Ulkomaalaisten määrä on Suomessa tänä aikana kaksinkertaistunut, mutta porukka on jostain kumman syystä siistinyt kielensä. Toki sen alkuperäisen parturin "lipsahdukseen" saattoi vaikuttaa että tunsi perheeni ja oli ns "tuttu" ja kyllähän minä tiedän mitä meistä nykyäänkin ajatellaan. Näkyvä ero kumminkin on, ettei tuollaiseen enää törmää. Viime keskustelu jonka parturin kanssa kävin koski koulumurhan teknistä toteutusta. Eli ehkäpä aihepiiri on nyt vain aivan toisenlainen.

Eli ei minulla kyllä hirveän "Kultaisia" muistoja ole menneestäkään Suomesta, mikä lienee minun tilanteessani varsin ymmärrtävää. Nämä ovat toki vain omia kokemuksiani. Muistan kuinka yhdestä kaupungista(Joensuu)tuli pari rasistisen skandaalin jälkeen "no go zone" Pesäpallomailoilla ja rautaketjuilla heiluvat isänmaan sankarit eli jo tuolloin "Wanna be Auviset" kävivät hätistelemässä jopa Puolalaisia vaihto-opiskelijoita paikallisella Lukiossa. Poliisi teki parhaansa ollakseen puuttumatta tilanteeseen. Ainoa asia minkä saivat aikaan oli pahoinpideltyjen uhrien viivyttäminen niin, etteivät päässeet heti ambulanssiin hoitamaan haavojaan.

Kyllä minä muistan ne kultaiset ajat vielä oikein hyvin kun tällä maalla oli "sielu" Ehkä tavallaan Suomi oli kuitenkin "aidompi" mitä se on nyt. Sain sellaisen käsityksen, että kaikki mamuja vihattiin, koska ne tuli Neukkulasta(tai sen alusmaista)kuten mm Somalit. Monikulttuurisuus oli sukua kommunismille kuten feminismi ja sosialismi, joten se oli tuomittavaa. Muistan lukeneeni Hesarista tasan 10-vuotta sitten kuinka "rohkea" toimittaja puolusti Joensuun skinejä. Hänen mukaansa vapaaseen yhteiskuntaan kuuluu oikeus ilmaista avoimesti mielipiteitään. Kaikki muu on kuulemma "kommunistista tyranniaa"

Minä aloin suoraan sanoen jo tottua siihen. Älkusiäikähdyksen jälkeen siitä tuli tavallaan jännittävää, kun ei tienyt mitä oikein tapahtui kun seuraavan kerrän lähti pyöräilemään kylille. Sitten kaikki muuttui...

Kutsun sitä nimellä "Miracle year" vaikka oikea Englanninkielinen termi olisi varmasti "Crazy year" Teknokupla iski!

Päivän Hesarissa törmäsin shokkiotsikkoon, jossa toimittaja selitti naama pokkana kuinka Suomi tarvitsee yli miljoonaa mamua torjumaan tulevaa uhkaavaa työvoimapulaa?

"Mitä tää kaveri oikein joi sinä iltana kun ton kirjoitti"

Oli varmasti sekä minun että monen muunkin pääajatus tuota lukiessa.

Sitten se alkoi! Teknokuplaksi nimitetty JOUKKOHYSTERIA!

Kommunismi ja sosialismi olivat kaatuneet, ja nyt oli seuraava jatkeena sekä kansallis että hyvinvointivaltio. Olin jo tätä enennen ihan vaain leikkimielisesti pohtinut, millainen olisi ääripaitalistinen yhteiskunta, jossa raha ja varallisuuden tuottaminen olisivat ainoat hyväksyttävät arvot. No pian pääsisin aika lähelle tuota tunnetta!

Neuvostoliiton romahtaminen yhdessä Digitaalisen vallankumouksen kanssa loivat teknokuplaksi nimitetyn joukkohysterian, joka vähitellen rantautui Suomeenkin. En ala hirveästi täällä selittelemään ihmisille, koska se on vähän sama asia jos alkaisi opettaa isukille kuinka n****! Kyllähän me kaikki nuo ajat muistamme enemmän tai vähemmän hyvin.

Ajan arvoja olivat teknologia ja RAHA! Ensimmäinen virhe oli, että porukkaa alettiin repiä koodaajiksi vaikka ei ollut sen enempää minkäänlaista harrastustaustaa kuin motivaatiotakaan. Minulla on tästä valitettavasti henkilökohtaisia kokemuksia Media rummutti yötä päivää että koodaajista on HUUTAVAAA pula! KAIKKI koodaajat saa HETI paikan!

Aluksi on teknohuuma! Kaikki Digitaalinen oli kirjaimellisesti painonsa arvoista kullassa(mitä ikinä se nyt sitten tarkoittaakin... ?) Mutta ei siinä vielä kylliksi! Sitten tuli iki ihana MONIKULTTUURI !

Monikulttuuria selitettiin sillä, että kun Suomeen kerran tulee se miljoona mamua, niin pakkohan täällä on olla jonkinlainen sosiaali ohjelma jolla ne saadaan intergroitua yhteiskuntaan.

Siitä alkoi sosiaalinen kokeilu jonka vertaista Suomessa ei oltu aiemmin kokeiltu, ja veikkaan, ettei ikinä tulla enää kokeilemaan.

Noista ajoista on vieläkin jäänyt päässä soimaan "Freestyler"
Ennen sitä olin aina uskonut, että Suomalaiset ovat vain perusluonteeltaan rasisteja, eikä vuosituhansien kehitystä voi muuttaa käyttäisipä vaikka kuinka paljon massamediaa.

Vähitellen opin ymmärtämään ettei ihmisten perusluonnetta voi muuttaa massamediaa käyttämällä, mutta sillä voi käytännössä pakottaa ihmiset sosiaalisen paheksunnan pelossa käyttäytymään tietyllä lailla. Ihmiset ympärilläni muuttuivat kumman kohteliaiksi, enkä enää kuullut "Äiti kato neekeri" mikä oli aiemmin normi kun astuin mihin tahansa kauppaan. Ja jossain vaiheessa aloin pitää sitä

Mutta taustalla piili väjämäättä ajatus, ettei näin voinut jatkua. Tiesin, ettei mitään työvoimapulaa tosiasiassa ollut olemassa kuin ehkä parilla poikkeuslalla ja yrityksessä. Olin kyllä siinä harhaluulossa, että varsinkin metallialan erikoisosaajien pula tulisi käytännössä jatkumaan loputtomiin, kuten myös rakennuslalla. Nyt olen kuitenkin joutunut(taas)tarkistamaan vääriä olettamuksiani.

Kupla siis lopultakin puhkesi! Kyllähän minä alusta asti tiesin, ettei Suomella ollut minkäänlaisia edellytyksiä yli 500 000 mamun työllistämiseen. Se ei alunperin ollut tullut kunnolla toimeen edes 50 000 kanssa. Jossain vaiheessa aloin huomata, että valtaosa sijoituksista ja viennistä meni tosiasiassa Aasiaan, ja suurin osa USA:n reissuista paloi komeasti poroksi.

En suoraan sanoen osannut odottaa näin syvää lamaa. Odotin, etteivät keksiliäät ja omavaraiset Suomalaiset yksinkertaisesti antaisi kusta itseään linssiin niin paljon, että olisivat sallineet tämän tapahtua. Vuosi toisensa jälkeen jouduin kuitenkin tarkistamaan aiempia ennustuksiani.

Kaiken taustalla on yksinkertainen pikku seikka;jokaisen tosi Suomalaisen sisällä asuu pikku jenkki. Se on luultavasti jo ennen itsenäisyyttä ollut se maa, jota Suomessa on kaikista eniten ihannointu. Tämän takia kaikki jenkkien idioottisuunnitelmat on käytännössä PAKKO toteuttaa aina viimeistä kirjainta myöten myös täällä! Luonnollisesti tämä koskee mm teknohuumaa, monikulttuuria ja tietenkin koulumurhia

Suomalainen on pohjimmiltaan Itä-Eurooppalainen versio jenkistä Toinen maa mistä on otettu voimakkaita vaikutteita on Ruotsi, mutta karu tosiasia on, että jokaisen Suomalaisen sisällä asuu pikku jenkki, niin hyvässä kuin pahassa ! Tämä auttaa mielestäni aika hyvin selittämään, kuinka olemme tulleet tähän asti.

Kommentit (2)

Vierailija
Rikastaja
Mielestäni Suomi on suoraan sanoen muuttunut näiden kahden lamakauden välillä

Minkä kahden lamakauden? Suomessa ei ainakaan tällä hetkellä ole lamaa, ei edes taantumaa.

Uusimmat

Suosituimmat