Keitetyn kananmunan säilytys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En löytäny kirjoistani tietoa siitä, 1) miten keitetty kananmuna säilyy parhaiten ja 2) kuinka kauan? Googlasin ja foorumeilta löytyi esimerkiksi sellanen ohje, että kun keittää munan, eikä huuhtele sitä kylmällä vedellä, se säilyy jääkaapissa säilytettynä syömäkelpoisena viikonkin. Kannattaako tietoon luottaa?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Pointti siis on se, etten jaksais keittää vettä parin kananmunan takia harva se päivä. Mieluummin keittäisin biljardi munaa kerralla ja söisin niitä jääkaapista sitten kun tekee mieli.

Vierailija

Söin viikon huoneenlämmössä lojuneita keitettyjä munia maattuani kuumeisena sen ajan ilman ruokahaluja. Hyviä oli ja selvisin.

Vierailija

Kyllä ne munat säilyy keitettynä jääkaapissa useita päiviä. Ja eikös ne homehtuneet munat ole jossakin päin herkkua?

Vierailija

Itse keitän melkein viikoittain 6kpl luomumunia ja kyllä ne jääkaapissa säilyvät täysin samanmakuisina ainakin 5 päivää.

Jäähdytän ne ihan huoneenlämmössä.

Välillä syödään ne jo 2 päivässä, mutta joskus ne riittää sen 5 päivää, jos voikkaria ei tule syötyä syystä taikka toisesta.

Yleensäkkin kypsä ruoka säilyy ruuasta riippuen tuon 3-5 päivää, kun tarpeeksi kylmässä säilyttää koko sen ajan.

Meillä jääkaapin lämpötila on 5 astetta.

Lämpömittari maksaa n. 2€, jollei ole sellaista hienoo jääkaappii, missä on itessään tuo lämpömittari.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10634
Liittynyt16.3.2005

Muistaakseni keitetyt kananmunat uitetaan Natriumsilikaattiliuoksessa eli vesilasissa. Kuoren huokoset sulkeutuvat, ja muna kestää pitkääkin säilytystä. Jonkin tarinan mukaan keitettyjä munia roudattiin USA:sta Klondykeen, jossa niistä sai hyvän hinnan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005
o_turunen
Muistaakseni keitetyt kananmunat uitetaan Natriumsilikaattiliuoksessa eli vesilasissa. Kuoren huokoset sulkeutuvat, ja muna kestää pitkääkin säilytystä. Jonkin tarinan mukaan keitettyjä munia roudattiin USA:sta Klondykeen, jossa niistä sai hyvän hinnan.

Jotain tuollaista olen joskus kuullut tehtävän, mutta muistaakseni villissä lännessä oli suosittua vedellä näitäkin munia napaansa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pickled_egg

Siinä Tanssii Susien Kanssa nimisessä Kevin Costnerin luontodokumentissa näitä popsittiin postivankkurin vai minkälie rahilla istuen. Eivät olleet missään jääkaapissa, joten pieni varoituksen sana näistä mauste-etikkaan säilötyistä munaskuista pitää tähän nostaa:
http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm4934a2.htm

Joskin ei kannata antaa tuon liikoja pelotella, mutta kun nyt tuosta säilyvyydestäkin oli kyse. Mutta tässä asiallinen linkki - myös Wikistä:
http://cru.cahe.wsu.edu/CEPublications/ ... eb1104.pdf

Tuosta edellisestä löytyy paritkin eri makuiset reseptit ja lisäksi tässä(kin) mainitaan, että näin valmistettuja munia ei tulisi säilyttää paria tuntia pidempään huoneen lämmössä. Jääkaapissa säilyvät kuitenkin kuukausia!

Aina olis kiinostanut väsätä näitä, mutta ei vaan ole saanut aikaiseksi. Pitäisi varmaan viimeinkin rohkaista mielensä.

Gravity sucks.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Munat säilyy huoneenlämmössä. Siis raa'at. Ainakin slovakialaiset luomu- ja riistomunat. Säilyy pari kuukautta ainakin ihan keposesti. Pitempään ei munapaketit kestänyt.

Keitettyjä munia oon jääkapista vetäny pari viikkoa vanhojakin. Senhän tietää kun kuorii sen munan ja haistelee että onko se ookoo. Jos se haisee miltään niin se on menny pahaksi. Eli sama sääntö ku kalassa...

Hämmentää.

Vierailija
Erkkimon
Pointti siis on se, etten jaksais keittää vettä parin kananmunan takia harva se päivä. Mieluummin keittäisin biljardi munaa kerralla ja söisin niitä jääkaapista sitten kun tekee mieli.

Kananmunia voi laittaa vaikka makaronien tai perunoiden kanssa kiehumaan yhtäaikaa, ei niitä erikseen tarvitse keittää.

Vierailija
fenomenologi

Kananmunia voi laittaa vaikka makaronien tai perunoiden kanssa kiehumaan yhtäaikaa, ei niitä erikseen tarvitse keittää.

Höyrykeittimellä olen kananmunia muutaman kerran perunoiden kanssa kypsentänyt, mutta jostakin syystä kananmunat kypsyy hitaammin kiehuvan veden höyryssä (vaatii yli 10min) kuin kiehuvassa vedessä (6min riittää). Perunat taas kypsyy molemmissa yhtä nopeasti. En ymmärrä miksi.

Vierailija
parantunut
Höyrykeittimellä olen kananmunia muutaman kerran perunoiden kanssa kypsentänyt, mutta jostakin syystä kananmunat kypsyy hitaammin kiehuvan veden höyryssä (vaatii yli 10min) kuin kiehuvassa vedessä (6min riittää). Perunat taas kypsyy molemmissa yhtä nopeasti. En ymmärrä miksi.

Itse keitän luomumunani 10 minsaa, muuten tulee raakoja.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10634
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Kananmunia voi laittaa vaikka makaronien tai perunoiden kanssa kiehumaan yhtäaikaa, ei niitä erikseen tarvitse keittää."

Kysymys taisi olla kananmunien säilyttämisestä.

Miten selvität, että kananmunat ovat kypsiä? Siis pistelemättä harukalla? Siellä kiehuvassa vedessä?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Danse with wolfe-leffassa veti se vankkurikuski säilykepekonia. Se tapettiin kesken sen paistohomman. Kananmunia siinä ei tainnut olla missään kohtaa.

Tuohon aikaan säilykkeissä oli vaara että ne oli joskus tinattu umpeen lyijyllä, tinan sijaan ja jos söi enemmän niin sai myrkytyksen.

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1373
Liittynyt26.3.2006
Vatkain
Keitettyjä munia oon jääkapista vetäny pari viikkoa vanhojakin.

Ihan tota noin niin uteliaisuuttani kysyn, että onko toi kuvasi otettu ennen vaiko jäkeen tämän tapauksen?

Jos se haisee miltään niin se on menny pahaksi. Eli sama sääntö ku kalassa...

Minulla on kaapissa kalaa ja haisee ihan kalalta. Onko mennyt pilalle?

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat