Mikä mersussa vikana ?

Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Pitkän tauon jälkeen mersulla ajaessani autoni pysähtyy itsestään ja yrittäessäni käynistää sitä uudelleen avain menee pohjaan ilman että starttimoottori inahtaa. Puolisen tunnin tauon jälkeen uudelleen yrittäessä starttimoottori toimii ja autoo käynistyy, mutta sammuu taas itsestään jonkin ajan kuluttua. Jälleen starttimoottori ei toimi, mutta tauon jälkeen toimii taas ja auto käynistyy mutta sammuu jälleen itsestään. MIkä voisi olla mersussa vialla? Laturiko ? Akkuko ?

Sivut

Kommentit (72)

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Nimimerkistä huolimatta olen akateeminen pullamössö mies, enkä tiedä autoista paljon mitään. Voisitko ystävällisesti kertoa, missä ks. maadotusjohto sijaitsee? Kyseessä siis E mallinen bensamersu.

Vierailija

Jos on vanha auto,niin voisi olla virtalukon pohjakin kulunut ?
Maadoituskin tosin usein teettää tällaisia "kivoja" ongelmia.

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

En ehkä usko virtalukon kulumisen, koska ongelma syntyy siitä, että jostakin syystä auto sammuu ajaessa ikään kuin tyhjäntäen akun, jolloin starttimoottorikaan ei toimi. Kuitenkin tauon jälkeen auto starttaa aina normaalisti, kunnes taas sammuu joidenkin minuttien kuluttua ja myöskän starttimoottoti ei silloin käynisty.

Vierailija

Kosketushäiriö "jossain" ei välttämättä maapuolella.
Täytyisi vaan vian ilmaantuessa lähteä mittarilla / lampulla etsimään, että minne virtaa tulee, ja minne ei.
Ei välttämättä ihan jokamiehen etsittävissä jos ei ole perillä autosähköistä.

Vierailija
taksikuski
Nimimerkistä huolimatta olen akateeminen pullamössö mies, enkä tiedä autoista paljon mitään. Voisitko ystävällisesti kertoa, missä ks. maadotusjohto sijaitsee? Kyseessä siis E mallinen bensamersu.



En minäkään autonasentaja ole.
Maajohto menee akun miinusnavalta moottorin kylkeen, ehkä kanteen.
Häviääkö mittaristosta öljynpaine ym. valot, jotka normaalisti palavat ennen starttaamista?
Tapahtuuko mitään kun yrittää startata, naksahdus..?
Akun miinusnapa hapettuu joskus niin ettei virta riitä.

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006
fenomenologi
taksikuski
Nimimerkistä huolimatta olen akateeminen pullamössö mies, enkä tiedä autoista paljon mitään. Voisitko ystävällisesti kertoa, missä ks. maadotusjohto sijaitsee? Kyseessä siis E mallinen bensamersu.



En minäkään autonasentaja ole.
Maajohto menee akun miinusnavalta moottorin kylkeen, ehkä kanteen.
Häviääkö mittaristosta öljynpaine ym. valot, jotka normaalisti palavat ennen starttaamista?
Tapahtuuko mitään kun yrittää startata, naksahdus..?




Täytyy tarkistaa huomenna ks. maajohto. Starttaessa kylmänä startti toimii normaalisti ( ja auto käynistyy ), mutta sammuessa itsestään ja sen jälkeen starttaessa ei tapahdu naksahduksia eikä muutakaan vaan startti pyörii ikään kuin tyhjää. Pienen tauon jälkeen startti toimii pikkusen, isomman tauon jälkeen startti toimii paljon paremmin jne. Samaten esim. hätävalot eivät toimi heti auton sammumisen perästä, vaan nekin alkavat toiminaan tauon jälkeen. Siis ikään kuin auto kuluttaa akun virran, mutta kylmetessä kaikki palautuu ennalleen?

Vierailija
taksikuski
fenomenologi
taksikuski
Nimimerkistä huolimatta olen akateeminen pullamössö mies, enkä tiedä autoista paljon mitään. Voisitko ystävällisesti kertoa, missä ks. maadotusjohto sijaitsee? Kyseessä siis E mallinen bensamersu.



En minäkään autonasentaja ole.
Maajohto menee akun miinusnavalta moottorin kylkeen, ehkä kanteen.
Häviääkö mittaristosta öljynpaine ym. valot, jotka normaalisti palavat ennen starttaamista?
Tapahtuuko mitään kun yrittää startata, naksahdus..?




Täytyy tarkistaa huomenna ks. maajohto. Starttaessa kylmänä startti toimii normaalisti ( ja auto käynistyy ), mutta sammuessa itsestään ja sen jälkeen starttaessa ei tapahdu naksahduksia eikä muutakaan vaan startti pyörii ikään kuin tyhjää. Pienen tauon jälkeen startti toimii pikkusen, isomman tauon jälkeen startti toimii paljon paremmin jne. Samaten esim. hätävalot eivät toimi heti auton sammumisen perästä, vaan nekin alkavat toiminaan tauon jälkeen. Siis ikään kuin auto kuluttaa akun virran, mutta kylmetessä kaikki palautuu ennalleen?



Siinä on starttimoottorin bendix (vapaakytkin) lähes rikki ja akku tyhjä, vaihda starttimoottori, putsaa akun miinusnapa, miksei plussakin ja käytä ilman valoja kovalla tyhjäkäynnillä aika kauan tai lataa akku laturilla.
Akku tyhjenee itsestään auton seistessä.
Jos ei vika poistu, kerro vähän tarkemmin mitä se tekee/ei tee.

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Kiitos vaan vihjeistä. Mutta eikös ole niin, että jos akku on tyhjä tai auto ei saa muuten virtaa niin käynistäessä startti ei pyöri? Tulee mieleen monet muistot autohistoriassani eri autojen kohdalla kuinka aamulla esim. liian pitkää starttaessa akku kuluu ja startti ei enää pyöri kunnolla jne. Hiukkasen odottamisen jälkeen startti pyörii taas paremmin.

Sama ongelmahan on omassa autossani nyt vain kuumana. Kylmällä startti toimii ihan hyvin niin kuin muutkin kuten hätävalot jne. Kuumetessa auto sammuu, startti ei toimi, valot eivät toimi jne eli ikään kuin virta häviää, mutta taas jonkin aikaa odottaessa auto toimii nuhteettomasti jne.

Huomenna aion kuitenkin tarkistaa vihjeiden perusteella kyseiset ongelmakohdat. Kiitos neuvoista.

Vierailija
taksikuski
Kiitos vaan vihjeistä. Mutta eikös ole niin, että jos akku on tyhjä tai auto ei saa muuten virtaa niin käynistäessä startti ei pyöri? Tulee mieleen monet muistot autohistoriassani eri autojen kohdalla kuinka aamulla esim. liian pitkää starttaessa akku kuluu ja startti ei enää pyöri kunnolla jne. Hiukkasen odottamisen jälkeen startti pyörii taas paremmin.

Sama ongelmahan on omassa autossani nyt vain kuumana. Kylmällä startti toimii ihan hyvin niin kuin muutkin kuten hätävalot jne. Kuumetessa auto sammuu, startti ei toimi, valot eivät toimi jne eli ikään kuin virta häviää, mutta taas jonkin aikaa odottaessa auto toimii nuhteettomasti jne.

Huomenna aion kuitenkin tarkistaa vihjeiden perusteella kyseiset ongelmakohdat. Kiitos neuvoista.





Akku palautuu kun siitä ei ota virtaa.
Virta ei riitä, varsinkin kun akunnavat ovat hapettuneet.
Kerro tarkemmin asiat, miten startti ei toimi ym., ei viitsisi kysyä montaa kertaa.

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246
Liittynyt10.7.2006

Siis startti ei ole mielestäni ongelma, vaan auton äkillinen sammuminen sen kuumetessa, jolloin autosta tuntuu häviävän kaikki virta pois. Esimerkiksi tänään auton sammuessa kehäkolmoselle edes hätävilkut eivät aluksi toimineet. Kuitenkin semmoisen puolen tunnin jälkeen vilkut alkoivat toimimaan. Myöskin auto käynnistyi. Taas pääsin eteen päin muutaman kilometrin ja taas auto sammui, puolen tunnin kuluttua auto käynnistyi taas uudelleen jne.

Vihjeidesi perusteella uskon, että ongelma löytyy juuri akun ympäriltä. Neuvojesi mukaisesti huomenna tarkistan maadoitusjohdon, rappaan akunnavat ( tai mitkä ne nyt onkaan ), tarkistan akun, jota en ole tarkistanut koskaan. TOsin akku on vain vähän yli vuoden vanha.

Vierailija
taksikuski
Siis startti ei ole mielestäni ongelma, vaan auton äkillinen sammuminen sen kuumetessa, jolloin autosta tuntuu häviävän kaikki virta pois. Esimerkiksi tänään auton sammuessa kehäkolmoselle edes hätävilkut eivät aluksi toimineet. Kuitenkin semmoisen puolen tunnin jälkeen vilkut alkoivat toimimaan. Myöskin auto käynnistyi. Taas pääsin eteen päin muutaman kilometrin ja taas auto sammui, puolen tunnin kuluttua auto käynnistyi taas uudelleen jne.

Vihjeidesi perusteella uskon, että ongelma löytyy juuri akun ympäriltä. Neuvojesi mukaisesti huomenna tarkistan maadoitusjohdon, rappaan akunnavat ( tai mitkä ne nyt onkaan ), tarkistan akun, jota en ole tarkistanut koskaan. TOsin akku on vain vähän yli vuoden vanha.




Jos akun jännite laskee itsepurkauksen takia alle 11 voltin, se alkaa tuhoutumaan, eikä ehkä enää lataudu kunnolla.
Onko yleismittaria, sillä voi mitata laturin toiminnan.
Akun navoista mitatessa koneen käydessä pitäisi löytyä n. 14 volttia ja ei käydessä jonkin verran vähemmän.
Kuinka kauan auto seisoi ja paljon olet ajanut sen jälkeen lähiaikoina?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat