Verbaalinen väkivalta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen monasti miettinyt, mikä voidaan laskea verbaaliseksi väkivallaksi. Voidaanko sellaiseksi laskea vähättely, äänen korottaminen huudoksi saakka aina, kun joku on eri mieltä, valehtelijaksi väittäminen tai täydellinen kyvyttömyys kuunnella mitään muuta kuin omaa ääntään? Tieysti, joku sanoo. Ei tietenkään, sanoo joku toinen. Yhdelle huutaminen on vain tapa ilmaista itseään, toiselle se on kauheinta mitä on. Itselleni se on jälkimmäistä. Se saa sormet kylmiksi, mahan kuralle ja korvien taakse tunteen siitä, että olen taas tehnyt tai sanonut jotakin väärää vaikken olisi tehnyt muuta kuin ilmaissut oman mielipiteeni.

Tietynlainen huuto on merkki aggressiosta, mutta se voi olla myös varoitus: jos et nyt ole hiljaa, saatan tehdä muutakin kuin huutaa. Mutta entä jos väkivalta on aina sanan asteella, miten siihen voi vaikuttaa, miten sen saa loppumaan? Väkivaltaisille miehille/naisille on tukiryhmiä, mutta entä miehille/naisille jotka saavat aikaan ahdistavan ilmapiirin kodeissaan vain sillä, että korottavat ääntään ja äyskivät jatkuvasti? Miten voi myöntää, että joku läheinen on verbaalisesti väkivaltainen eikä vai muuten äkkipikainen? Missä niiden kahden ero edes kulkee?

Huudatteko te, ja jos huudatte niin miksi? Ajatteletteko sitä, miten se vaikuttaa läheisiinne vai teettekö sitä, vaikka tiedätte sen satuttavan?

Asia koskettaa minua juuri nyt kovin läheisesti, joten pahoittelen jo etukäteen jos vastaukseni ovat tunteikkaita.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Huutaminen on lyhytkestoista aggressiota, joka voi kohdistua paikallaolijaan tai johokuhun muuhun tai vain asiaan.

Kokija määrittää itse millaiseksi tilanteen kokee. Päälisin puolin asiallinen keskustelu voi vivahteineen ja manipulointeineen olla erittäin julmaa.

Pitkäkestoinen mykkäkoulu tai kyräily voi kestää vuosia ja on siten varsin kova väline.

Vierailija

Joskus tulee huudettua, mutta aika nopeesti tulee myös pyydettyä anteeksi, varsinkin kotona.

Mun mielestä huutaa myös joskus pitää. Lapset jotka ei koskaan koe huutoa ja sitten törmäävät siihen aikuisiällä saattavat joutua tilanteeseen mitä eivät pysty jäsentelemään.

Huutaminen ei tietty saa olla se pääasiallinen tapa kommunikoida.

Vierailija
tietää
Huutaminen on lyhytkestoista aggressiota, joka voi kohdistua paikallaolijaan tai johokuhun muuhun tai vain asiaan.

Entä kun huudon saa aikaan se, että kahvilusikka ei ole oikealla paikalla tai se, että tietokonetuoli on liian matalalla? Tai se, että sohvalla on liian monta tyynyä? Entä kun edellämainitut ovat huutajan mielestä aina jonkun muun syy, kuten myös se, että huutaja itse on laskenut esineitä kädestään eikä löydäkään niitä heti sillä samalla sekunnilla kun alkaa niitä etsimään, vaan alkaa syytellä jotakuta toista ja pahimmillaan kutsumaan muita tyhmiksi ja saamattomiksi?

Rasputin
Joskus tulee huudettua, mutta aika nopeesti tulee myös pyydettyä anteeksi, varsinkin kotona.

Mun mielestä huutaa myös joskus pitää. Lapset jotka ei koskaan koe huutoa ja sitten törmäävät siihen aikuisiällä saattavat joutua tilanteeseen mitä eivät pysty jäsentelemään.

Entä kun huutaja ei koskaan pyydä anteeksi, tekee sitä päivittäin viiden minuutin välein ja luulee, että käyttäytyy täysin normaalisti?

Vierailija
Desi
tietää

Entä kun huudon saa aikaan se, että kahvilusikka ei ole oikealla paikalla tai se, että tietokonetuoli on liian matalalla? Tai se, että sohvalla on liian monta tyynyä?

Rasputin

Entä kun huutaja ei koskaan pyydä anteeksi, tekee sitä päivittäin viiden minuutin välein ja luulee, että käyttäytyy täysin normaalisti?

Ei kuulosta normaalilta.
Jos tuollainen ogelma on kotona niin oletko harkinnut muuttaa pois?
Jos huutaja on omainen niin erityisesti silloin kipeetä tuo tekee.
Saattais ehkä havahduttaa jos reagoisit samalla tavalla takaisin muutaman kerran.
Voi tietysti olla joku sairauskin. Eikö joku horminivajaus tai ylituotanto voi saada aikaan tommosta?
Huono neuvoa kun ei tunne ihmistä.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
Desi
tietää

Entä kun huudon saa aikaan se, että kahvilusikka ei ole oikealla paikalla tai se, että tietokonetuoli on liian matalalla? Tai se, että sohvalla on liian monta tyynyä?

Rasputin

Kyllä minä ymmärrän sen, että joskus huudetaan tai ollaan muutoin verbaalisesti aggressiivisia kunhan asiaan liittyy myös anteeksi pyytäminen, mutta näiden evidenssien valossa kyse vaikuttaa olevan huutajalla jonkin asteisesta itsereflektion puutteesta, vaikkakin myös mahdollisesti inhimillisistä syistäkin johtuvasta sellaista. Eli voi olla hyvinkin mahdollista näiden aihetodisteiden valossa, että syy on joku kokonaan muu, joka sitten vain purkautuu tällaisten yksitytiskohtien kautta väärään kohteeseen ja/tai väärässä asiayhteydessä. Nähdäkseni täysin arkisista asioista räjähtäminen liittyy siis ihan henkilökohtaisiin ongelmiin enemmänkin kuin aggression kohteeksi joutuneesta.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
Rasputin

Ei kuulosta normaalilta.
Saattais ehkä havahduttaa jos reagoisit samalla tavalla takaisin muutaman kerran.
Voi tietysti olla joku sairauskin. Eikö joku horminivajaus tai ylituotanto voi saada aikaan tommosta?

Pahinta tässä on se, että pääsen itse tilanteesta pois, mutta eräs aivan yhtä läheinen ihminen ei. Lisäksi tuo huutajatyyppi onnistuu saamaan minut tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä, että olen tehnyt erään elämäni suurimmista päätöksistä ja olen sen vuoksi todella onnellinen. Olen ehkä alitajuisesti aina pyrkinyt pois kyseisen ihmisen vaikutuspiiristä, mutta aivan yhtä alitajuisesti kulkeudun sinne takaisin - ajattelen kai, että voin omalla läsnäolollani tehdä toisen läheiseni elämästä helpompaa. Ja nyt kun olen lähdössä toiselle mantereelle huono omatuntoni kolkuttaa kahta kauheammin, vaikken voi kenenkään muun elämää elääkään.

Minua kiinnostaisi tietää, miten tuollaiseen käytökseen voi vaikuttaa, kun asiasta kertominen tai siitä valittaminen saa aikaan vain lisää huutamista? Onko teidän lähipiirissänne ollut samalla tavalla käyttäytyvää henkilöä?

-:)Lauri
Kyllä minä ymmärrän sen, että joskus huudetaan tai ollaan muutoin verbaalisesti aggressiivisia kunhan asiaan liittyy myös anteeksi pyytäminen, mutta näiden evidenssien valossa kyse vaikuttaa olevan huutajalla jonkin asteisesta itsereflektion puutteesta, vaikkakin myös mahdollisesti inhimillisistä syistäkin johtuvasta sellaista. Eli voi olla hyvinkin mahdollista näiden aihetodisteiden valossa, että syy on joku kokonaan muu, joka sitten vain purkautuu tällaisten yksitytiskohtien kautta väärään kohteeseen ja/tai väärässä asiayhteydessä. Nähdäkseni täysin arkisista asioista räjähtäminen liittyy siis ihan henkilökohtaisiin ongelmiin enemmänkin kuin aggression kohteeksi joutuneesta.

En hae nyt syyllistä tai syyttömyyttä, vaan vastausta sihen, miten tuollaiseen käytökseen voi vaikuttaa. Muuten olen kanssasi samaa mieltä, huudan itsekin silloin tällöin kun oikein tuohdun. Tuo mainitsemani henkilö vain tuohtuu viiden minuutin välein, syyttää aina muita eikä ole koskaan itse väärässä - siis omasta mielestään.

Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
Desi

En hae nyt syyllistä tai syyttömyyttä, vaan vastausta sihen, miten tuollaiseen käytökseen voi vaikuttaa. Muuten olen kanssasi samaa mieltä, huudan itsekin silloin tällöin kun oikein tuohdun. Tuo mainitsemani henkilö vain tuohtuu viiden minuutin välein, syyttää aina muita eikä ole koskaan itse väärässä - siis omasta mielestään.

On itseasiassa hieman hankala analysoida sitä, kuinka nimeämiisi tilanteisiin tulisi suhtautua kun tapausta ei tunne, mutta nyrkkisääntönä itse pidän kiukutteluun suhtautumisessa täydellistä välinpitämättömyyttä ja asian ottamista puheeksi, kun tilanne on rauhoittunut. Mikäli puhe ei auta, olisi mielestäni korkea aika harkita elämäntilanteensa täydellistä muutosta.

Vierailija
Desi
Rasputin

Ei kuulosta normaalilta.

Pahinta tässä on se, että pääsen itse tilanteesta pois, mutta eräs aivan yhtä läheinen ihminen ei. Lisäksi tuo huutajatyyppi onnistuu saamaan minut tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä, että olen tehnyt erään elämäni suurimmista päätöksistä ja olen sen vuoksi todella onnellinen. Olen ehkä alitajuisesti aina pyrkinyt pois kyseisen ihmisen vaikutuspiiristä, mutta aivan yhtä alitajuisesti kulkeudun sinne takaisin - ajattelen kai, että voin omalla läsnäolollani tehdä toisen läheiseni elämästä helpompaa. Ja nyt kun olen lähdössä toiselle mantereelle huono omatuntoni kolkuttaa kahta kauheammin, vaikken voi kenenkään muun elämää elääkään.

Minua kiinnostaisi tietää, miten tuollaiseen käytökseen voi vaikuttaa, kun asiasta kertominen tai siitä valittaminen saa aikaan vain lisää huutamista? Onko teidän lähipiirissänne ollut samalla tavalla käyttäytyvää henkilöä?

Eikö sitä voi jättää pariksi viikkoa yksin?
Kirjoittaa sille vaikka kirjeen, koska puhe ei tehoa, ei kuulu tai ei tule ymmärretyksi. Sitten kirjettä tehostaa muutaman viikon poissaololla.

Ikävää että yksi ihminen voi vaikuttaa moneen noin negatiivisesti. Joka tapauksessa ei ole sun syy että se huutaa.

Tää ihminen ei tietty suostu menee "lääkäriin".
Onko sitä hälle ehdotettu?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Desi
Huudatteko te, ja jos huudatte niin miksi? Ajatteletteko sitä, miten se vaikuttaa läheisiinne vai teettekö sitä, vaikka tiedätte sen satuttavan?

Sorrun itsekin ärjähtämään toisinaan, kun asiat eivät suju juuri niin kuin olen suunnitellut ja alan turhautua kun toinen tekee asiat juuri "väärinpäin" siihen suunnitelmaani nähden ja kun vaikuttaa siltä ettei toinen ole vaivautunut yhtään päätään vaivaamaan sillä asialla miten jonkun muuten työlään tai ongelmallisen asian saisi helpoimmin ja/tai nopeimmin toteutettua.

Jälestä päin harmittaa sitten, jos tuli sanottua pahasti, vallankin kun siitä yleensä seuraa jonkin sortin mykkäkoulu. Minkäänlaista väkivallan aiettakaan tuohon ei liity, eikä ole millään tavoin tarkoitus satuttaa edes henkisesti. Tarkoitus on että - älä ota tätä henkilökohtaisesti, mutta niinhän se kuitenkin menee. Eli kyse on "huutajan" harkintakyvyn lipsumisesta, väsyneenä ja harmistuneena tuota sattuu herkästi.

Ilmeisesti kumppanisi on sellainen joka haluaa, että kaikki asiat ovat juuri tietyssä järjestyksessä. Tuo tosin kuulostaisi jossain määrin pakkoneuroosilta, jos niin on. Toisaalta on ihmisiä joiden kodissa kaikki asiat pitää koko ajan olla ns. tiptop-kunnossa. Ilmeisesti heillä on sitten tarve leikkiä jonkinlaista poliisia, joka haluaa pitää järjestystä yllä. Pikkumaiseltahan sellainen vaikuttaa.

Neuvoisin, että pyydät ystävällisesti rajoittamaan sitä huutamista, koska varmaankaan ei siitä kokonaan eroon päästä. Samalla voisit ehkä yrittää ohittaa sitä olankohautuksella (eli et ota ns. itseesi), Jos siitä huutamisesta seuraa muutakin väkivaltaa, niin sitten ongelma on jo paljon pahempi.

Vierailija
David

Ilmeisesti kumppanisi on sellainen joka haluaa, että kaikki asiat ovat juuri tietyssä järjestyksessä.

Kyse ei ole kumppanistani, sillä kumppanissani en tuollaista käytöstä sietäisi muutamaa viikkoa kauempaa. Kyseinen henkilö on kuitenkin todella järjestelmällinen, mutta vain kun kyse on papereista yms. Koti saisi olla vaikka kuinka siivoton, siihen hän ei puutu.

Neuvoisin, että pyydät ystävällisesti rajoittamaan sitä huutamista, koska varmaankaan ei siitä kokonaan eroon päästä. Samalla voisit ehkä yrittää ohittaa sitä olankohautuksella (eli et ota ns. itseesi)

Tätä on pyydetty häneltä monta kertaa, ilman minkäänlaista vaikutusta. Kuten edellä sanoin, hän ei mielestään tee koskaan mitään väärin tai ole koskaan väärässä. Pystyn ohittamaan itseeni kohdistuvan huudon olankohauksella, mutta toiseen läheiseeni kohdistuva syyttely, vähättely ja karjuminen saa karvani nousemaan pystyyn.

Yleisemmällä tasolla vielä, mikä teidän mielestänne on verbaalista väkivaltaa ja miten siihen pitäisi suhtautua?

Rasputin
Tää ihminen ei tietty suostu menee "lääkäriin". Onko sitä hälle ehdotettu?

Hänelle on ehdotettu lääkäriin menemistä ja rauhoittavia lääkkeitä. Kumpiakaan hän ei mielestään tarvitse, joten kieltäytyy edes puhumasta asiasta.

Vierailija

Ottaa aivoon varsinkin amerikkalaisissa tv -sarjoissa tuo vuorosanojejn huutaminen voimakkaiden ilmeiden saattelemana.
Tuo yli-ilmeileminen on pahempaa kuin vanhoissa suomalaisissa elokuvissa ja lähentelee jopa neuvostoaikaisten iivanajulma -elokuvien tasoa.

Vierailija

Naisilla on tyypillistä nalkuttaa miehille vessankannen ylösjättämisestä tai muusta pienimerkityksellisestä asiasta, jotka eivät ole tarkoitettu varsinaiseksi sanomaksi, vaan jokin kisma joka saa ilmaisunsa tuolla.

Miehillä sama ilmenee harvemmin, mutta on siten vakavampaa laadultaan. Perfektionisti-persoona ei siedä epäjärjestystä ja vaatii ehdotonta mukautumista muilta.

Jos käytöksen taustalla on kauna tai mustasukkaisuus, se ilmenee yllättäen, poiketen normaalikäytöksestä ja kestää aikansa tai liittyy johonkin tilanteeseen.

Miellyttäminen on huono valinta vastata tuollaiseen, koska se vahvistaa halua turvautua siihen. Paras sanoa suoraan ettei ymmärrä tai ei halua kohtada samanlaista käytöstä. Suora katsekontakti ja matala ääni tehoaa parhaiten.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Voi olla myöskin, että hänelle se huutaminen ja kiukuttelu eivät ole aggression ilmaisemista, vaan normaali tapa kommunikoida. Hän siis ei itse koe sitä toimintatapaansa mitenkään vihamielisyyden ilmaisuna tms. vastaavana, vaan ihan normaalina tapana ilmaista itseään ja tuntemuksiaan.

Ehkä on väärin yrittää kertoa hänelle miten pitäisi tehdä/käyttäytyä vaan ennemminkin sitten kertoisi, että miltä se hänen ulosantinsa tuntuu ja toisaalta voisi alkaa kysellä joka välissä, että onko vihainen siitä ja tästä, kun sillä äänenpainolla puhuu. Voi olla, että ei itse kiinnitä huomiota siihen omaan käyttäytymiseensä siinä mielessä ja olettaa oman kommunikointitapansa olevan normaali. Jotkut ovat hieman sokeita sen suhteen, että minkälaisilta he muista katsoen näyttävät.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Stinger
Voi olla myöskin, että hänelle se huutaminen ja kiukuttelu eivät ole aggression ilmaisemista, vaan normaali tapa kommunikoida. Hän siis ei itse koe sitä toimintatapaansa mitenkään vihamielisyyden ilmaisuna tms. vastaavana, vaan ihan normaalina tapana ilmaista itseään ja tuntemuksiaan.

Ehkä on väärin yrittää kertoa hänelle miten pitäisi tehdä/käyttäytyä vaan ennemminkin sitten kertoisi, että miltä se hänen ulosantinsa tuntuu ja toisaalta voisi alkaa kysellä joka välissä, että onko vihainen siitä ja tästä, kun sillä äänenpainolla puhuu. Voi olla, että ei itse kiinnitä huomiota siihen omaan käyttäytymiseensä siinä mielessä ja olettaa oman kommunikointitapansa olevan normaali. Jotkut ovat hieman sokeita sen suhteen, että minkälaisilta he muista katsoen näyttävät.

Video olis hyvä. Näkee ittensä.

Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
Desi
Yleisemmällä tasolla vielä, mikä teidän mielestänne on verbaalista väkivaltaa ja miten siihen pitäisi suhtautua?

Kyllä verbaaliseksi väkivallaksi voi luokitella kaiken henkilöön kohdistuvan perusteettoman kritiikin sekä tosiaan aggressiivisen/kriittisen ele- ja äänenpainokielen. Suhtautumistapoina tällaiseen voi toimia sellainen "nolaaminen", jossa ei alennuta kiukuttelijan tasolle ja/tai tuo välinpitämättömyys sekä asia-argumentointiin perustuva juttelutuokio kiukustumiseen liittyen. Mielenterveydellisissä tapauksissa tarvitaan jo pitempikestoisia terapioita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat