Siviilipalvelus on loistava valinta yksilön kannalta!

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Itse kävin sivarin ja voin sanoa että kokonaisuutena olen suhteellisen tyytyväinen elämääni tuona ajanjaksona.

Jaoin postia sekä tein tiedon tallennustehtäviä Espoon kaupungilla. Mulla oli oma työhuone ja tietokone, tuolloin 2005 kesällä piti tosin käydä kädenvääntö ilmaisesta asunnosta palveluspaikan kanssa.

Asuminen on ilmaista. Nykyään on lakisääteistä että palveluspaikka saa tukea kutakuinkin asumistuen kaltainen potti: "Tämän jälkeen maksetaan asumisavustus siviilipalvelusmiehen vaki­naisen asunnon asumismenoista silloin, kun palveluspaikka osoittaa hänet asumaan johonkin muuhun asuntoon."*

Päälle tulevat ruokarahat joka ikiseltä päivältä jos palveluspaikka ei tarjoa ruokaa 12€/pv. Sen lisäksi samat päivärahat kuin armeijassa joita nostetaan kahteen otteeseen. Käytännössä loppujaksolla etuisuudet vastaavat nettotuloihin suhteutettuna normiduunarin ansioita.

Siviilipalvelukseen** voi hakeutua, myös armeijasta vaikka viimeisenä päivänä.

Jos päässä on kremppaa ja haluaa silti edistää uramahdollisuuksiaan tulevaisuudessa välttäen hullun papereiden saamisen voi armeijasta karata vakaumukseen vedoten pois, nykyään ei ole takavuosista surullisen kuuluisaa vakaumuksen aitouden testaavaa kuulustelua.

Eräitä yleisempiä toimenkuvia sivareille ovat virastojen ja koulujen vahtimestarit, kirjastoavustajat ja äärimmäisen harvoin kyseessä on "kakkahomma".

Muita sivarin etuja on sosiaalisen elämän, pääsykokeisiin valmistautumisen tai vaikka osa-aikaisen työn yhdistäminen vapauteen joka alkaa usein päivittäin klo 15:59 ja päättyy orjatyöhön verraten mielekkäämmän palveluksen jatkumiseen seuraavana aamuna klo 8:05. Viikonloput vapaat!

Kertausta: Viimeiseltä runsaalta kolmelta kuukaudelta päiväraha on 9€, ruokaraha 12€, asunto ilmainen 400-500€.

Yhteensä esimerkin mukaisesti=1030-1130€, tuon kun jakaa normi veronsaajaan kohdistuvalla verotuksen suhdeluvulla 0,7
saadaan "palkaksi" noin 1600€, mikä on 165 tunnin kuukausittaisella työmäärällä vajaa kymppi tunnilta, hyvä palkka nuorelle miehelle ilman pitkää työhistoriaa.

*http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/260905100034TA

**http://www.sivarikeskus.fi/tietoa.php

-

Kommentit (9)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Itse olisin saanut vapautuksen armeijasta jos olisin vain halunnut.

Päättelin näin että kun CV:ssä on maininta että on tehnyt jotain kuin ollut tekemättä mitään olen pidemmällä työhaastattlussa täysin vapautettuun nähden.

Yleisesti ottaen mielen terveys potilas koetaan epähaluttavana potentiaalisena työnhakijana.

Yksi jarru vähemmän elämässä, hissun kissun hyssyn hyssyn periaatteella tulta päin!

-

Vierailija

Venäjä haluaa, muttei voi hyökätä Suomeen. Tämä "Geogian kriisi" oli niiden viimeinen epätoivoinen ulkopoliittinen tempaus joka takaa vain sen, että maa luisuu pysyvästi Aasian nousevien mahtien eli Kiinan, Intian ja Iranin etupiiriin. Se on ainoa asia mitä he tällä uhoilullaan ovat saaneet aikaan.

Venäjä ei käytännössä voi uhata Suomea, koska Kremlillä on yksinkertaisesti liian monta rautaa tulessa. Taitaa käydä niin, että jenkit saavat lopulta raahattua ne Amerikkalaisohjuksensa Puolaan, ja Veli Venäläinen vasta tähän siirtämällä S-300 ja vastaavaa kalustoa Iraniin. Seuraa lopulta asevarustelukierre, jonka yhteydessä kumpikin osapuoli syyttää toista terrorismin tukemisesta ja sodanlietsonnasta(jostain syystä ei kyllä enää yhtään yllätä ) Loppupeleissä Venäläiset varustavat Iranin aivan samalla lailla kuin varustivat Kiinan ja Intian. Jenkit joutuvat taas Vietnam tyyliin vetäytymään alueelta kun Iran saa haltuunsa tapeeksi kehittynyttä ohjusteknologiaa ja ydinaseen. Paljon huutoa ja uhoa, mutta loppupeleissä ei niillä raukoille ole pokkaa lähteä sotaan edes Irania vastaan, Venäjästä nyt puhumattakaan "Kylmä sota on ohi" vaan rauhansopimus taisi jäädä "voittajilta" tekemättä. Eipä siis muuta kuin Vae Victis !

Suomen kannattaisi suoraan sanoen keskittyä syrjääntymisen ehkäisyyn futuristiseen kolmanteen maailmansotaan varautumisen sijaan. Se on suurin ongelma tässä maassa sekä alkuperäisväestön että maahanmuuttajien parissa. Sitä ei Nato jäsenyys tai edes ydinase ratkaise!

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Niin juuri ja voimme kaikki yhtyä antiikin ajattelijaan "Frigori laecasin dico"*

*Eli haistatan pakkaselle paskat.

(Googleen latinalaisia sanontoja, eka vaihtari Elämänviisausextra tietotuutti=latinalaisia sanontoja!)

-

Vierailija

Kävin itse armeijan tämän vuoden alussa. Täytän runsaan viikon päästä 27 ja olen valmistunut diplomi-insinööriksi.

Aluksi ajatus armeijaan menemisestä otti pannuun, tuntui, että vuosien opiskelut menevät täysin hukkaan ja joudun "ääliöitymään" puoleksi vuodeksi, pahimmassa tapauksessa jopa vuodeksi! Lähdin kuitenkin siitä, että minulla on jatko-opiskelut edessäni sekä sen verran hektinen elämäntilanne, ettei minulla "ole varaa" käyttää armeijassa vuotta, joten puolella vuodella siitä sitten myös selvisin.

Noh, loppujen lopuksi en kadu yhtään, että intti tuli käytyä. Kyllähän se aikamoista kakkaa oli välillä kuunnella ja katsella itseään vuoden tai parikin nuorempia yliluutnantteja viisastelemassa ja 19-vuotiaita janttereita pieremässä kilpaa, mutta nämä olivat varsin mitättömiä ongelmia kokonaisukuvaa ajatellen.
Opin ainakin sen, ettei pientä kritiikkiä ja arvostelua pitääkin osata sietää eikä aina voi ajatella, että yksilön etu on tärkein. Lisäksi armeija oli jopa varsin humaani laitos loppujen lopuksi, varusmiesten ongelmia kuunneltiin minusta tarpeeksi ja mahdollisia ratkaisuja henkilökohtaisiinkin ongelmiin yritettiin ihan oikeastikin ratkaista.
Lopulta muutamista yli-innokkaimmista skappareista tuli jopa minulle hyviä ystäviä, samoin monista palveluskavereistani tuli hyviä tuttuja ja osasta jopa kavereita, riippumatta siitä, että kuinka paljon nuorempia he olivat.

Mitä sivariin tulee, en näe yhtään syytä oikeastaan dissata sivareiden valintaa, joten ymmärrän kyllä heitäkin. Omakohtaista kokemusta ei sivarista ole, joten en osaa sen tarkemmin asiaa analysoida.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Spacelord
Noh, loppujen lopuksi en kadu yhtään, että intti tuli käytyä. Kyllähän se aikamoista kakkaa oli välillä kuunnella ja katsella itseään vuoden tai parikin nuorempia yliluutnantteja viisastelemassa ja 19-vuotiaita janttereita pieremässä kilpaa, mutta nämä olivat varsin mitättömiä ongelmia kokonaisukuvaa ajatellen.

Lopulta muutamista yli-innokkaimmista skappareista tuli jopa minulle hyviä ystäviä, samoin monista palveluskavereistani tuli hyviä tuttuja ja osasta jopa kavereita

No myönnettäköön että sinulla on ollut hyvä sopeutumiskyky koska tulit toimeen ympäristösi kanssa haastavassa ympäristössä.

Näin jälkikäteen ajateltuna oli palvelustovereiden etujen mukaista että lähdin maitojunalla kotiin. Vitutuksen henki lepäsi tuona kolmena talvisena viikkona raskaana päälläni.

Kuitenkin varmaan suurin osa lukijoista mieltää seuraavan väittämän hyväksyttäväksi: "Pystyminen on eri asia kuin kannattaminen"

Tästä mantraa lähtökohtana käyttäen maksimoin yhteiskunnan ja yksilön hyödyn tekemällä avustavia toimistotehtäviä sen sijaan että olisin housut märkänä yrittänyt tempaista alikersanttia naamariin.

En koe tehneeni epäisänmaallisesti mennessäni sivariin siis.

-

Vierailija

Puolassa, Ruotsissa ja Baltiassa ollaan jo asteittain siirtymässä kohti palkka-armeijaa, jossa asevelvollisuus(kuten nimellisesti myös jenkeissäkin)jää voimaan "sota-ajalle" Sama järjestelmä on voimassa myös Ranskassa.

Suomesssa sanoisin, että yleisestä asevelvollisuudesta on tullut "rotuominaisuus" Taustalla kummitelevat taas jälleen veteraanit ja talvisota. Koska en ole Suomalainen(ja vapautettu)niin en oikein "voi" ottaa asiaan kantaa. Jotenkin tuntuu, että armeija ja yleinen asevelvollisuus vain ovat osa Suomalaisuutta. Ei niillä enää miltään olemattomalta "ryssältä" puolusteta, ja sisäisiin uhkiin Suomen nykyinen armeija ei käytännössä tepsi lainkaan(jos myrkytän vaikkapa pikkukunnan veden, armeija on siellä viikon päästä jakelemasa avustuspaketteja. Satoja nuoria ja vanhuksia on jo sairaalassa, eli eipä siinä paljoa naurata, vaikka olisi Nokian nimikko kunta !)Näen kuitenkin, että yleinen asevelvollisuus pitäisi kaikesta huolimatta säilyttää Suomessa. Se on niin oleellinen osa Suomalaista identtitenttiä ja Suomalaisten nuorten miesten kasvamisrituaalia. Simputtaa, potkia päähän ja uhkailla sotilasoikeudella. Sitten vastaavasti nuoret miehet voivat aikanaan vaatia pojiltaan samaa. Simputtaminen ja urputus ovat syvä osa Suomalaista mielenmaisenaa. Tähän älkäämme kajotko

Vierailija
Rikastaja
Näen kuitenkin, että yleinen asevelvollisuus pitäisi kaikesta huolimatta säilyttää Suomessa. Se on niin oleellinen osa Suomalaista identtitenttiä ja Suomalaisten nuorten miesten kasvamisrituaalia. Simputtaa, potkia päähän ja uhkailla sotilasoikeudella. Sitten vastaavasti nuoret miehet voivat aikanaan vaatia pojiltaan samaa. Simputtaminen ja urputus ovat syvä osa Suomalaista mielenmaisenaa. Tähän älkäämme kajotko

Nojoo, olen itse enemmänkin järjen mies tässä asiassa, näen, että Puolustusvoimat ovat olemassa pääasiallisesti sen takia, että Suomi on geopoliittisesti erikoisessa asemassa muuhun Eurooppaan nähden. Hyvä, että suhteemme Venäjään ja venäläisiin ovat kunnossa, eivät ne venäläisetkään mitään aseellista konfliktia toivo, se tuli nähtyä jo armeijassakin, kun monet palvelustovereistani olivat juuri heitä. PV:n tarkoituksena on tehdä aseellisesta yhteenotosta valtiomme kanssa taloudellisesti kannattamatonta ja mielestäni ajaa asiansa siten ihan hyvin. Eräänlaisena aikuistumisriittinä/poikaleirinä armeija on ihan hyvä paikka niille, jotka eivät ole aiemmin joutuneet ottamaan vastuuta tekemisistään ja olemisestaan. Itse ainakin näin monien pahimpienkin räkänokkien hieman "aikuistuvan" siinä ryynäämisen ja vittuilun ohessa eikä heistä tullut oikeastaan yhtään hassumpia tyyppejä sen puolen vuoden aikana, jona heitä seurasin. Toivottovimmat vänisijät ja valittajat tietysti pysyivät sellaisina koko armeija-ajan ja sen jälkeenkin, mutta minkäs seepra raidoilleen voi.

Vierailija

Täytynee sitten am-muuna todeta että kyllä kai se sitten vissiin on.

Jostain kumman syystä seurusteluviritelmieni taholla olen törmännyt kai keskimääräistä enemmän armeijaa käymättömiin miehiin. Ex-kumppanini oli jättänyt menemättä armeijaan psyykkisistä syistä, ja lähinnä se vaikutti elämäämme siinä mielessä että hänelle ei suostuttu myymään jääkaappia luotolla (mitä helvettiä?!)

Muuan tapaamani tavallisen oloinen tyyppi kertoi menneensä armeijaan, mutta saaneensa tarpeeksi jo ekana päivänä kun porukkaa seisotettiin tuntikausia pihalla auringossa ja poitsuja alkoi pyörtyillä. Hän sanoi lääkärille että koko touhussa ei ole mitään järkeä ja sai vapautuksen. Toinen tietämäni yksilö puolestaan oli enempi hippi- ja rokkihenkinen tyyppi ja suoritti sivariutensa kehitysvammaisten hoitolaitoksessa. Kehareiden ulosteet kuulema haisevat pahalle ja ovat veteliä. Fyysinen erikoisuus vaiko laitoksen ruokien syytä, en tiedä.

Ei armeija tee miehistä miehiä jos ei heissä jo itsessään ole sellaista henkistä komponenttia joka ikäänkuin aktivoituu armeijamaisissa olosuhteissa. Nykyinen kumppanini ja veljeni olivat oman tai muiden kuvauksen mukaan tuota tyyppiä joille "armeija tekee hyvää" (ujoja...!), mutta en todellakaan vetäisi siitä johtopäätöstä että se tekisi kaikille hyvää. Esim. itse en suostuisi sinne menemään vaikka tappaa uhattaisiin. Yäk.

Uusimmat

Suosituimmat