Ydinvoiman hinta olkiluodossa ja myöhästymiset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En nyt halua keskustella mos / opetuslapsien kanssa (aika paha että joutuu laittamaan tämän lauseen ensimmäiseksi) ydinvoiman mahdollisista ongelmista ja n-vuoden kustannuksista, itseäni lähinnä kiinnostaa kuinka hyvin aikanaan on neuvoteltu myöhästymis-yms. maksut uudesta olkiluodosta ? (ja ei, en laita tätä kauppalehden sivuille...)

Itse vien rakennustarvikkeita uusiin olkiluodon voimalarakennuksiin muutaman kerran kuukaudessa. Myöhästymisistä kaikissa muissa projekteissa ollaan viimeiset 30 vuotta oltu huolissaan. Tässä projektissa minulle on kuitattu myöhästymismaksuja joista saan "ihan oikeaa käteistä" (kun toimittamani tuotteet ovat seisoneet varastoissa, eikä olkiluotoon mahdu...Erikoistuotteita).

Myöhästymiskustannuksistani haen laskuun saksalaisten insinöörien nimet-allekirjoittavat aina paperiin helposti (noin 200 muuta projektia jotka olen kokenut saksalaisinsinöörien kanssa yleensä nimien saaminen on työn takana), itse luulen että myöhästymismaksuja maksetaan koska sovittu suomessa-tuotettu-%-työmäärästä laskee muutoin alhaiseksi. Sovittuhan on että tietty %-määrä on suomalaista työtä, ja tähän lasketaan kustannukset kun tavara seisoo varastossani... (anteeksi tieteellisen tutkimuksen puute, kenellä on tutkimusta tästä asiasta-eli lähinnä kuinka monta prosenttia suomalaisten tekemästä työstä olkiluodossa on TYÖTÄ eikä vain varaston arvonlisäystä tai sakkomaksuja koska varastoani en voi viedä olkiluotoon..?). Varastokulut vs. "työ" kun on aika huono-työstä menee enemmän valtiolle/yhteiskunnalle...

Tämä allekirjoitusten helppous on ennennäkemätöntä. Muutoin viimeiset 30 vuotta olen joutunut väittelemään, todistamaan tilaukset päivämäärät yms...

Suomalaisten työllistämisestä projektissa:
Tarkoitushan oli kai työllistää suomalaisia, mutta korkokustannukseni kai päätyvät "suomalaisen työn arvoon". Muuta selitystä en keksi näihin logistiikkaongelmiin (ainoastaan olkiluodon päässä), hitauteen yms. Itse uskon että sakot voimalan toimittamisaikataulussa ovat mitättömät.

Onko jollakin (ketä kiinnostaa/osaa etsiä netistä tms paremmin) esittää myöhästymissakkoja tahi myöhästymis/suomalaisen työn %-osuus-sakoista sopimusta ? Itse en ole moista nähnyt, ja mikäli kenelläkään on kyseistä dokumenttia, saisinko moisen ? Käsittääkseni näidenkin sakkojen jälkeen suomalaisen työn osuus on huono.

Lyhyesti: paljonko/kuka maksaa myöhästymissakot ?

Kauppalehdessäkin "chattijuttuja": http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/ke ... &tstart=-1

Kommentit (3)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

teettäjähän maksaa loppujen lopuksi koko paskan. eli maksajia olemme me jotka ylläpidämme valtiota verojen muodossa. maksaja on kyllä tiedossa. niinkin villiltä kuin se tuntuukin tässä tapauksessa kärsijä maksaa kuitenki viimetilassa omat kärsimyksensä.

toimitussakoistahan sovitaan aina tapauskohtaisesti sopimusta tehdessä eli ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. korvaus voi määräytyä kauppahinnan mukaan prosenttuaalisesti, päivä, viikko, kuukausi, vuosi taksalla tai sitten voi olla korkea kertakorvaus viivästymisestä. mahdollisesti myös muitakin mahdollisuuksia on olemassa.

vikahan tässä on täysin siinä että tyyli on mennyt siihen että kaikki on saatava mahdollisimman halvalla kilpailuttamalla, kutenkin sopimuksiin jätetään porsaanreijät joiden avulla rahaa voidaan lypsää lisää.

asiaan kuluumattomana voisin nostaa myös esille sellaisen että nyt kun euro on hyvällä kurssilla verrattuna dollariin olisi edullista tehdä samalla toinenkin voimala koska se on kuitenkin edessä halusimmepa tai emme mutta silloin olisi tärkeää katsoa rakentajaa ja hintoja ovatko ne realistisia. kulut kuitenkin taas kohta nousevat joten nyt jos halutaan säästää rahaa aika olisi mitä parhain.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
teettäjähän maksaa loppujen lopuksi koko paskan. eli maksajia olemme me jotka ylläpidämme valtiota verojen muodossa.

Oonko minäkin saatana ollut tilaamassa tuota paskaa? Eikös se pitänyt rakentaa yksityisin varoin, ilman valtiontukea? Vai onko tuo viivästyminen vain uusi keino valtiontuelle?

Ranskassa tiedetiin jo ennen rakentamispäätöstä, että kyseisen höyrykoneen rakentaminan kestää 10 vuotta. Kuka tässä sitten oikein vedättää?

Uusimmat

Suosituimmat