Magnus Effect ja Flettner rotor

Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007

Onko kenellekään tuttua tuo Magnus-efekti.
Eilisen TV-ohjelman innoittamana etsin tietoa Magnus-effectistä ja Flettner-roottorista. Tuota roottoria on käytetty laivan purjeina.
Sivulla:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html
on esitelty tuo Magnusefekti ja laskureita suureiden laskemiseksi.

Lisää tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect
http://www.kotiposti.net/aslehtonen/tie ... teksti.htm

Tällä sivulla on esitetty tuuliturbiinisovellus samasta Flettnerin roottorista.
http://translate.google.co.uk/translate ... %26hl%3Den

Kommentit (14)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007

Onko kenellekään tuttua tuo Magnus-efekti.
Eilisen TV-ohjelman innoittamana etsin tietoa Magnus-effectistä ja Flettner-roottorista. Tuota roottoria on käytetty laivan purjeina.
Sivulla:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html
on esitelty tuo Magnusefekti ja laskureita suureiden laskemiseksi.

Lisää tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect
http://www.kotiposti.net/aslehtonen/tie ... teksti.htm

Tällä sivulla on esitetty tuuliturbiinisovellus samasta Flettnerin roottorista.
http://translate.google.co.uk/translate ... %26hl%3Den

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10657
Liittynyt16.3.2005

Kiväärin luoti poikkeaa radaltaan oikealle tai vasemmalle sen mukaan, kuinka päin se pyörii.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ovolo
Onko kenellekään tuttua tuo Magnus-efekti.
Eilisen TV-ohjelman innoittamana etsin tietoa Magnus-effectistä ja Flettner-roottorista. Tuota roottoria on käytetty laivan purjeina.
Sivulla:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html
on esitelty tuo Magnusefekti ja laskureita suureiden laskemiseksi.

Lisää tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect
http://www.kotiposti.net/aslehtonen/tie ... teksti.htm

Tällä sivulla on esitetty tuuliturbiinisovellus samasta Flettnerin roottorista.
http://translate.google.co.uk/translate ... %26hl%3Den


Onhan tuosta ilmiöstä kirjoiteltu ennenkin tällä foorumilla. Ihan järkeenkäypähän se muuten on, mutta se, kumpaan suuntaan voima vaikuttaa, tuntuu vähän oudolta. Noissa kuvissa voima näyttäisi vetävän sylinteriä suuren paineen suuntaan, kun normaali purjeissa voima vetää pienen paineen suuntaan.
Samoin lentokoneen siiven yläpinnalla on pienempi paine kuin alapinnalla. Tuo magnus-roottori näyttäisi toimivan päinvastoin ?

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10657
Liittynyt16.3.2005

Tuolta löytyy ihan "army way"-selitys, jollen taas väärin muista:
http://cgsc.cdmhost.com/cdm4/document.p ... ISOSHOW=97

No joka tapauksessa ammus on vapaassa putoamistilassa, ja sille puolelle, jolla ilman nopeus on suurempi, muodostuu pienempi paine.

Muoks.
On tuolla sivustolla kaikkea muutakin kivaa. Billy Mitchell oli viestimies. Hän hankkiutui lentäjäksi ja sai kenkää kenraalina tai jonain.
Olkaa varovaisia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007

Ertsu:

Onhan tuosta ilmiöstä kirjoiteltu ennenkin tällä foorumilla. Ihan järkeenkäypähän se muuten on, mutta se, kumpaan suuntaan voima vaikuttaa, tuntuu vähän oudolta. Noissa kuvissa voima näyttäisi vetävän sylinteriä suuren paineen suuntaan, kun normaali purjeissa voima vetää pienen paineen suuntaan.
Samoin lentokoneen siiven yläpinnalla on pienempi paine kuin alapinnalla. Tuo magnus-roottori näyttäisi toimivan päinvastoin ?



Käsität taas hieman väärin. Ei se toimi päinvastoin. Sillä puolella, missä tuulen suunta ja sylinterin pinnan liike samansuuntainen, ilma virtaa nopeammin ja syntyy alipaine. Ja kun sylinterin pinta pyörii tuulta vastaan, virtaus hidastuu ja syntyy ylipaine.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ovolo
Käsität taas hieman väärin. Ei se toimi päinvastoin. Sillä puolella, missä tuulen suunta ja sylinterin pinnan liike samansuuntainen, ilma virtaa nopeammin ja syntyy alipaine.

Siis sillä puolella, missä sylinterin pinta liikkuu samaan suuntaan kuin tuuli, virtaus on hitaampi sylinterin pintaan nähden.

Ja kun sylinterin pinta pyörii tuulta vastaan, virtaus hidastuu ja syntyy ylipaine.

Ei ainakaan sylinterin pintaan verrattuna ja lentokoneen siivessä nimenomaan niin päin, että nopea virtaus aiheuttaa alipaineen.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007
Ertsu
Ovolo
Käsität taas hieman väärin. Ei se toimi päinvastoin. Sillä puolella, missä tuulen suunta ja sylinterin pinnan liike samansuuntainen, ilma virtaa nopeammin ja syntyy alipaine.

Siis sillä puolella, missä sylinterin pinta liikkuu samaan suuntaan kuin tuuli, virtaus on hitaampi sylinterin pintaan nähden.

Ja kun sylinterin pinta pyörii tuulta vastaan, virtaus hidastuu ja syntyy ylipaine.

Ei ainakaan sylinterin pintaan verrattuna ja lentokoneen siivessä nimenomaan niin päin, että nopea virtaus aiheuttaa alipaineen.



Ertsu ajattelee aina omalla tavallaan, mutta:
Kysymys on kitkasta, kun sylinteri pyörii samaan suuntaan tuulen nopeudella, ei synny kitkaa ja tuulen nopeus suurempi ja syntyy alipaine.

Kun sylinterin pinta pyörii tuulta vastaan, syntyy enemmän kitkaa ja ylipaine.

Tässä ei voi suoraan verrata ilmiötä lentokoneen siipeen, kysymyksessähän on ns. magnus-efekti.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007

Onhan näitä magnus-efektiin perustuvia flettner-roottoreita tehty näköjään myös tuulivoimakäyttöön:

http://de.youtube.com/watch?v=fdpT2B8CMEw
http://de.youtube.com/watch?v=zkVqtIyGT ... re=related
http://de.youtube.com/watch?v=RC8Qe--wB ... re=related
http://de.youtube.com/watch?v=xC9DYd_LV ... re=related

Edit:
löytyi ihan kaupallinen tuuligeneraattori, mikä hyödyntää magnus-efektiä!
http://www.mecaro.jp/eng/introduction.html

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ovolo
Ertsu ajattelee aina omalla tavallaan, mutta:
Kysymys on kitkasta, kun sylinteri pyörii samaan suuntaan tuulen nopeudella, ei synny kitkaa ja tuulen nopeus suurempi ja syntyy alipaine.

Kun sylinterin pinta pyörii tuulta vastaan, syntyy enemmän kitkaa ja ylipaine.


Juu nyt ymmärsin. Silloin sylinteriin pitäisi tehdä tangentin suuntaisia siipiä tai vähintään karhea pinta, joka lisäisi kitkaa ?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Ei ainakaan sylinterin pintaan verrattuna ja lentokoneen siivessä nimenomaan niin päin, että nopea virtaus aiheuttaa alipaineen.



Nythän on niin, että siiven nostovoiman syntymistä voidaan tarkastella useasta eri näkökulmasta. Voidaan todeta siiven ympärillä olevan sellaisen painekentän, että syntyy johonkin suuntaan osoittava nettovoima (alapuolella yli- ja yläpuolella alipainetta). Toisaalta - mikä on äärimmäisen oleellista - voidaan havaita, että siipi taivuttaa ilmavirtaa johonkin suuntaan. Ilmavirran taivuttamiseen tarvitaan voima, ja nostovoiman voidaan katsoa olevan ilmavirran taivutusvoiman vastavoima (Newtonin III laki). Kyseessä on saman asia nähtynä kahdesta eri suunnasta.

Täysin oma lukunsa on se minkä ihmeen takia siipi ylipäänsä taivuttaa ilmavirtaa tai miksi sen ympärille muodostuu sellainen painekenttä kun muodostuu. Jos ajatellaan, että siiven yläpinnalla vallitseva alipaine johtuu siitä, että ilma virtaa nopeammin, päädytään muna/kana-tyyppiseen ongelmaan - yhtä hyvinhän voidaan ajatella, että ilmavirtaus kiihtyy siiven yläpuolella, koska siellä vallitsee alipaine!

Vastoin yleistä harhaluuloa virtauksen kiihtyminen ei johdu pidemmästä matkasta, vaan kyseessä on aika paljon monimutkaisempi ilmiö jonka ymmärtämiseksi kannattaa lukea ajatuksella esimerkiksi tämä sivu.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32885
Liittynyt6.12.2009

ovolo kirjoitti:
Onko kenellekään tuttua tuo Magnus-efekti.
Eilisen TV-ohjelman innoittamana etsin tietoa Magnus-effectistä ja Flettner-roottorista. Tuota roottoria on käytetty laivan purjeina.
Sivulla:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html
on esitelty tuo Magnusefekti ja laskureita suureiden laskemiseksi.

Lisää tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_effect
http://www.kotiposti.net/aslehtonen/tie ... teksti.htm

Tällä sivulla on esitetty tuuliturbiinisovellus samasta Flettnerin roottorista.
http://translate.google.co.uk/translate ... %26hl%3Den

Uutinen.

""Tämä on läpimurto" – Suomalaista tuulivoimaa jättivarustamon öljytankkerille

Sähköinen roottori hyödyntää tuulienergiaa ja sen luvataan leikkaavan polttoaineen kulutusta tuntuvasti."

http://yle.fi/uutiset/3-9503979 .

Himuli
Seuraa 
Viestejä1442
Liittynyt10.3.2016

Ihan oikeastiko tämä tuottaa paremman hyötysuhteen kuin se, että vastaavankokoinen tuulen pyörittämä spiraalityyppinen mylly olisi yhteydessä laivan potkureiden voimantuottoon ja auttaisi niitä pyörimään? Siis varmaan onkin kun noita kerta tehdään, mutta tuntuu niin epäintuitiiviselta näin maallikon mielestä. Kun noitahan joudutaan pyörittämään sähköllä. Lisäksi pitää tuulla käsittääkseni oikeasta suunnasta.. jos ne olisi vain perinteisempiä tuulimyllyjä niin ei olisi tuulen suunnalla väliä jne. Eikö sellainen toimisi sitten. 

Uusimmat

Suosituimmat