Miksi öljytankkerin ohjaamo on takana ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko järkeä pitää ohjaamo 360 metriä keulan takana ?

Helpottaa tietenkin peruuttamista. Mutta kuinka usein olet nähnyt 380m pitkän supertankkerin peruuttelevan keskellä Atlanttia ?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija
Lektu-Elli
Onko järkeä pitää ohjaamo 360 metriä keulan takana ?

Helpottaa tietenkin peruuttamista. Mutta kuinka usein olet nähnyt 380m pitkän supertankkerin peruuttelevan keskellä Atlanttia ?




Itse asiassa "ohjaamo" on edessä. Jostain syystä öljytankkereilla yleensä peruutetaan. Silloin perämiehen ei tarvitse koko ajan olla vastatuulessa.

Vierailija

Ei öljytankkeria ajeta enää ihmisten silmillä. Tekniikka hoitaa asiaa siten, että on ihan yksi lysti missä aluksen ohjaaja ohjaa ja istuu.

Kuitenkin laivan koneen on mitä ilmeisimmin oltava laivan peräpäässä, niin kuten kaikki muukin tekniikka on keskittynyt peräpäähän. Laivan etupäässä kun ovat ne tankit ja peräpäässä potkuri. Liki perässä laivan mottoori. Voima-akselin pituus kun ei voi olla liian pitkä.

Mutta yksi ongelma näissä tankkereissa on. Niissä on vain yksi kone. Kun ainoa kone menee epäkuntoon, niin sitten alukset ovatkin tuulen vietävissä. Ja kun 300 metrinen goljatti on tuulen ja merivirtausten vietävänä, niin tuleekin vanhan laulun sanat mieleen, että, "minne käy tuulen ilmassa tie. Minnekkä myrsky merien aa aa aallot viemeinkin vie".

Vierailija

Niin kuin tuossa

Yksi syy voi olla hallittavuus. Korkea rakennelma ohjaa tuulessa vähemmän kun se on peräsimen päällä. Se taas on tärkeää jotta sen kulma on pieni.

Vierailija

Tuskin sille mitään pakottavaa syytä. Olettaisin että se vaan on käytännöllisintä useimmissa rakennusmalleissa tehdä se niin.

Vierailija

Oletan että merirosvouksen takia keulaan ja perään tulee kunnon tutkat.

Jos tutka huomaa veneen esim 40km päästä, niin helikopteri ehtii apuun.

Vierailija

Onhan tuollaista valtavaa kokonaisuutta helpompi hallita takkaa. Näkee, mitä kannella tapahtuu. Voihan siinä olla kysessä myös painon jakautuminen. Tosin painovesitankeillahan laivojen vakautta säädellään. En tiedä tarkemmin. Toivottavasti kohta

tietää Tuo kuvasi laiva vois olla konttilaiva

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Käsittääkseni kustannukset ovat sanelleet tuon nykyisin käytettävän mallin. Vielä -50 luvulla tankkerit rakennettiin siten, että komenotosilta ja osa miehistötiloista oli keskilaivassa ja koneisto ja osa miehistötiloista oli perässä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:US_T2_WW2_tanker_Hat_Creek.JPG

Fiksut laivanrakentajat huomasivat, että paattiin mahtuu enemmän öljyä kun koko laivan etuosa koostuu öljysäiliöistä ja komentosilta sekä kaikki miehistötilat sijoitetaan perään konehuoneen päälle.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Tekninen kehitys salli koneistojen ja hyttien vapaan sijoittelun. Ennen höyrykoneen paino ja hiilisäiliöiden syöttö vaati tietyn sijoittelun, josta kevyempi diesel vapautti, sen tankkien ollessa missä tahansa. Vesipainolastin käyttö korjasi tyhjänäajon balanssiongelman. Suuret säiliöt mahdollistuivat kun rungosta tehtiin sopivan joustava ettei se katkea aallokossa.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Jostain syystä jäänmurtajien ohjaamot on keskellä ja hinaajien ja risteilijöiden keulassa.

Luulisi sen liittyvän jotenkin hallittavuuteen.

Ei tankkeritkaan nyt koko ajan autopilotilla mene, kuten vaikka Turun saaristossa. Sitähän kutsutaan yhdeksi maailman hankalimmista paikoista tankkereille.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
tietää
Suuret säiliöt mahdollistuivat kun rungosta tehtiin sopivan joustava ettei se katkea aallokossa.



Sellanen käärmetakkeri, niikuin juna, jota vedettäis päästä ja jarruteltais perästä olis kova sana. Ratsastais vaan alloilla ja olis kilometrien pitunen.

Vierailija
kuningas
Ei tankkeritkaan nyt koko ajan autopilotilla mene, kuten vaikka Turun saaristossa. Sitähän kutsutaan yhdeksi maailman hankalimmista paikoista tankkereille.

Yksikään jättitankkeri ei mene satamaan kuin avustettuna. Toinen hinaaja on keulassa ja toinen perässä.

Vierailija
tietää
kuningas
Ei tankkeritkaan nyt koko ajan autopilotilla mene, kuten vaikka Turun saaristossa. Sitähän kutsutaan yhdeksi maailman hankalimmista paikoista tankkereille.

Yksikään jättitankkeri ei mene satamaan kuin avustettuna. Toinen hinaaja on keulassa ja toinen perässä.



http://www.nwowhv.de/NWOHOMEPAGE/images ... anker1.jpg

Niitä on kolme. Tuossa kuvassa asetelma näkyy hyvin.

Vierailija

Taitaa rahtilaivoissa olla yleisempää, että komentosilta on takana, kuin edessä. Sieltähän sitäpaitsi näkee parhaiten koko paatin.
Jos pienennetään mittakaavaa pienveneeseen, niin niissäkään ei yleensä ohjaus ole aivan keulassa. Ainakin omasa mielestäni vene on paremmin hallittavissa jos ohjataan perästä. Silloin on helpompi hahmottaa veneen todellinen kulkusuunta suhteessa horisonttiin.
Jos siis ohjaaja on aivan keulassa veneen kulku olisi helposti mutkitelevaa.
Suuria laivoja ohjataan nykyisin tietysti pääosin automatiikan avulla mutta esim. satamissa ja ahtailla väylilla ohjaus tapahtuu niissäkin pitkälti käsiohjauksen varassa. Siten laivan sijainti on helpoimmin hahmotettavissa kun silta on perässä.
Ainakin itse ohjaisin pitkää alusta mielummin keskilaivasta tai perästä, kuin keulasta.
Matkustajalaivoissa komentosilta kansirakennelmien korkeudesta johtuen on sijoitettava eteen.

Edit: Kuvitelkaapa tilannetta jossa linja-autossa olisi takapyöräohjaus ja kuljettaja olisi edessä? Olisi aika mahdoton ajettava kaupunkiliikenteessä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Toinen syy siihen, että komentosilta on perässä (tai ainakin kaukana keulasta) voi olla se, että täydessä lastissa ja myrskyssä ajaessa aallot tulevat valtavalla voimalla keulan yli ja komentosilta ja muut rakenteet keulassa joutuisivat tosi kovalle rasitukselle. Nyt siellä keulassa on käytännössä ainoastaan ankkurivinssit, jotka ovat muutenkin aika järeätä kamaa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
kuningas
Jostain syystä jäänmurtajien ohjaamot on keskellä ja hinaajien ja risteilijöiden keulassa.



Olisi varmasti kivaa olla jossain risteilijässä kapteenin, jos ohjaamo olisi perällä tai keskellä. Vähän sama kuin linja-auton ohjaamo olisi keskellä autoa. Näihin sijoitteluihin varmasti vaikuttaa ainakin käytettävyyden, tekniikkan, ilmavirtaisuuden ja taloudellisuuden rajoitteet.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat