Teflonia liukkaampi timantinkova pinnoite keksitty

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitäpä mieltä tästä? Tekniikka ja Talous -nettilehti uutisoi asiasta tänään http://www.tekniikkatalous.fi/tk/articl ... t-24112008

Tekniikka ja talous -lehti

[size=85:1a02q484][Tuomas Kangasniemi, Tekniikka ja Talous, 24.11.2008][/size:1a02q484]
Teflonia liukkaampi timantinkova pinnoite keksitty: ikuinen voitelu ilman öljyä

[Päivitys 2] Materiaalitieteilijät ovat keksineet pinnoitemateriaalin, joka on teflonia liukkaampi ja miltei yhtä kovaa kuin timantti.
Alumiinimagnesiumboridin ja titaaniboridin muodostaman ”keraamisen seoksen” (ceramic alloy) havaitsivat Yhdysvaltain energiaministeriön alaisen Ames-laboratorion tutkijat vahingossa, kun he yrittivät syntetisoida erästä toista ainetta.


Jos tuo saadaan tuotanto-asteelle, niin sovellusmahdollisuudet ovat valtavat. Tuossa uutisen loppuosassa kyllä suhtaudutaan hiukan varauksellisesti tietolähteisiin.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Kuinka liukasta tuo sitten on?
Muistaakseni laboratoriossa on teflonilla...anteeksi PTFE:llä päästy (lähes) samaan kitkakertoimeen kuin kahdella vetisellä jääpalalla millä kai tällä hetkellä on pienin kitka.

Vierailija
180°
Kuinka liukasta tuo sitten on?
Muistaakseni laboratoriossa on teflonilla...anteeksi PTFE:llä päästy (lähes) samaan kitkakertoimeen kuin kahdella vetisellä jääpalalla millä kai tällä hetkellä on pienin kitka.



Tuossa linkissä on jotain asiasta:

Aine, jolle on annettu lyhenteeksi bam, tulee ajan myötä todennäköisesti mullistamaan mekaanisten laitteiden, kuten polttomoottorien valmistuksen. Sen kitkakerroin itseään vastaan on 0,02, kun teflonilla kerroin on 0,05. Perinteisillä voiteluaineilla voidellun teräksen kitka on suuruusluokkaa 0,15.

Haluaisin nähdä kuitenkin sen alkuperäisen lähteen.

Vierailija
tietää
Lämmönsiirto kun hoituu, niin voitelusta ei tarvitse tressata. Öljy toimii myös lämmönsiirtäjänä.



Kitkalämpöä ei ehkä synny kovin runsaasti.
Moottorin jäähdytys voidaan jättää ehkä kokonaan pois, mikä parantaa hyötysuhdetta.

Vierailija
Echi
180°
Kuinka liukasta tuo sitten on?
Muistaakseni laboratoriossa on teflonilla...anteeksi PTFE:llä päästy (lähes) samaan kitkakertoimeen kuin kahdella vetisellä jääpalalla millä kai tällä hetkellä on pienin kitka.



Tuossa linkissä on jotain asiasta:

Aine, jolle on annettu lyhenteeksi bam, tulee ajan myötä todennäköisesti mullistamaan mekaanisten laitteiden, kuten polttomoottorien valmistuksen. Sen kitkakerroin itseään vastaan on 0,02, kun teflonilla kerroin on 0,05. Perinteisillä voiteluaineilla voidellun teräksen kitka on suuruusluokkaa 0,15.

Haluaisin nähdä kuitenkin sen alkuperäisen lähteen.


Kuinka tuo mullistaisi polttomoottorien valmistuksen?
Olkoon kuinka liukas pinta tahansa niin kyllä siihen väliin on hyvä laittaa jotain.
Keskenään hankaavat pinnat aina kuluttavat toisiaan ellei kitka sitten ole nolla.

Vierailija
fenomenologi
tietää
Lämmönsiirto kun hoituu, niin voitelusta ei tarvitse tressata. Öljy toimii myös lämmönsiirtäjänä.



Kitkalämpöä ei ehkä synny kovin runsaasti.
Moottorin jäähdytys voidaan jättää ehkä kokonaan pois, mikä parantaa hyötysuhdetta.



Laivamoottorin yhteydessä taisi olla että voitelussa on lämmönsiirron osuus 80 % . Kumuloittuessaan lämpö rikkoo laakeripinnat vaikka kitka olisi pieni.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
fenomenologi
tietää
Lämmönsiirto kun hoituu, niin voitelusta ei tarvitse tressata. Öljy toimii myös lämmönsiirtäjänä.



Kitkalämpöä ei ehkä synny kovin runsaasti.
Moottorin jäähdytys voidaan jättää ehkä kokonaan pois, mikä parantaa hyötysuhdetta.



Ainakin jäähdydystä voisi vähentää merkittävästi jos sylinterit ja männät voisi päällystää tuolla tökötillä. Ja sitten vaan yhdistelemään tätä ja adiabaattista moottoria!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
180°
Echi
180°
Kuinka liukasta tuo sitten on?
Muistaakseni laboratoriossa on teflonilla...anteeksi PTFE:llä päästy (lähes) samaan kitkakertoimeen kuin kahdella vetisellä jääpalalla millä kai tällä hetkellä on pienin kitka.



Tuossa linkissä on jotain asiasta:

Aine, jolle on annettu lyhenteeksi bam, tulee ajan myötä todennäköisesti mullistamaan mekaanisten laitteiden, kuten polttomoottorien valmistuksen. Sen kitkakerroin itseään vastaan on 0,02, kun teflonilla kerroin on 0,05. Perinteisillä voiteluaineilla voidellun teräksen kitka on suuruusluokkaa 0,15.

Haluaisin nähdä kuitenkin sen alkuperäisen lähteen.


Kuinka tuo mullistaisi polttomoottorien valmistuksen?
Olkoon kuinka liukas pinta tahansa niin kyllä siihen väliin on hyvä laittaa jotain.
Keskenään hankaavat pinnat aina kuluttavat toisiaan ellei kitka sitten ole nolla.



Jos laittaa öljyä väliin niin kitka on seitsemän kertaa suurempi.

Vierailija
tietää
Kumuloittuessaan lämpö rikkoo laakeripinnat vaikka kitka olisi pieni.



Keraamiset aineet kestävät korkeita lämpötiloja.
Mikähän olisi polttomoottorin hyötysuhde, jos toimintalämpötila olisi 800 oC ?

Vierailija
Echi
Haluaisin nähdä kuitenkin sen alkuperäisen lähteen.
Täällähän se on http://www.ameslab.gov/final/News/2008r ... tings.html
Jos tuo pitää paikkansa, niin kyllähän se mullistaisi mekaanisesti toimivien laitteiden kehityksen ihan uusille alueille. Kitkakerroin on todella pieni. Ehkäpä tästä syystä mm. Tekniikka ja Talous lehti uutisoinnissaan oli aika varauksellinen asian suhteen. Liian hyvää ollakseen totta.

Vierailija
Echi
Haluaisin nähdä kuitenkin sen alkuperäisen lähteen.

Tässä myös New Scientistin artikkeli: http://www.newscientist.com/article/dn1 ... ident.html
Ja Eurekalert: http://www.eurekalert.org/features/doe/ ... 062402.php

Tämäkin on hauska uusi materiaali: http://www.youtube.com/watch?v=-mvrqFvNTIY
Vesipisarat pomppivat GE:n kehittämällä superhydrofobisella pinnoitteella. Näyttää hauskalta. Mitähän sovelluksia sille vielä keksivät.

Vierailija
fenomenologi
Keraamiset aineet kestävät korkeita lämpötiloja.
Mikähän olisi polttomoottorin hyötysuhde, jos toimintalämpötila olisi 800 oC ?



Rauta kuitenkin taitaa kestää vieläkin kuumpempia lämpötiloja. Mekaaninen kitka taitaa olla yksi pienimmistä polttomoottorin ongelmista. Suurimmat ongelmat tulevat virtausvastuksista, valitettavasti ottomoottorissa niistä ei varmaankaan päästä koskaan eroon.

Vierailija

Suurin osa polttomoottorin tuottamasta lämmöstä tulee palamisprosessista eikä suinkaan kitkasta. Polttomoottorin jäähdytystarve ei tuossa juurikaan muuttuisi.

Sähkömoottoreissahan ei ole kovin kummoista öljynkierrätystä alun perinkään, koska höytysuhde on niin korkea että lämpöä ei synny niin paljoa että sitä tarvitsisi jäähdyttää.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
tuc
Sähkömoottoreissahan ei ole kovin kummoista öljynkierrätystä alun perinkään, koska höytysuhde on niin korkea että lämpöä ei synny niin paljoa että sitä tarvitsisi jäähdyttää.



[turha viilaus]
Niin, siis öljy tai vesijäähdytystä ei tarvitse. Ilma riittää yleensä.[/turha viilaus]

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Niin no titaaniboridi sulaa 3000C, kuumudenkeston vuoksi sitä käytetään mm. laboratorioastioissa. Kulumisenkeston takia myös esim työstökoneiden terissä. Ongelma on kuluessa syntyvät ihmiselle myrkylliset kaasut. Toinen ongelma varmaan tulee olemaan suuret valmistuskustannukset.

Kyllähän vanhoissa potkurilaivoissa potkuriakselin ympärillä oli kiinteä voitelu jollain puulajilla, joka oli itsevoitelevaa. Enpä muista mitä puuta.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat