Bodaus ja pituus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko totta, että bodaus vaikuttaa pituuskasvuun? Miksi?
Melko epämääräistä tietoa löysin kun googlasin.

Kommentit (9)

Vierailija

En tiedä.

Mutta eikös bodaus yleensä aloiteta vasta aukuisena, kun pituuskasvu on pysähtynyt?

En ole ainakaan nähnyt lapsibodaajia missään kuntosaleilla, enkä koskaan kuullut sellaisia olevan.

Vierailija

Ei se oikeasti vaikuta pituuteen. Tiedän yhen kaverin joka treenasi kuin itse piru jostain 8-vuotiaasta asti. Silti kasvoi raaksi mieheksi, mutta joutui lopettamaan bodauksen jännevamman takia. Mutta ei sillä itse pituuskasvuun tosiasiassa ole vaikutusta, jos ei sitten ota MÖMMÖÄ !

Vierailija

Liiallinen painojen nostelu kasvuiässä haittaa luuston kasvua, sopivasta luuston kuormituksesta vaikutus on sen sijaan päinvastainen.

Vierailija

Kovan luokan kuntosali harrastus kasvuiässä ainakin minun käsitykseni mukaan vaikuttaa pituuskasvuun. Energiaresursseja kuluu suuret määrät murrosiän kehon muutoksiin, joista juurikin tuohon pituuskasvuun. Jos on suuren pituuskasvun omaavat geenit ja treenaa mielettömästi painoilla, niin varmasti keho voi mennä ylikierroksille. Toki kuitenkin muunlainen kevyempi liikunta on hyväksi, kuten jalkapallo, uinti, jne.

Monta kertaa lukenut ja kuullut kun teinit valittaa kun lihakset ei kasva vaikka kuinka treenaisi ja söisi. Mitäpä tähän muuta sanoa, kuin että odottavat tulevansa vähän vanhemmiksi.

Vierailija
peippo
Onko totta, että bodaus vaikuttaa pituuskasvuun? Miksi?

Vaikuttaa siis miten? Lyhentää vai pidentää?
Moni nuorena aloittanut bodari on kasvanut pitkäksi ja vastaavasti moni vähäisesti liikuntaa harrastava on jäänyt lyhyeksi. Ja myös päinvastoin.
Eli sanoisin ettei ole keskimäärin totta. Jollekin se voi tietty vaikuttaa suuntaan tai toiseen, mutta mistä sen tietää miten pitkä ihmisestä olisi tullut jos hän olisi toisin toiminut?

Ala-asteella oli rinnakkaisluokalla lihaksikas ja iso kaveri, siis jo 10-11 vuotiaina ihmeteltiin porukalla mm. sen hurjia vatsa-, rinta- ja niskalihaksia.

Uusimmat

Suosituimmat