Akkuporakoneeen akkukennojen purku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisi melkoinen keko vanhoja akkuporakoneen akkuja, joissa voi olla terveitä kennoja.Nyt meinasinkin purkaa paketit, ja ihmettelen, miten voisin löytää helpoiten hyvät, toimivat kennot ko. läjästä.Vinkkejä?

Kommentit (9)

Vierailija

Olisi melkoinen keko vanhoja akkuporakoneen akkuja, joissa voi olla terveitä kennoja.Nyt meinasinkin purkaa paketit, ja ihmettelen, miten voisin löytää helpoiten hyvät, toimivat kennot ko. läjästä.Vinkkejä?

Max Hunter
Seuraa 
Viestejä201
Liittynyt28.11.2013

Kovin helppoa ratkaisua en tiedä... Joudut purkamaan ensinnäkin akuston muovikuoret. Kokemuksesta tiedän etteivät halua antaa helpolla periksi, varsinkaan uudelleen käytettäviksi.

Seuraavaksi joudut selvittämään yksittäisen akun jännitteen, esim. 1.2V. Vihje: Akuston nimellisjännite, esim. 12V, jaa kennojen kappalemäärällä, esim. 10 kpl, yksi kenno = 1.2V

Koko ei ole välttämättä stardardi AA-koko, joutuisit tunkemaan kennon esim. AA-akkulaturiin ladattavaksi (edellyttäen akun nimellisjännitteen olevan mainittu 1.2V). Mielenkiintoisilla kytkennöillä pystyy käräyttämään laturin...

Ladattuasi kennon, mittaa jännite ja voit kuormittaa sitä vaikka 5W polttimolla ja laskea kestoajan kullekkin akulle. Kaikki pelaavat jonkin aikaa - valitse parhaimmat.

Akustojen sisällä kennot on liitetty pistehitsillä jotka joudut repimään auki ja hyötykäyttöä ajatellen samalla tekniikalla takaisin yhteen.

Mikäs tuossa jos on aikaa ja mielenkiintoa, lycka till !

Vaihdokas kirjoitti: Höh anteeksi. Yläpeukutin vahingossa Max Hunterin kommenttia. Ei olisi ollut aihetta. Sori.

Vierailija

Akkuporakoneiden varaosa-akut on siksi kalliita että usein tuntuu järkevämmältä ostaa uusi porakone akkuineen ja latureineen lähes akkujen hinnalla!!

Mutta jonkinlainen* vinkki vanhojen akkujen elvyttämiseen on antaa niille hiukan shokkihoitoa viimeisenä vaihtoehtona.
Vanhemmiten kennojen elektrolyyttiin saattaa kehittyä oikosulkevia kiteitä tms ja akkupaketissa usein menee muutama kenno pysyvästi oikosulkuun eikä oikosulku poistu laturin antamalla virralla. Suuremmalla lyhytaikaisella virtapulssilla kiteet/oikosulut häviävät.

Viimeksi elvytin hyvällä menestyksellä 2 kpl makitan 9,6V akkuja jotka näytti latauksen jälkeen ainoastaan n.kuutta volttia (pitäisi olla n.10,5-11V) eli 4 kennoa oli enemmän tai vähemmän oikarissa.

Eli annoin tylysti 12V auton akusta lyhyitä tärskyjä akkupakettiin jolloin 3 kennoa "parani" ja 1 kenno jäi enää oikoseen. Nyt jännite-ero auton akun ja akkupaketin välillä oli enää niin pieni että virta ei riittänyt viimeisen oikosulussa olevan kennon "elvytykseen". Avuksi siis toinen auton akku ja 24V täräyksillä lähti viimeinenkin kenno oikosulusta.

Hommaan liittyy riskejä akkujen posahtamisesta alkaen joten varovaiset käyttää kunnon suojavarusteita ja akun sijaan suurta kondensaattoria.

Jos akkupakan saa siististi purettua kannattaa tärskyttää erikseen vain "jumissa" olevat kennot.

Tärskytetyt kennot on kuitenkin tyhjiä ja akkupakassa aiemmin ehjät kennot ovat kovasti eri varaustilassa.
Täräyttelyn jälkeen kannataakin koko paketti ladata pariin kertaan ennen käyttöä.

-JJ

*täysin omalla vastuulla

Vierailija

Noita 1,2v kennoja voi mainiosti ladata tavallisella akkuparistojen lataamiseen tarkoitetulla laturilla, kannattaa kuitenkin antaa ladattujen kennojen seistä pari viikkoa ennenkuin niitä lähtee esm. polttimolla koekuormittamaan.Sillä selviää purkavatko kennot itseään.Sama systeemi toimii myös lyijyakulla.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Ras
Noita 1,2v kennoja voi mainiosti ladata tavallisella akkuparistojen lataamiseen tarkoitetulla laturilla, kannattaa kuitenkin antaa ladattujen kennojen seistä pari viikkoa ennenkuin niitä lähtee esm. polttimolla koekuormittamaan.Sillä selviää purkavatko kennot itseään.Sama systeemi toimii myös lyijyakulla.



Sähkökello ja pieni kuormitusvastus kertovat miten on itsepurkauksen laita. Käytetään kelloa jota muutenkin seurataan päivittäin. Purkausvastus valitaan niin, että se kuormittaa toimivan täyteen ladatun akun vaikka kahdessa viikossa tyhjäksi. Yksinkertaisella verrannolla saadaan akun sisäinen purkausvastus selville. Tietenkin vain akkuihin, jotka ottavat sisäänsä täyden latauksen. Yhdellä kellolla varsin hidasta puuhaa.

Jos on epäilys kapasiteetin laskemisesta, puretaan vastuksella, joka purkaa vaikka vuorokaudessa normaalisti toimivan akun. Esimerkiksi viiden tunnin purkausaika kertoo että vikaa on kapasiteetissa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Night Owl

Akustojen sisällä kennot on liitetty pistehitsillä jotka joudut repimään auki ja hyötykäyttöä ajatellen samalla tekniikalla takaisin yhteen.




Liuskat tulee katkoa keskeltä saksilla eli pistehitsejä ei pidä repiä. Noin on mahdollista tavallinen juottaminen uudelleen käytössä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Max Hunter
Seuraa 
Viestejä201
Liittynyt28.11.2013
Paul M
Night Owl

Akustojen sisällä kennot on liitetty pistehitsillä jotka joudut repimään auki ja hyötykäyttöä ajatellen samalla tekniikalla takaisin yhteen.




Liuskat tulee katkoa keskeltä saksilla eli pistehitsejä ei pidä repiä. Noin on mahdollista tavallinen juottaminen uudelleen käytössä.



Tahtoo olla noiden metalliliuskojen juottaminen tinalla melkoista räpellystä... Kestokaan ei ole häävi...

Poralla pienet reiät liuskojen läpi ja kuparilangalla solmii yhteen - sitten tinaa, kestää jo paljon paremmin.

Vaihdokas kirjoitti: Höh anteeksi. Yläpeukutin vahingossa Max Hunterin kommenttia. Ei olisi ollut aihetta. Sori.

Vierailija

Jos purkaa kasoittain akkukennoja, on hyvä merkitä ne koodilla, josta selviää alkuperä ja akun lähtötilanne, jota kirjanpidolla voi seurata eri toimien jälkeen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Night Owl
Paul M
Night Owl

Akustojen sisällä kennot on liitetty pistehitsillä jotka joudut repimään auki ja hyötykäyttöä ajatellen samalla tekniikalla takaisin yhteen.




Liuskat tulee katkoa keskeltä saksilla eli pistehitsejä ei pidä repiä. Noin on mahdollista tavallinen juottaminen uudelleen käytössä.



Tahtoo olla noiden metalliliuskojen juottaminen tinalla melkoista räpellystä... Kestokaan ei ole häävi...

Poralla pienet reiät liuskojen läpi ja kuparilangalla solmii yhteen - sitten tinaa, kestää jo paljon paremmin.




Asian ydin? Selvennettäköön että ydin tuossa on se, ettei revi ohutta yhdysliuskaa irti pistejuotoksesta. Yhdysliuskaan voi sitten porata tai vaikka piirrellä aivan vapaasti, mutta juottaminen onnistuu joko tyylikkäästi tai aivan silkkana p*skjuotoksena taidoista riippuen.

Meikäläisellä on nykyään korkealuokkainen TIG/puikkohitsauskoje (Mizar), jossa virran voi asettaa diginäytöllä 12...140 A. En ole vielä ehtinyt harrastaa pistejuotosta akkuihin, mutta luulisin senkin onnistuvan kuparielektrodeilla. Eli terävä parin millin etäisyydellä oleva elektrodipari painamaan ohutta teräsliuskaa kennoon vaikka höyläpenkin puristuksessa ja sopiva virtatujaus siihen. Liuskojen hitsaustarpeita kyllä riittää.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat