Kirves ja halko - havaintoja luentosaleista

Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008

Asia itsessään on vakava, joskin humoristisia näkökohtia sisältävä:

Hesarista:
Kemian opiskelija uhkasi koivuhalkojen ja kirveen kanssa Oulun yliopiston professoria luennolla tiistaina. 21-vuotias opiskelija oli tivannut luennon alussa vastauksia opiskeluun liittyvistä asioista. Kun professori oli sanonut, ettei kysymyksiä voi enää esittää, opiskelija poistui paikalta.

Hetken kuluttua hän palasi luentosaliin kirveen ja koivuhalon kanssa. Uhkaavasti käyttäytynyt nuorukainen tivasi, että pitääkö hänen tehdä nuotio ennen kuin häntä kuunnellaan.
Linkki

Tapahtuman koomisia puolia ja yhteiskunnallista merkitystä pohditaan mm. murobbs:ssä. Halukkaat voivat klikata tästä.

Osion luonteen huomioon ottaen tähän ketjuun toivotaan kirjattavan muita havaintoja. Muistettakoon, ettei hyvän tarinan tarvitse olla tosi, mutta ei siitä haittaakaan ole.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Kommentit (13)

asdf
Seuraa 
Viestejä11070
Liittynyt16.3.2005

Varmaan kaveri on ollut vakavissaan, eikä tämän pitäisi olla naurun asia, mutta tuo nuotion sytyttämiskysymys kyllä huvitti. Opiskelijalla on kirves ja halko, mahdollisia lyömäaseita molemmat ja sitten alkaa uhkailla nuotiolla. Parempi tietysti niin, kuin että löisi.

Minulla ei luentosaleista ole mitään erityisen hauskoja anekdootteja mielessä, ei mitään penkiltä putoamisia, kaatuiluja ja nukahtamisia kummempia. Esimerkiksi sellainen tilanne voi olla älyttömän hauska, että joku tulee (väärään) saliin, kaikki hiljenevät, tulokas katsoo hetken aikaa salia laidasta laitaan aivan pallo hukassa, kukaan ei sano mitään ja tulijakin poistuu sanaakaan sanomatta. Tilannekomiikkaa, ei naurata kirjoitettuna.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Luin jostain, että ehdotus nuotion tekemiseen oli tullut luennoitsijalta ennenkuin opiskelija poistui luokasta. Se tekisikin opiskelijan käytöksestä paljon loogisemman.

Vierailija

Esimerkiksi roope-täti kirjoittaa Kalevan nettisivuilla näin:

roope-täti
Opiskelija oli yrittänyt kysyä proffalta kurssiin liittyvää kysymystä eikä ollut saanut vastausta. Tähän opiskelija oli ilmoittanut tekevänsä protestin johon proffa oli vastannut "tee vaikka nuotio, puut saat hommata ite".
Kyseinen opiskelija lähti luentotauolla pois ja palasi luennon jo jatkuttua 3-4 metriä pitkän koivun rungon ja kirveen kanssa takaisin ja kysyi proffalta mihin nuotio laitetaan (ja laittoi puun ja kirveen maahan). Proffa käski kysymään vahtimestarilta jota tämä opiskelija lähtikin sitten etsimään. Hän palasi eikä kuulemma ollut löytänyt vahtimestaria, ja istui kuuntelemaan luentoa.

Itse paikalla olleena tilanne ei ollut yhtään uhkaava ja professori itse provosoi koko tilanteen. Eikö opetushenkilöstön tehtävä ole opettaa ja varsinkin antaa vastauksia samana päivänä olevaan (nyt jo pidettyyn) tenttiin kun opiskelijalle asia on jäänyt epäselväksi. Ja miten helvetissä tämä proffa voi kuvitella että opiskelija on välttämättä voinut kysymyksiä tehdä edellisellä viikolla jos hän on esim ollut sairas tai muuten poissaolevana.

Ja lähde etten joudu vaikeuksiin.

[url]http://www.kaleva.fi/plus/Uhkaavasti_käyttäytynyt_opiskelija_herätti_kauhua_Oulun_yliopistolla_764922+0

Toimiva linkki:
http://www.kaleva.fi/plus/juttu764922_page0.htm

Vierailija

Samasta lähteestä (jostain syystä linkki ei näy oikein).

lukija
Kivasti on taas jutun faktoja (tahattomasti?) vääristelty. Itse olin läheisessä huoneessa tapauksen sattuessa. Oli tuonut kyllä ihan kokonaisen koivun luentosaliin, kun kerran runko ylettyi käytävälle asti salista. Myöskin kirves oli kuulemani mukaan jäänyt luentosalin lattialle koivun viereen. Että sellaista.

opiskelija
Kyllä voi paheksua professorin toimintaa! Olin samalla luennolla ja olin itsekin yrittänyt aikaisemmin kysellä kysymyksiä ja hänen mukaansa olin kulkenut oman onneni ohi, kun en ollut toimittanut kysymyksiä kalvolle kirjoitettuna tietyllä viikolla. Eivätkös luennoitsijat ole opiskelijoita varten? Opiskelija ei uhkaillut haloilla ja kirveellä, eikä opiskelijat tunteneet luennolla kauhua niin miksi tätä juttua paisutellaan?
Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008

Voihan nenä...

Okei, myönnän virheeni: otin riskin viittaamalla todelliseen tilanteeseen, jossa oli uutisoinnin perusteella koomisia piirteitä. Riski realisoitui: selkeämmin ajattelevat henkilöt havaitsivat, ettei tilanteessa ollutkaan mitään koomista.

Sanotaan nyt vain, että jos ajan kuluessa tähän ketjuun halutaan lähettää vitsejä, anekdootteja, lausahduksia tms. yleisöä mahdollisesti huvittavia juttuja luentosaleista, opetuksesta, opiskelijoista tms., ketju on avattu. Jos ei, ketju kuihtukoon.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."

Vierailija

Olin useita vuosia sitten Kuopiossa eräässä koulutustilaisuudessa. Auditorio oli iso ja paikalla toista sataa kuulijaa. Oli kevät, muistaakseni huhtikuu, jolloin luonto heräilee kesään. Totesin jo aamulla kun päivän ohjelma alkoi, että lattialla nurkkalistan lähellä liikuskeli pari sokerimuurahaista; muurahaiset pyrkivät keväisin ensin sisätiloihin, kun maaperä ulkona on vielä jäässä.
Meneillään olleen luennon aihe oli vakava, eli kenelläkään ei pitänyt ollut mitään aihetta nauruun. Kyseistä luentoa piti tohtoritasoinen, hieman ujohko naishenkilö, joka seisoi kasvot saliin päin ja hänen selkänsä takana isolla valkoisella seinällä oli meille koulutettaville heijastettu piirtoheitinkalvo.
Sattui niin, että piirtoheitinlaitteen päälle oli eksynyt yksi muurahainen, joka mennä vilisti välillä valtavan kokoisena suurennoksena pitkin takaseinää. Me kaikki muut salissa olijat näimme muurahaisen seikkailut, mutta puhuja, joka oli selin heijastinseinään, ei sitä nähnyt.
Naurunpurskahdukset seurasivat toistaan, kun murkku viiletti pitkin heijastinkalvoa kadoten aina välillä. Luennoitsijan posket alkoivat punehtua, koska hän ei tiennyt mille porukat nauroivat. Lopulta, luennoitsijan kannalta muutaman kiduttavan pitkän naureskeluminuutin jälkeen, joku eturivin kuulijoista nousi ylös ja kävi poistamassa muurahaisen.
Luennoitsijamme ilme oli todella helpottunut kun selvisi, että se ei ollutkaan hän, jolle naurettiin!

Vierailija
asdf

Minulla ei luentosaleista ole mitään erityisen hauskoja anekdootteja mielessä, ei mitään penkiltä putoamisia, kaatuiluja ja nukahtamisia kummempia.

Itse muistan erään filosofian dosentin jolla oli niin paha ramppikuume ajoittain että turvautui sijaistoimintoihin joita ei itse enää ilmeisesti kyennyt arvioimaan. Eräs niistä oli verhojen jatkuva järjestely, tässä yhteydessä usein verhojen taakse puhumaan meneminen. Kun ääni alkoi väristä, hän otti aina suunnan kohti ikkunaa. Kun mies muutenkin puhui sopottavasti ja nopeasti, vaikutelma oli koominen, mutta ei enää hauska. Mitä siinä voi tehdä?

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008

Herättääkseen ja orientoidakseen opiskelijansa luentosarjan tematiikkaan luennoitsija pyysi opiskelijoita "ihan aluksi" pohtimaan, millainen maailma olisi verrattuna nykyiseen, mikäli kirjoitustaitoa ei oltaisi keksitty. Yksi skenario oli ylitse muiden: "No sittenhän puhelimia olis paljon enemmän kun ihmiset ei voisi lähettää kirjeitä. Eikä vois lähettää tekstiviestejä.".

Vierailija
bena
Esimerkiksi roope-täti kirjoittaa Kalevan nettisivuilla näin:
roope-täti
Opiskelija oli yrittänyt kysyä proffalta kurssiin liittyvää kysymystä eikä ollut saanut vastausta. Tähän opiskelija oli ilmoittanut tekevänsä protestin johon proffa oli vastannut "tee vaikka nuotio, puut saat hommata ite".
Kyseinen opiskelija lähti luentotauolla pois ja palasi luennon jo jatkuttua 3-4 metriä pitkän koivun rungon ja kirveen kanssa takaisin ja kysyi proffalta mihin nuotio laitetaan (ja laittoi puun ja kirveen maahan). Proffa käski kysymään vahtimestarilta jota tämä opiskelija lähtikin sitten etsimään. Hän palasi eikä kuulemma ollut löytänyt vahtimestaria, ja istui kuuntelemaan luentoa.

Täytyypä tässä yhteydessä heittää omakin kommentti mukaan:
Olen tehnyt graduni kyseiselle professorille ja täytyypä sanoa, että isännän pahimpina päivinä tuollaisten reaktioiden tapahtuminen on enemmän kuin ymmärrettävää. Kännipäissään proffa on innostunut mm. huorittelemaan naisopiskelijoita. Myös kyseinen kurssi, jolla episodi sattui, on varsin haastava opiskelijoille, joten apua kysymyksiin varmasti olisi moni tarvinnut. Reputtajia kun on helposti yli puolet kurssilaisista.
Toki puun kanssa heilunut isäntäkin (olen tavannut ko. henkilön joskus kiltakopilla kahvitellessa) on henkisesti epävakaa tapaus ja on erikseen kehunut mielenterveysongelmillaan ja lääkityksellään. Lisäksi kaveri pukeutuu aina armeijavaatteisiin ja kantaa leathermania mukanaan, vaikkei kait tuota terän pituuden puolesta saisi yleisillä alueilla säilyttää.

Mutta yhtä kaikki, kirvestä ei olisi tarvinnut luennolle kantaa, ainakaan tuolla maineella. Perseen näyttäminen proffalle olisi ollut parempi ratkaisu.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tuossa on rakennettu mainiota tilannekomikkaa. Mielenkiintoista olisi tietää millaisia käänteitä kunnollisesta kansalaishuumorista osataan kehittää.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Tuossa on rakennettu mainiota tilannekomikkaa. Mielenkiintoista olisi tietää millaisia käänteitä kunnollisesta kansalaishuumorista osataan kehittää.

Tuokin kansalaishuumori päättynee opiskelijan varoittamiseen tai määräaikaiseen erottamiseen. Proffille työrauhaa ja silleen...

Vierailija

kirves ja halko...

luin ketjua, useitakin, ja ohhoijaa!

jos joku provosoi jotakuta, kuka on provosoitavissa (nyt proffa- tason??? henkilö tod. näk. mt-ongelmaista opiskelijaa???, en ollut paikalla, enkä tiedä henkilöitä) varsinkin kun ao henkilöt tuntevat toisensa & muillakin faktoja tiedossa... - provosoija tietää mitä tekee ja tietää että henkilö reagoi

ko proffa tarvitsisi itse mt-apua, ja jos saa niin ei selvästikkään oo riittävää. virassa olevilla/asiakaspalvelussa ymetcjne vastuu käytöksestään, työnsä laadusta...

nää jonkinasteisessa johtoportaassa olevat "johtajat", maisterit, tohtorit, dosentit ja myöskin vaikeat oppilaat/työntekijät osana keskusteluaihetta "...älykkyyden periytyminen tabu..." tietty meillä kaikilla niitä huonojakin päiviä

ADHD:dg-ryhmän alle diagnosoituminen/ tai yleensä ei, (takapajula tää järvien maa, parannusta kyllä), helpottais henkilön elämää, tietäisi mistä ongelmat johtuu..., sama kuin polvikivut, nivelkierukka rikki, apua tulee aikanaan...

eli mitä haluan sanoa, AKATEEMINEN VITSI HYVÄ, mut lukekaa turettesta, yleisesti adhd:sta, stressireagoinnista, syrjinnästä, koulukiusaamisesta, kotioloista...

t. boralis

Uusimmat

Suosituimmat