CSI.n päättelyvirhe?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tv-sarja CSI:n tutkijat selvittelivät karting-auton kuljettajan pään irtoamista. Kuljettaja oli ajanut 100 km/h (kääntäjän mph yksinkertaistus) samaa nopeutta ajaneen rekan perässä. Rekan takarengas oli lennättänyt tiellä olleen renkaanpalasen (m=1kg by kääntäjä) kuljettajan päähän, joka irtosi iskun voimasta. Saattaisi olla mahdollista mutta tv-päättelyssä palasen nopeuden pään suhteen väitettiin törmäyksessä olleen 200 km/h, eli kaksinkertainen???

Eikös rekan renkaan kehänopeus tien pinnan suhteen ole nolla, akselin 100 km/h ja yläpinnan (eteenpäin) 200 km/h? Tällöin renkaan alta sinkoava kappale ei saa nopeutta (tien suhteen) 100 km/h taaksepäin, kuten sarjassa mielestäni virheellisesti pääteltiin. Törmäysnopeus pään suhteen on mielestäni 100 km/h, jolloin liike-energia on vain neljäsosa väitetystä.

Oletteko samaa mieltä päättelystäni?

Kommentit (4)

Vierailija
holureksi
Tv-sarja CSI:n tutkijat selvittelivät karting-auton kuljettajan pään irtoamista. Kuljettaja oli ajanut 100 km/h (kääntäjän mph yksinkertaistus) samaa nopeutta ajaneen rekan perässä. Rekan takarengas oli lennättänyt tiellä olleen renkaanpalasen (m=1kg by kääntäjä) kuljettajan päähän, joka irtosi iskun voimasta. Saattaisi olla mahdollista mutta tv-päättelyssä palasen nopeuden pään suhteen väitettiin törmäyksessä olleen 200 km/h, eli kaksinkertainen???

Eikös rekan renkaan kehänopeus tien pinnan suhteen ole nolla, akselin 100 km/h ja yläpinnan (eteenpäin) 200 km/h? Tällöin renkaan alta sinkoava kappale ei saa nopeutta (tien suhteen) 100 km/h taaksepäin, kuten sarjassa mielestäni virheellisesti pääteltiin. Törmäysnopeus pään suhteen on mielestäni 100 km/h, jolloin liike-energia on vain neljäsosa väitetystä.

Oletteko samaa mieltä päättelystäni?




Tuon minäkin huomasin, ja päädyin samaan tulokseen että nopeus on 100km/h, ellei kuorkkikuski sit revittäny niin että nopeus akselissa 200km ja kuorkin nopeus 100km

Vierailija

Jos rekka olisi ollut takapyöriltään vetävä (!!!) ja renkaassa olisi ollut luistoa, niin tuo akselin nopeus tienpintaan olisi pitänyt kuitenkin olla 100 km/h (jotta kartingauto kulkisi samalla nopeudella). Sitten renkaan kulmanopeus olisi pitänyt kasvattaa kaksinkertaiseksi, eli renkaan kehänopeus maahan nähden olisi tuo 100 km/h (esim. jäinen tie, pieni kitka). Rekan vetävään pyörään kytketty nopeusmittari näyttäisi 200 km/h, mutta navigaattori ilmoittaisi 100 km/h. Molemmat mittarit näyttävät oikein, mutta mittaavat eri asioita.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Joo selkeä virhe siinä oli. Itse ohitin koko asian olankohautukksella. Kun CSI käsittelee digikuvia taikakeinoilla ja ilmeisesti maagisilla tietokoneilla, niin yksi epälooginen rengas ei kauheasti jaksanut minua liikuttaa. Totesin vain mielessäni, että nojoo menköön samoin häpein.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
holureksi
Jos rekka olisi ollut takapyöriltään vetävä (!!!)



Lähes poikkeuksetta ne ovat...

Rekan vetävään pyörään kytketty nopeusmittari näyttäisi 200 km/h, mutta navigaattori ilmoittaisi 100 km/h. Molemmat mittarit näyttävät oikein, mutta mittaavat eri asioita.



...mutta aika harvassa riittää tehoa panna pyörät sutimaan sadan vauhdissa. No, epärealististen yksityskohtien elokuvista etsijälle on kyllä loputon työnsarka. Ei kai se mikään ihme ole, että rekkakuskin painaessa hieman kaasua kone kirkaisee ja pyörät sutivat, jos tankissa on sitä Hollywood-naftaa, joka räjähtää pommin lailla jos joku ohi kulkiessaan koputtaa rekan polttoainesäiliötä.

Uusimmat

Suosituimmat