Aamu negative.

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Miksi mulla joskus aamulla masistaa vitusti? Siis kun herrää, mutta se sitten katoaa tai ei oo koskaan enää kun oon päässy jalkeille.

Mikä tuommoisen aiheuttaa? Onko jotai aivoissa että se tekee haavoittumammaksi masennukselle juuri tuohon aikaan?
Illallakin nukkumaan mennessä saattaa tulla, mutta harvemmin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Juu. Ite olen iltaihmisiä ja olen niin pirteä iltaisin että jos ei se vanhemmista yms. olisi kiinni, kävisin varmaan lenkillä tuossa 0200 aikoihin. Aamulla herääminen, mihin aikaan tahansa, potuttaa. Meikäläinen olisi siis loistava henkilö ilta- ja yötyöhön.

Vierailija

Minä taas olen aamuihminen.

Onn mukavaa herätä viimestään seittemältä ja ottaa kahvia ja lukea lehdet. parasta.
Tai no ok, talvisin ei aina oo kivaa kun on pimeetä.

Vierailija

Paska fiilis joka arkiaamu... Eiköhän johdu ihan aivotoiminnan vajaavaisuudesta, ku ei oo tarpeeksi saanut unta. Vaikka sitä yleensä 7-8 tuntia tuleekin nukuttua. Silti minulle vasta 10 tuntia alkaa olla tarpeeksi jonka jälkeen onkin jo mukava herätä, sillein oikein hitaasti.

Vierailija

Tänään heräsin, sähköt poikki , joka otti päästä koska pitää keretä tehä uskonnon esitelmä loppuun tänään , räpsäs muuten äskenki, (mutta koneessa sellainen kiva juttu, että sähkökatkoksen varalla ei sammu vaan menee lepotilaan )

Vierailija

Nukkuminen kuulema syö serotoniinivarantoja aivoista. Vaje aiheuttaa masennusta.

Henk.koht. koen että unien katselu voittaa aina minkä tahansa typerän aamurutiinin, ellei nyt sitten aivan typerää unta näe.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mä oisin kans masentunu aamulla mut oon ratkassu sen heräämällä vasta kolmen maissa iltapäivällä. Ei tuu aamumasareita ku aamu on jo menny. Muutenki oon outo. Mun vuorokausirytmi on pitempi ku 24h. Sen on todennu lääkäri ja psykologi. Se mitattiin niin se oli 27h. Yritä nyt tässä sitte sinnitellä yhteiskunnan tahdissa joka on LIIAN HIDAS! Mä teen muutenkin aina kaiken nopeempaa ku muut ja mulla on enemmän aikaa tehä sitä. Mut silti ei mistään tuu valmista... Pitäs vissiin lukee vähemmän ni jäis aikaa muuhunki.

Hämmentää.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Qadesha
Nukkuminen kuulema syö serotoniinivarantoja aivoista. Vaje aiheuttaa masennusta.

Henk.koht. koen että unien katselu voittaa aina minkä tahansa typerän aamurutiinin, ellei nyt sitten aivan typerää unta näe.

Siitä vajeesta se sitten varmaan johtuu, onkohan mitään jutskaa millä saisi sitä lisää? On meinaa aika perseestä lähes joka aamu.

Samaa mieltä. Nautin unikuvista paljon, kuin katsoisi leffoja, mutta juonesta voi päättää itse.

Vatkain
Mä oisin kans masentunu aamulla mut oon ratkassu sen heräämällä vasta kolmen maissa iltapäivällä. Ei tuu aamumasareita ku aamu on jo menny. Muutenki oon outo. Mun vuorokausirytmi on pitempi ku 24h. Sen on todennu lääkäri ja psykologi. Se mitattiin niin se oli 27h. Yritä nyt tässä sitte sinnitellä yhteiskunnan tahdissa joka on LIIAN HIDAS! Mä teen muutenkin aina kaiken nopeempaa ku muut ja mulla on enemmän aikaa tehä sitä. Mut silti ei mistään tuu valmista... Pitäs vissiin lukee vähemmän ni jäis aikaa muuhunki.

Joo, mää oon kannsa sen huomanna kun nukun myähään (just 2-3 asti) itsestään täällä niin sitten olen paljon virkeempi ja helpompi nousta ylöskin eikä masista ainakaa niin paljoo. Täytyy sitten itsekkin kun mahdollisuus siihen tulee, niin muuttaa unirytmiä vähän sopivammaksi keholleni.
Et oo outo, yhteiskunta on outo. Yhteiskunta on outo, kun kaikki toiminnot pitää olla aamu 8-15 asti. Ärsyttää kun työkkärikin on aikaisin ja psykologillekkin pitäisi varata aika 8-9 aikaan. Miksei voisi olla myöhemmin? Turhaa tommonen, että kaikki toiminnot laitetaan aamuksi.
Sekin on just aamuheräämisissa vittumaista kun silloin kestää syömisessäkin ainakin tunti, kun ei pysty nopeesti syömään. En voi katsoa televisiotakaan aamulla. Aamulla telkkua katellessa mä tuun todella pahoinvoivaksi.

Oho. aika tasanen äänestys.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
TERÄS NALLEPUH
Sekin on just aamuheräämisissa vittumaista kun silloin kestää syömisessäkin ainakin tunti, kun ei pysty nopeesti syömään. En voi katsoa televisiotakaan aamulla. Aamulla telkkua katellessa mä tuun todella pahoinvoivaksi.

Oho. aika tasanen äänestys.

Mullon sama homma.

Hämmentää.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Qadesha

Siitä vajeesta se sitten varmaan johtuu, onkohan mitään jutskaa millä saisi sitä lisää? On meinaa aika perseestä lähes joka aamu.

Samaa mieltä. Nautin unikuvista paljon, kuin katsoisi leffoja, mutta juonesta voi päättää itse.

Tietysti mieliala- eli ns. onnenpillerit säätelevät serotoniinin määrää (estävät takaisinottoa, en nyt jaksa sitä prosessia sen tarkemmin tutkia ja selvitellä), mutta toisin kuin jotkut lääkeuskovaiset messuavat niin ei ole mitenkään todistettu että ne auttaisivat kaikkia tai välttämättä edes niitäkään jotka itse kokevat tulevansa energisiksi ja aikaansaaviksi lääkkeet aloitettuaan. Itseäni lähinnä epäilyttää josko mielialalääkkeitä kerran käytettyä elimistö ei enää pärjääkään omin voimin.

Mutta jos unohdetaan lääkkeet, niin kuulema ainakin tryptofaania sisältävien banaanien syömisen pitäisi lisätä serotoniinin määrää. Nopeat hiilihydraatitkin varmasti auttavat jossain määrin, ja sen vuoksi kaamosmasentunut ahmii suklaata ja muuta hyvää niin että napa paukkuu.

Ja kaamosmasennuksen käypä hoitohan olisi tietenkin kirkasvalohoito - juuri aamuisin annosteltuna...

Kutunluu
Seuraa 
Viestejä761
Liittynyt11.9.2007

Vitjut.

Oikea syy, miksi yhteiskuntamme edelleenkin elää maatalousyhteiskunnan "lainalaisuuksien" mukaan on se, että meillä on eduskunnassa edelleenkin Räsänen ja hänen kaltaisiaan aimo pliuta...puhumattakaan teollisen & kaupallisen alan johtoportaan herännäisyydestä. Lestat suunnitellusti valtaa alaa, valitettavasti.

Eli mitä haluan sanoa edellisellä on se, että "ruokkivaa kättä ei purra"/"ken ei työtään tee, sen ei syömänkään pidä" ynnä muuta herra-orja -mentaliteettia, jota pakkopullana jo kohdusta pudonneille indoktrinoidaan.

Vierailija

Olen aina ollut yöeläin, piristyn usein vasta illalla. Joten kyllä, v*tuttaa herätä aikaisin aamulla, varsinkin näin syksyllä ja talvella. On suorastaan sietämätöntä nousta ylös ja vääntäytyä kouluun/töihin kun on vielä pilkkopimeää.

Ainoastaan kesällä on mukava herätä aikaiseen aamuun kun aurinko nousee, linnut laulaa ja ilma tuoksuu raikkaalle.

Tosin usein keskikesällä käy niin että valvon aamuun asti koska aurinko ei laske lainkaan. Sitten nukun pitkin päivää kunnes ilma käy liian kuumaksi nukkumiseen. Sitten voi lähteä vaikka rannalle vilvoittelemaan. Ah, olisipa taas kesä.

Vierailija

Kirkas valaistus ja aamulenkki on hyvä aloitus päivään. Heti kun tulee herätä, ylös sängystä - juomaa, vaikkapa vettä lärviin ja lenkille. Lenkillä alkaa paska luistamaan ja elimistö herää. Edellisen päivän paskat pönttöön ja aamiaiselle.

Jos herää ennen herätyskellon soimaa, ei jäädä sänkyyn vaan ylös ja lenkille samaan malliin.

Toki lenkin yhteydessä tulee huomioida asialliset alku- ja loppuverryttelyt.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Qadesha

Tietysti mieliala- eli ns. onnenpillerit säätelevät serotoniinin määrää (estävät takaisinottoa, en nyt jaksa sitä prosessia sen tarkemmin tutkia ja selvitellä), mutta toisin kuin jotkut lääkeuskovaiset messuavat niin ei ole mitenkään todistettu että ne auttaisivat kaikkia tai välttämättä edes niitäkään jotka itse kokevat tulevansa energisiksi ja aikaansaaviksi lääkkeet aloitettuaan. Itseäni lähinnä epäilyttää josko mielialalääkkeitä kerran käytettyä elimistö ei enää pärjääkään omin voimin.

Mutta jos unohdetaan lääkkeet, niin kuulema ainakin tryptofaania sisältävien banaanien syömisen pitäisi lisätä serotoniinin määrää. Nopeat hiilihydraatitkin varmasti auttavat jossain määrin, ja sen vuoksi kaamosmasentunut ahmii suklaata ja muuta hyvää niin että napa paukkuu.

Ja kaamosmasennuksen käypä hoitohan olisi tietenkin kirkasvalohoito - juuri aamuisin annosteltuna...

Joo, lääkkeistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Mulla on kokemukset aikalailla 50-50, siis ei kuitenkaan näistä ilopillereistä vaan ihan muista lääkkeistä. Täytyy kokeilla muita vaihtoehtoja ekaksi. Jos ny ylipäätänsä tulisin edes saamaankaan noita mömmöjä, tosin nykyaikana se ei taida olla ongelma eikä mikään.

Juups, mää ostin banaaneja testiksi. En voi vielä tännää syärä kun ne on vielä raakoja, täytyy oottaa päivä pari kypsymistä. Täytyy sitten tänne tuoda tulokset, että näköö että onko niistä banskuista hyötyä.

Aaa, kirkasvalohoitoa. Täytyy kokeilla sitäkin. Onneksi ostin ledi lampun joksus jolla voin sitten vilkutella silmille aamulla.

Suolanaksu
Tänään heräsin, sähköt poikki , joka otti päästä koska pitää keretä tehä uskonnon esitelmä loppuun tänään , räpsäs muuten äskenki, (mutta koneessa sellainen kiva juttu, että sähkökatkoksen varalla ei sammu vaan menee lepotilaan )

Missä kolossa sää oikein asut kun sähköt noin räpsii? Mää en ees muista millo viimeksi täällä olisi sähköt menny. Kynttilät vaa palamaan niin kyllä esitelmät sujuu. Tunnelmassa on sitten kivempi tehrä juttuja.

Olli V
Kirkas valaistus ja aamulenkki on hyvä aloitus päivään. Heti kun tulee herätä, ylös sängystä - juomaa, vaikkapa vettä lärviin ja lenkille. Lenkillä alkaa paska luistamaan ja elimistö herää. Edellisen päivän paskat pönttöön ja aamiaiselle.

Jos herää ennen herätyskellon soimaa, ei jäädä sänkyyn vaan ylös ja lenkille samaan malliin.

Toki lenkin yhteydessä tulee huomioida asialliset alku- ja loppuverryttelyt.

Ei onnistu. En kykenisisi ees lenkille jos en oo syännä mittää aamul. En voi tehä mitään jos en oo syöny.

Se onkin helpommin sanottu kuin tehty, toi sängystä ylösnouseminen, kun peiton alla on mukava olla lämpimässä ja pehmosessa.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Ei onnistu. En kykenisisi ees lenkille jos en oo syännä mittää aamul. En voi tehä mitään jos en oo syöny.
Kyllä sä pystyt. Lähdet kuin TeräsNalle. Lenkille ei kannata varsinkaan syönnin päälle lähteä. Jotain raikasta nestettä heti herättyä, kuten appelsiinimehua. Se riittää. Aamiainen sitten vasta kun elimistö on kunnolla herännyt.

Vierailija

Ei ne ledit taida ihan riittää... Sellaiset ufoa muistuttavat varsinaiset kirkasvalolamput on kai se mikä oikeasti auttaa. (Auttaa ainakin lampun myyjää kasvattamaan kassakoneen saldoa.)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat