Dieselmoottorin imusarjan läpän tarkoitus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuossa tuli mieleen, jotta kuinkahan monessa moottorissa tälläinen nykyisin on. Siis läppä, jolla rajoitetaan ilman pääsyä moottorilla.. Ja mitä ihmeen etua sillä saavutetaan.

Moottoreita on todella paljon ilman läppääkin. Palotapahtuma saa tällöin ilmeisesti aina "liikaa" ilmaa, paitsi täydellä "kaasulla" ajettaessa.

Onko läpän tarkoitus estää turha ilman virtaaminen palotilojen läpi? Vaikuttaahan läpän sulkeminen puristuspaineeseenkin. Sylinteriin ei pääse tällöin ilmaa. Ja kaiken järjen mukaan kun puristuspaine pienenee, niin saavutettu lämpötilakin on alhaisenmpi, jolloin ruiskutetun polttoaineen syttyminen on huonompaa???

Tämä läppä olikin ihan uusi juttu. vaikka noita on nähnytkin (mm. vanhoissa mersuissakin) niin koskaan ei ole tullut mietittyä sen tarkoitusta. Mersussahan muistaakseni ohjataan ruiskupumppua imusarjan alipaineella, ja läppä on ns. kaasuläppä, jota liikuttaa polkimen liike. Vähän alipainetta imusarjassa = täysi syöttö, ja vastaavasti toisinpäin. heh, kerran katkesi kaasupolkimen tanko ja meno vaan kiihtyi...

Toisaalta jos ajattelee, niin läpän ollessa kiinni koneessa ei tule niin paljoa puristusvastusta, koska eihän se saa ilmaakaan, jota puristaa kokoon. Taloudellisuuskysymyskö??

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

täytyy korjata osittaista tyhmyyttään. Siis ko. läppä onkin ilmamäärämittari osittain. Ja ilmamäärällä ohjataan ruiskun toimintaa, ja egr:ää ja muuta sen sellaista.
Mutta silti sillä kuristetaan jossain kohden ilman virtausta. Joku tietävämpi jatkaa?

Vierailija
Ertsu
Diam
Se alipaine putki säätää ilmeisesti hammastangolla iskun pituutta ruiskussa.

Miten iskun pituutta säädetään muuten kuin kampiakseli vaihtamalla ?



Helposti. Siirretään akselia.

Käytännön ruiskusuuttimissa tietääkseni pyöritetään tappia joka muuttaa pumpun kammion tilavuutta.

Vierailija
Ertsu

Joissain henkilöautodieseleissä sitä ilmeisesti kuitenkin kuristetaan, mutta kukaan ei tunnu tietävän, miksi.



Ehkä sen takia että dieselmoottorikin voi käydä liian laihalla, jolloin palolämpötila/nopeus nousee ja moottori käy karkeasti.

Vierailija

Tyhjäkäyntivastusten verran tehoa tuotettaessa seos on liian ohut jos ilmaa ei kuristeta. Syöttösuuttimissakin on optimi toiminta-alueensa, jonka alapuolella se ei sumuta riittävästi. Vaihtoehtoina olisi syötön rajoittaminen osaan sylkistä, jota käytetäänkin, mutta läppä on yksinkertaisempi tapa tuottaa sopiva seos ja vastusta.

Meinasi unohtua jarrutehostimen alipaine, jota ilman läppää ei tule.

Vierailija

Palaaks uudempien ruiskutussuutinmoottereiden seokset jotenkin kuumempana, kuin vanhempien mekaaniseen pumppuun perustuvien moottoreiden? Eihän useimmissa dieseleissä mitään läppiä ole ja tavaraahan sinne syötetään niin pitkään, ku nokka sitä sinne työntää. vai?

Ei pumun tilaavuutta muuteta mihinkään, vaan männän tehollista iskunpituutta säädetään laskemalla osa männän pumppaamasta liemestä ohi.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
tietää

Meinasi unohtua jarrutehostimen alipaine, jota ilman läppää ei tule.



Dieselissä on oma alipainepumppu jarrutehostimelle, jota käyttää sama hihna, kuin laturiakin. Eli jarrutehostimen alipainetta ei oteta imusarjasta.

Moottorijarrutuksessa myös voidaan dieselin imuilmaa kuristaa. Näin oli aikoinaan ainakin kuorma- ja linja-autoissa...

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Tuo hammastanko siirtää harvalla nousulla olevaa sylinteria ja iskutilavuus muuttuu haluttuun suuntaan. Dieselissä on tämmöstä pientä viivettä kaaun käytössä eikä sovi pumpata kaasua. Näin siis alipainesäädössä rivipumpussa.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ovolo

Moottorijarrutuksessa myös voidaan dieselin imuilmaa kuristaa. Näin oli aikoinaan ainakin kuorma- ja linja-autoissa...

Isäukon Mersu-kuormurissa oli pakokaasujarru 1960 luvulla. Se jäi kerran jumiin ja isäukko ihmetteli, miksei kone vedä kunnolla. Verstaalla huomasivat, että "alppijarru" oli jumissa ja poistivat koko härpäkkeen.

Vierailija

Tämän läpän yleisin minun tietämäni olemassaolon tarkoitus on yksinkertaisesti vaimentaa imuääniä. Toki suorasuihkutuksella varustetussa dieselissä tämä läppä voi olla anturikin.

Vierailija

Miksi sitten ilman läppää olevat dieselit ei käy liian laihalla?

Tuo dieselin käyminen "laihalla" on ihan uus juttu minulle. Kun käsittääkseni ilmaa saa olla ihan todella runsaasti. Ja siltikin palaminen on epätäydellistä, ja tulee nokihiukkasia. (dieselin huono puoli)

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Sanopas kuinka pääsen arinapoltosta eroon. Haluan uudistaa rantasaunani tieteen ja taiteen viimeisten sääntöjen mukaan pyrotekniikan ja savukaasujen pesun osalta. Mitä minun pitää tehdä, jotta kaasutan oikeaoppisesti kiinteän polttoaineen ja pidän hiukkaslaskeuman kurissa. Joku energialaitoksen päällikkö haastoi, että jötöksiä kannattaa polttaa vain keskitetysti, mutta asun yksin jänkällä enkä kuulu mihinkään komppaniaan tai kolhoosiin.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Vierailija

heh, leijupetikiuas.. Ei vaan oikeasti en ole tietoinen kovinkaan tarkkaan tuosta kaasutushommasta.

Tee jonkunlainen kammio puille, jossa sitten kuumenevat ja tuottavat kaasun, joka sitten palaa kuumentaen kammiota,jne.
Alkulämpö täytyy saada tietenkin polttamalla "arinalla" jokunen tikku.

Pakokaasujarru on muuten pakoputkessa, eikä imusarjassa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2295
Liittynyt14.9.2006

Vanhassa Koneviestissä voi olla rosterista tehty alapalokattilan mallinen poltin muuten tiiliseen kiukaaseen. Sitä juttua ei vain ole netissä saatavilla.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat