Tuokioelämää

Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Akustisen kitaran tummat näppäilyt vaihtavat seuraavaan kohtaukseen. Tuokioiden maksimipituus on minuutti. Uusi sointu ja muutama kohtaus sitten kesken jäänyt dialogi jatkuu. Mies makaa sairaalasängyssä, toinen kuuntelee, katsoo sälekaihtinten läpi vastapäistä rakennusta.

Kitara vaihtuu viiden sekunnin sointukuvioon pianolla. Kuvassa on useimmiten kaksi ihmistä. Ulkopuolisesta vaikuttaa, että niillä on ongelma, tilanne niin sanotusti päällä. Se jää kesken.

Puheenparsi on kaikissa tilanteissa sama, niitä käsitellään neljää, viittä koko ajan, keittiössä, ravintolassa, keittiössä, rappukäytävässä, keittiössä. Rytmi on kaikki kaikessa. Seesteisyyttä seuraa kiihkeä jakso kun valittujen tunteiden tarkoin säädelty kirjo liukuu edessäni muutaman minuutin sykleissä.

Puheenparteen kuuluu valmisteleva osa: ”Mä oon kuule”. Tauko, ja keskiosa: ” ajatellut tätä meidän suomalaista ihmissuhdesarjaa”. Pidempi tauko, ja yllätys: ”hei ihan totta”. Toinen keskeyttää, pitää tauon samalla kun kamera zuumaa puhujan alleviivaaviin kasvoihin. ”Mä en.” Tauko. ”Oikeesti tiedä mitä sä tarkoitat tolla”. Kitara. Lintuparvi lentää sinisellä taivaalla.

Asia jää kesken.

Kohtaus kohtaukselta jaksosta kutoutuu kuitenkin kokonaisuus jossa Kaarin ei halua kostaa, Raimo jää kiinni liioittelemisesta, talonmiehellä on epäuskoinen ilme, minulle tulee helpottunut olo, Jartsa irtisanoutuu hyvästä syystä pitkäaikaisen työnantajansa palveluksesta, Hessun ja Liisan suhde ei toimi, Johannes on aina samanlainen, syntyy sopu samalla kun riita kärjistyy toisaalla kovaan huutoon. Joskus, muutaman kerran vuodessa joku ammutaan, ryöstetään, raiskataan, mutta enintään vain muutaman kerran vuodessa.

Silloin tunnen taas miten haurasta on elämä, ja toden tunnun siinä.

Aina, aina vaikka paikalla olisi kymmenen ihmistä, vain yksi puhuu vuorollaan. Salaiset kotikatuelämät, bassokitara, piano. ”Hessu tää”. Tauko. ”Ei toimi ihan”. Tauko. ”Tällä tavalla”. Yhteen laskien noin kolmannes kuvista sivelee sanattomia ilmeitä ja neljännes puheesta taukoja lauseissa niiden valmistelevien-, keski-, jatko-, yllätys-, ja loppuhuipentumaosien väleissä.

Vuosi toisensa jälkeen, melkein viikon jokaisena päivänä se ei voi olla vaikuttamatta siihen millaisena elämän koemme.

Joko sinä, tauko, huomaat sen alkavan vaikuttaa?

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Kommentit (1)

Vierailija

Hyvä avaus ja tarkkaa havainnointia. En valitettavsti seuraa kumpaakaan sarjaa. Kotikatua joskus Lauantain uusinnoista. Varmasti nuo vaikuttaa.

Uusimmat

Suosituimmat