Salama lumisateesa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin juuri salaman ja ukkosen äänen lumisateessa (kaksi kertaa). Olen pitänyt kyseistä ilmiötä mahdottomana. Onko jollain tietoa miten se syntyy lumisateessa ja kuinkä yleistä tämä on.

Kommentit (14)

Vierailija

Saman ilmiön havainnut jo useaan kertaan.
Olisiko kuitenkin niin, että pilvet ovat sen verran massiivisia, että salamointi tapahtuisi ylemmissä kerroksissa tjs?
Lumisateessa nyt tuskin esiintyy salamointia.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005
Miten yleisiä ukonilmat ovat talvella?
Ukkoset ovat talvella hyvin harvinaisia. Niitä esiintyy kuitenkin joskus sakeassa lumi- tai räntäkuurossa, lämpötilan ollessa nollan vaiheilla. Ilmatieteen laitoksen maasalamoille viritetty salamanpaikannin ei niitä yleensä havaitse, mutta yleisöhavainnoista on tullut ilmoituksia lähes joka talvi. Ensimmäinen paikanninhavainto saatiin 27.12.2000 Porista, josta tuli myös silminnäkijähavainto, ja toinen paikanninhavainto tuli 30.12.2000 Kuivaniemeltä. Syynä näihin paikannuksiin saattaa olla se, että salamanpaikantimen herkkyyttä nostettiin keväällä 2000.

Talvista ukkosta voidaan nimittää "lumipyrysalamoinniksi". Lumikuuropilvessä tapahtuu sähköistymistä kuten kesäisemmissäkin kuuro- ja ukkospilvissä, mutta pilvi ei jaksa kasvaa kovin korkeaksi ja merkittävä osa sen sähkövarauksesta vajoaa lumisateen mukana alemmaksi. Tilanne lienee niin sekava, että tavallista maasalaman purkauskanavaa ei pääse muodostumaan, vaan sähkö purkautuu epämääräisemmin, pilvisalaman tapaan.

Lähde.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

Itse olen nähnyt ainakin kaksi kertaa talvisen ukonilman, joissa on ollut useita salamoita. Ilmiö on toki kesäkauteen verrattuna harvinainen, mutta ei suinkaan mahdoton.

Kyllähän tässä myräkässä voi näköjään niin suuria staattisia varauksia syntyä, että välähtää, eli varaus purkautuu salamana.

Vierailija

Juu, mäkin näin tänään pääkaupunkiseudun lumimyräkässä salaman ja perään tuli todella kova jyrinä. Olen nähnyt vastaavaa viimeksi lapsena. En tiedä kuinka harvinainen ilmiö on, mutta kun lapsena kerroin näkemästäni kukaan ei tietenkään uskonut.

Vierailija
taas yksi viisas
Näin juuri salaman ja ukkosen äänen lumisateessa (kaksi kertaa). Olen pitänyt kyseistä ilmiötä mahdottomana. Onko jollain tietoa miten se syntyy lumisateessa ja kuinkä yleistä tämä on.

Harvinaista, mutta kyllä minäkin olen niitä muutaman vuoden välein nähnyt. Aina kunnon myräkässä.

Tänään salamoi kyllä aika reippaasti. Ainakin kolme salamaa tuli havaittua Otaniemi-Niittykumpu akselilla (pari epävarmaa lisäksi autossa istuessa). Jokainen niistä oli ilmeisesti aika alhaalla, kun jyrinä tuli melkein heti.

Avoimesta merestä nouseva lämmin ilma tiettävästi vaikuttaa asiaan.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Joskus toistakymmentä vuotta sitten joulun aatonaattona iski lentokoneeseen salama kun laskeuduttiin läpi lumi/raekuuron Hki-Vantaalle. Välähdys ja kova pamaus ja koneesta sammuivat valot muutamaksi sekunniksi, vain vihreä hätävalo jäi lattialle.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Max Hunter
Seuraa 
Viestejä201
Liittynyt28.11.2013

Itse näin violetin pilvisalaman joskus 70-luvun puolivälissä Rovaniemellä. Oli nollakeli ja satoi nuoskalunta. Siksihän sitä oltiinkin ulkona lumisotasilla.....

Mitään jyrähdystä ei kuulunut vaikka välähti melkein pään päällä.

Vaihdokas kirjoitti: Höh anteeksi. Yläpeukutin vahingossa Max Hunterin kommenttia. Ei olisi ollut aihetta. Sori.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Kyllä. Samaa näkyi Kehä kolmosen sisällä tämän illan lumimyrskyssä.

Lisäksi viimeviikon myrskyssä (ei lunta mutta kova tuuli ja vesisadetta) salamoi todella erikoisen voimakkaasti: salamat löivät vain pari kertaa (tai itse näin vain sen verran) erittäin korkealla ja ne valaisivat koko eteläisen taivaan vihertävällä valolla.

Hienoa oli.

Gravity sucks.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Talviukkoset ovat hienoja, etenkin ne salamat. Pari kertaa kakarana tuli nähtyä, kun kaveri asusti avaran peltomaiseman laidassa ja jos sattui pyryttämään toisella laidalla aukeaa, näkyi kuinka lumipilvestä räiski salamoita ja alla oli tiheä harmaanvalkoinen seinämä. Hieno ilmiö.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Night Owl
Mitään jyrähdystä ei kuulunut vaikka välähti melkein pään päällä.

Beettasoihtuja! Beettasoihtuja!

Vierailija

Asiasta on useitakin viestejä/havaintoja Ursan myrskybongareitten postituslistalla eiliseltä n. klo 17.54-18.00 väliselta ajalta. Kellonajat ovat heidän omia ilmoittamiaan noin aikoja. Myös salamatutkat ovat rekisteröineet asian.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Itse oon kokenut salamoita lumessa vain kerran aikasemmin ja olin silloin piäni napero.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Uusimmat

Suosituimmat