Avattu viinapullo (lääkkeeksi hommattu)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin mites kun jostain hifistelyviinipiireistä avatuista viinipulloista puhuu, niin ilmaus on pakollista ja silloinkin avattu viinipullo kestää sen pari päivää ennen kuin siitä tulee juomakelvotonta litkua. Vaikeehan sitä on uskoo, että viinin henki on etikaksi täysin muuttunut, mutta mites on? Onko esim. kierrekorkki 'tarpeeksi' ilmatiivis? Onhan sitä itekin tullu monta kertaa roisisti ostettua litran Tapio ja siitä on saattanut jäädä säästöön jonnin verran. Eihän sekään nyt pahaksi mee, vai?

Onko viinilipittäjät vain jotain nirppanokkahomoja vai juonko mä nyt tässä punaviinietikkaa (viikon vanhaa kierrekorkkivinettoa)?

Kommentit (13)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kyllä ne punaviinit tuppaa menemään piloille avaamisen jälkeen melko nopeasti, ainakin näin olen saanut kuulla. Kierrekorkki tuskin auttaa paljoakaan, kun sinne kumminkin sitä ilmaa jo päässyt.. siksi kannattaa ostaa niitä viinipöniköitä, missä on se pussi sisällä. Ne säilyy, koska sinne ei pääse ilmaa sisään missään vaiheessa.

Valkoviinit kuulemma muistaakseni sen sijaan säilyvät pitempäänkin avaamisen jälkeen. En ole yhtään varma mutta näin olen kuullut.

Mutta jos se ei maistu pahalta sinun mielestäsi niin.. sama kai se..

くそっ!

Vierailija

No ei tää pilaantuneen makusta oo. Lähinnä tässä nyt tietenkin kiinnostaa se, että onko tässä viinaa vai juonko mä etikkaa. Vaikee kuvitella, että se viina noin pienestä määrästä ilmaa muuttuis kokonaan.

Siis ei tosiaan nyt kiinnosta mistään viinilasi.fi -palstalta hommatut tiedot.

Vierailija

Ei valmiissa viineissä ole hiivaa, tuskin se etikaksi käy tai jos niin käy et käy niin kyllä sen varmaan mausta ja hajusta huomaa.
Etikan voi neutraloida ruokasoodalla, samalla neutraloituvat myös muut viinin hapot.

Vierailija

Viini ei muutu etikaksi ilman alkoholia syöviä mikrobeja, ja viinassa sitä itseään on niin paljon ettei mikään elukka siinä pysty elämään.

Avattu viinapullo siis lähinnä haihtuu.

Vierailija
Bushmaster
Onko viinassa makeutusaineita? Voiko sitä käyttää konsentroituna liuottimena?

Ei sokeri tislausastiasta mihinkään haihdu..

Vierailija

Suolaasuolan kannattaa ostaa väkevämpiä viinejä. Ei ainakaan naisille muutenkaan kannata sitä miedointa juottaa.

Vierailija

Se välivaihe viinasta etikaksi taisi olla se joka tekee suolille hallaa. Ei nyt tule mieleen mikä, mutta hassulle maistuvaa ei kannata juoda.

Vierailija
fenomenologi
Bushmaster
Onko viinassa makeutusaineita? Voiko sitä käyttää konsentroituna liuottimena?

Kyllä niissä kai jotai on ku ne maistuu nii oksettavilta verrattuna polttonesteisii ja käsiepesuaineisii.

Vierailija
tietää
Se välivaihe viinasta etikaksi taisi olla se joka tekee suolille hallaa. Ei nyt tule mieleen mikä, mutta hassulle maistuvaa ei kannata juoda.

Asetaldehydi

Vierailija
Tuppu L
Suolaasuolan kannattaa ostaa väkevämpiä viinejä. Ei ainakaan naisille muutenkaan kannata sitä miedointa juottaa.
Et varmaan älynnyt, että mä en oo toi kuvan henkilö?

Vierailija
suolaasuolaa
Tuppu L
Et varmaan älynnyt, että mä en oo toi kuvan henkilö?

En tarkoittanut mitenkään henkilökohtaisesti. Tarkoitin vain että kun on tarpeeksi väkevää viiniä (20%?), niin ei tarvitse murehtia sen pilaantumisesta. Joo mutta en tiedä kuka tuo kuvan henkilö on, pahoittelen.

Uusimmat

Suosituimmat