Onko alkoholin kohtuukäyttö tuomittava ?

Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006

Silloin tällöin juon olutta saunajuomana tai pizzan kylkeen. Silloin minulla ei ole humalahakuisuutta. Pidän vain oluen mausta. Mieluiten juon tummaa olutta.

Kun haen arjesta irtautumista, saatan joskus ottaa enemmän. Silloin tietenkin tulee humalatilakin. Juon vahvaa alkoholia noin alle 5 kertaa vuodessa. Silloinkin olen juonut sitä niin, että tiedostan ympäristöni ja mikä tärkeintä, muistan seuraavanakin päiväni edellisen illan tapahtumat.

Näin siis nykyään. Ennenmuinoin en osannut hallita alkoholin käyttöä, mutta siitä ajasta on noin 12 vuotta. Välissä olin oikein absolutistikin.. noin 4 vuotta...

Huomasin, että kumpikin ääripää on itsensä kiusaamista. Nyt kun mielestäni hallitsen homman, uskon juovani viisaasti.. Minulla on kotona viskipullo, jota en ole avannut vuoteen. Siis hyvin on säilynyt.. Ei ole tullut tarvetta avata sitä pulloa.

Mutta jos tuntuisi siltä, että nyt pitää rentoutua.. niin onko tuomittavaa, jos huolehdin lastenvahdin, avaan viskipulloni ja kaadan siitä itselleni lasin pari ja nautin illasta vaimoni kanssa, joka ehkä itse juo siiderin pari ?

En voi kieltää, ettenkö nauttisi siitä rentoutumisesta, jonka humaltuminen aiheuttaa. Muita paheita ei minulla juuri ole. En polta, enkä käytä huumeita. Syön vielä epäterveellisesti mutta nykyään enemmän kasviksia ja kuitua kuin ennen.

Olenko alkoholisti ?

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Kommentit (11)

Vierailija

Mitä tarkoittaa termi alkoholisti ? Ihminen joka juo alkoholia yli 1.5 koria kaljaa viikossa ? Sen voi juoda myös siten, että juo hörpyn tunnissa, ja pysyy koko viikon lentokunnossa eli nolla promillea.

Jos panet sitä lapsenvahtiasi, niin se on suurempi ongelma.

rcislandlake
Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006
Lektu-Elli
Mitä tarkoittaa termi alkoholisti ? Ihminen joka juo alkoholia yli 1.5 koria kaljaa viikossa ? Sen voi juoda myös siten, että juo hörpyn tunnissa, ja pysyy koko viikon lentokunnossa eli nolla promillea.

Jos panet sitä lapsenvahtiasi, niin se on suurempi ongelma.

niin no.. mulla tuo määrä olutta on n. kaljakori / vuosi.
...ja mitä tulee siihen lastenvahtiin.. Taidan olla niin ruma, etten kelpais.. ja mulle riittää ihan tuo oma vaimonikin. Eli mulla ei ole ongelmia (siis muita kuin ruma ulkonäkö) ?

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Vierailija
rcislandlake

Olenko alkoholisti ?

No et. Aikaisemmat rutiinisikaan alkoholin kanssa eivät näytä siirtyneen kuin muistoissa tähän aikaan.

Sinulla on homma hanskassa.

Vierailija

Yksinkertainen tapa kartoittaa omaa mahdollista alkoholiriippuvuutta on kysyä itseltään neljä kysymystä:

1. Oletko yrittänyt vähentää alkoholin käyttöäsi ja epäonnistunut siinä?

2. Onko läheisesi tai tuttavasi ilmaissut huolensa tai ärtymyksensä alkoholin käytöstäsi?

3. Käytätkö alkoholia keinona lievittää krapulaasi?

4. Tunnetko syyllisyyttä alkoholin käytöstäsi?

Jos vastaat myöntävästi kahteen näistä kysymyksistä, sinun on syytä olla huolissasi alkoholin käytöstäsi ja mahdollisesta alkoholiriippuvuudestasi.

lähde: Duodecim, terveyskirjasto, alkoholismi

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Eikö sole viina sitävarten tehty, että sitä juuhan ?
Sole alkoholisti jos juopi vain sillon töllön , mutta jos juopi jatkuvasti, on vaara tarjolla.

Mitä sitte että pullo päivässä, sehän on vain lääkheksi.

Ja jos kietasee pitkijä hörppyjä, niin ei se pullo kauvoa kitise, ja vuorokauvessa on 24 tuntija, niin että joutuu olemhan usseita tunteja iliman viinaa.
Mutta jos lusikalla sitä litkii, niin saapi ottaa monta lusikallista tunnissa, ja yksiki pullollinen piisaa koko vuorokauven.

Vierailija

Tuollaisesta alkoholinkäytöstä tuskin on haittaa, minusta se kuulostaa ihan kohtuulliselta. Vaikka en ehkä itse osaa ajatella, että alkoholi "rentouttaisi" mitenkään, ainakaan kotona juotuna. Tai ainakin se voi tapahtua vain kovin harvoin, helpommin rentoudun musiikkia kuuntelemalla ja netissä surffailemalla.

Vierailija

Saanko muuten kysyä, että miten noissa vastausvaihtoehdoissa on ajateltu syntyvyyden liittyvän alkoholinkulutukseen, tai alkoholin kieltämiseen?

Vierailija
rcislandlake

niin no.. mulla tuo määrä olutta on n. kaljakori / vuosi.
...ja mitä tulee siihen lastenvahtiin.. Taidan olla niin ruma, etten kelpais.. ja mulle riittää ihan tuo oma vaimonikin. Eli mulla ei ole ongelmia (siis muita kuin ruma ulkonäkö) ?

Kännissä kaikki näyttää paremmalta. Lapsenvahtikin...

Vierailija

Jos alkoholi kiellettäisiin, niin se suorantaan räjäyttäisi porttaamisen muihi huumeisiin (mm kannabikseen). Tätä vaihtoehtoa ei ollut äänestyksessä.

Vierailija
rcislandlake
Ennenmuinoin en osannut hallita alkoholin käyttöä, mutta siitä ajasta on noin 12 vuotta. Välissä olin oikein absolutistikin.. noin 4 vuotta...

Huomasin, että kumpikin ääripää on itsensä kiusaamista. Nyt kun mielestäni hallitsen homman, uskon juovani viisaasti.. Minulla on kotona viskipullo, jota en ole avannut vuoteen. Siis hyvin on säilynyt.. Ei ole tullut tarvetta avata sitä pulloa.

Mutta jos tuntuisi siltä, että nyt pitää rentoutua.. niin onko tuomittavaa, jos huolehdin lastenvahdin, avaan viskipulloni ja kaadan siitä itselleni lasin pari ja nautin illasta vaimoni kanssa, joka ehkä itse juo siiderin pari ?

Olenko alkoholisti ?

Kyllä sa taidat alkoholisti olla. Edelleenkin...
Sun on täytynyt kontrolloida alkoholin käyttöä menneisyydessä.
Mahdollisesti kontrolloit sitä nyttenkin.

Kaikki alkoholinkäyttö mikä vaatii "säätämistä" on oire alkoholismista.

Älä pane pahakses. Mä käyttäydyn ihan samalla tavalla. Laidasta laitaan mennään ja noita juomattomia vuosiakin on ollut. Nyt taas sellainen alullaan. Se on sitä ryhdistäytymistä ja arvojen paikalleen laittamista. Alkoholisti on usein fanattinen ja suuntaa energiansa johonkin toiseen kohteeseen dokauksen loputtua.

Entinen alkoholisti on myös nykyinen alkoholisti.
Niitten täytyy säätää.

Tuo kohtuuottaminen on alkoholistille kovin laji.
Kerran 20 vuotta sitten tapasin kaverin Rigassa. Oli toipunut alkoholisti. Kertoi mulle tuon keskitien vaikeudesta. Kaveri oli kirjottanu siitä kirjankin. En muista hepun nimeä, mutta muistaakseni viidennen tuopin jälkeen lähti huoneeseen murjottamaan. Viddu mitä kidutusta.
Eli säätämistä, säätämistä...
Kerran alkoholisti on aina alkoholisti, mutta sen kanssa voi oppia elämään ja ogelman hallitsemaan.

Itse olet mielestäni tuossa ogelman hallintavaiheessa.
Kuin myös minä.

EDIT: Pitää vielä lisätä.
Koska kysyit niin se viittaa ongelmaan. Tähän näyttää liittyvän ulkopuolisen tuen ja hyväksynnän tarve sekä itselleen todistelu erinäisin "korkkaamaton pullo" ja lapsista huolehtimis metodein.

Uusimmat

Suosituimmat