Onko lumessa matoja ?

Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Olen ehkä joskus kysynyt tätä aiemminkin, mutta nyt kun tämä tuli taas aiheelliseksi... No ainakin nyt pienempien lasten kannalta ja takia.

Eleleekö siis miinus-asteisessa lumessa tosiaankin jotakin pieniä ("näkymättömiä") matosia ? Vai onko lumi nyt yleensä muuten vaan sen verran likaista, että sitä ei kannata keittämättä syödä/juoda ?

Kertokaa kaikki tieto mitä tiedätte varsinkin jos sellaisia matoja on olemassa, eikä kyseessä ole vain huolestuneiden vanhempien aikoinaan keksimä urbaani legenda.

Mythbusters kamaa...

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Sivut

Kommentit (20)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Pohtija
Olen ehkä joskus kysynyt tätä aiemminkin, mutta nyt kun tämä tuli taas aiheelliseksi... No ainakin nyt pienempien lasten kannalta ja takia.

Eleleekö siis miinus-asteisessa lumessa tosiaankin jotakin pieniä ("näkymättömiä") matosia ? Vai onko lumi nyt yleensä muuten vaan sen verran likaista että sitä ei kannata keittämättä syödä/juoda ?

Kertokaa kaikki tieto mitä tiedätte varsinkin jos sellaisia matoja on olemassa, eikä kyseessä ole vain huolestuneiden vanhempien aikoinaan keksimä urbaani legenda.

Mythbusters kamaa...

Ei välttämättä matosia, vaan pieniä hyttysiä, jotka joskus pikkupakkasilla ovat myös lumen pinnalla nähtävissä?

http://www.peda.net/en/magazine/alkio/talvensalat?m=content&a_id=2

Hyönteiset ovat sangen kovia veikkoja...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Eli madot on urbaanilegendaa? En menisi lapsia kehottamaan syömään sitä lunta (yhtä paljon kun itse joskus), mutta joku raja pelottelulla.
Hyttysen ja kärpäsen toukkia siis on. Luulisi sulavan ruuansulatuksessa nopeasti. Onkohan hangessa sitten jotain pienempää kamaa mahdollisesti?
Entäs jäädytetty koiran pissi! Mitä kaikkea siitä voi "saada"?
Minä ainakin taaperona kuulin varoituksia "lumessa on pissaa" niin usein, että toisinaan oletin koiranpissiä joutuneen kaikkialle.
Onhan moni kuitenkin lunta aikanaan maistellut...

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
hurja
Eli madot on urbaanilegendaa? En menisi lapsia kehottamaan syömään sitä lunta (yhtä paljon kun itse joskus), mutta joku raja pelottelulla.
Hyttysen ja kärpäsen toukkia siis on. Luulisi sulavan ruuansulatuksessa nopeasti. Onkohan hangessa sitten jotain pienempää kamaa mahdollisesti?
Entäs jäädytetty koiran pissi! Mitä kaikkea siitä voi "saada"?
Minä ainakin taaperona kuulin varoituksia "lumessa on pissaa" niin usein, että toisinaan oletin koiranpissiä joutuneen kaikkialle.
Onhan moni kuitenkin lunta aikanaan maistellut...

Kannattaa kuitenkin välttää keltaisen lumen popsimista...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Pohtija

Eleleekö siis miinus-asteisessa lumessa tosiaankin jotakin pieniä ("näkymättömiä") matosia ? Vai onko lumi nyt yleensä muuten vaan sen verran likaista, että sitä ei kannata keittämättä syödä/juoda ?

Mythbusters kamaa...

Lunta kannattaa syödä. Ihminen tarvitsee hyvän puolustuskyvyn selviytyäkseen allergioista yms. Sen saa vain syömällä paljon multaa ja lunta lapsena.

Periaatteessa, jos menet syömään lunta, johon kettu on hetki sitten kussut, voinet saada siitä ekinokokin, joka voi pesiytyä aivoihisi ja tappaa sinut. Mutta tuo mahdollisuus lienee minimaalisen pieni. En usko, että ko. loinen selviää lumihangessa kovinkaan kauan. Metsämarjoista sen saa paljon todennäköisemmin. Etenkin ulkomailta tuoduista. Hetkonen... kyllä pakastemarjat kehotetaan juuri tuosta syystä johtuen keittämään, eli ekinokokki taitaa selviytyä hengissä jäätymisestä. Eli ei kannata syödä jäätynyttä ketun kusta. Lunta voi siis kyllä syödä, mutta ei keltaista lunta.

Voinee sen saada koirankin kusesta. Yleensä ihmiset saavat sen, kun antavat piskiensä nuoleskella naamaansa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Seppo_Pietikainen

Niin varmaan kannattaisi. Kai sitä aina jonkun nassikan kurkusta menee alas silti pienissä määrin? Tai ainakin luulisi kun siitä yleensä mainitaan.

Itse lapsena varoittelusta viisastuneena söin vain vastasatanutta/ satavaa lunta.

Vierailija
hurja
Seppo_Pietikainen

Niin varmaan kannattaisi. Kai sitä aina jonkun nassikan kurkusta menee alas silti pienissä määrin? Tai ainakin luulisi kun siitä yleensä mainitaan.

Itse lapsena varoittelusta viisastuneena söin vain vastasatanutta/ satavaa lunta.

Mä söin kakarana lumiukolta nenän.

Jäätyny porkkana.

Vierailija
Aweb

Periaatteessa, jos menet syömään lunta, johon kettu on hetki sitten kussut, voinet saada siitä ekinokokin, joka voi pesiytyä aivoihisi ja tappaa sinut. Mutta tuo mahdollisuus lienee minimaalisen pieni. En usko, että ko. loinen selviää lumihangessa kovinkaan kauan. Metsämarjoista sen saa paljon todennäköisemmin. Etenkin ulkomailta tuoduista. Hetkonen... kyllä pakastemarjat kehotetaan juuri tuosta syystä johtuen keittämään, eli ekinokokki taitaa selviytyä hengissä jäätymisestä. Eli ei kannata syödä jäätynyttä ketun kusta. Lunta voi siis kyllä syödä, mutta ei keltaista lunta.

Voinee sen saada koirankin kusesta. Yleensä ihmiset saavat sen, kun antavat piskiensä nuoleskella naamaansa.

Heh! Tuleekin mieleen isoisän vastaavat jatkuvat varoittelut madoista koiran nenässä. Jos tää ekinokokki on sitten se "mato" hangellakin.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005
Aweb

Lunta kannattaa syödä. Ihminen tarvitsee hyvän puolustuskyvyn selviytyäkseen allergioista yms. Sen saa vain syömällä paljon multaa ja lunta lapsena.

Jep. Olen pienten lasten Isänä aivan samaa mieltä. Liika puhtoisuus ja bakteeri kammo/hysteria on vain ainoastaan pahasta ja vain vahingoittaa lasta. Aiheuttaa juuri mm. kaikenmaailman allergioita...

Rajansa toki kaikella. Sen rajan vetäisin juurikin siihen, ettei keltaista (tai minkään muunkaan väristä kuin puhtaan valkoista) lunta kannata syödä. Eikä sitä puhdastakaan lunta (varsinkaan nykyään) kannata suuria määriä popsia keittämättä. Ellei ole sitten tottunut siihen.
Voihan jotkut tottuneet järvivettäkin juoda suoraan. Jos kyseessä on puhdas suomalainen järvi.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija
hurja

On siinäkin nykyään ties mitä ilmansaasteita.
Mutta etköhän ne samat saasteet saa elimistöösi hengittämällä samaista saastunutta ilmaa.

Yleensä noilla ties missä olevilla "madoilla" tarkoitetaan jotakin sellaista loista, joka voisi pesiytyä ihmisiin ja tehdä jotain ikävää. Todennäköisyys, että jonkin loismadon sopivassa vaiheessa olevia toukkamuotoja vain jostain on sattunut lumihankeen päätymään on kyllä aika olematon, puhumattakaan että otukset olisivat vielä pakkasessa hengissä ja sattuisivat kaiken kukkuraksi olemaan ihmiseen tarttuvaa lajia.

Todennäköisemmin lunta syödessään voi päätyä nielemään pöly- ja nokihiukkasia, vähäsen viherlevää, hyppyhäntäisiä ja sen sellaista. Vaaratonta, mutta vastustuskykyä vahvistavaa. Tietenkään selvästi likaista (keltaista tai harmaata) lunta ei ole kovin järkevää suuhunsa pistää.
Varsinaiset isommat niveljalkaiset, kuten lumikorennot, sääsket ja lukit, kyllä varmasti huomaa ennen syömistä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
hurja
Seppo_Pietikainen

Pikkunatikalle voisi kuvitella myös keltaisen lumen syömisen olevan hyödyllistä immuunijärjestelmän kehittymisen kannalta?

Minun henkilökohtaisen tietämättömyyteni perusteella väittäisin, että kakruja suojellaan pöpöiltä liian paljon.

Silloin kuin lapset joutuivat olemaan tekemisissä kuolaavien ja kuseskelevien kotieläinten, ruosteisten rautanaulojen ja tylsien puukkojen kanssa heistä kehittyi terveempiä aikuisia. Ainakin henkiinjääneistä...

Eikä kotieläimistä ja niiden ylläpidosta ole mitään haittaa lasten sosiaalistumisen ja vastuuntunnon kehittämisen kannalta.

Päin vastoin.

--
Seppo P.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Erittäin hyvin sanottu Seppo_Pietikainen.

Meillä onkin 1 koira (joka nuoleskelee lasten naamoja) ja 2 kissaa (jotka pyydystää hiiriä ja nuoleskelee turkkiaan ja lapset silittelee)

Lapsilla ei mitään allergioita. Ei myöskään itselläni ja olen harvoin edes pahasti flunssassa. Jotain pientä kyllä usein.
Omassa lapsuuden kodissa oli myös koira ja joskus kissoja. Eikä ole ollut tapana pelätä pöpöjä mitenkään hysteerisesti.

Kaikki mikä ei tapa vahvistaa. Näin se ylimalkaan on.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Kiitos kaikille muillekin hyvistä rakentavista kommenteista. Taas ollaan opittu jotain. Kait.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
hurja
Seppo_Pietikainen

No ei siitä kusenkaan syömisestä oikeasti mitään seuraa muuten kuin ihan älyttömän huonolla tuurilla. Se vaan on inhottavaa ihmisten mielestä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Seppo_Pietikainen

Aijaa, mäkun luulin että juuri sitä keltaista lunta kannattaa syödä.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat