EU:n 'tasa-arvo' direktiivit.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voi jessus sentään!
Enää ei parturitkaan saa valita asiakkaitaan. Varsinaisista asioista pitää alkaa puhumaan varjonimillä. Eikö näitten direktiivien tarkoituksena ole tehdä asiat helpommiksi eikä vaikeammiksi?

Ja mitäs sillä on väliä jos joku haluaa vuokrata asunnon opiskelijatytölle ja periä vuokran luonnossa. Se on molempien välinen sopimus eikä siinä pitäisi EU:lla olla nokan koputtamista.

Asunnon tarjoaminen vain naiselle voi pian poikia 3000 euron rapsut

Keskiviikko 26.11.2008 klo 08:19 (päivitetty ke 09:52) Alma Media, Helsinki

EU:n tasa-arvodirektiivin astuttua voimaan vuokranantajienkin on taiteiltava vuokrailmoituksiaan kieli keskellä suuta.

”Vuokrattavana yksiö savuttomalle, raittiille opiskelijatytölle.”

Tällainen tutunkuuloinen ilmoitus joutuu kohta pannaan, kun EU:n tasa-arvodirektiivi tulee voimaan Suomessakin. Palveluissa ei saa enää syrjiä naisia tai miehiä eikä varsinkaan pyytää heiltä eri hintoja. Asunnon tarjoaminen pelkästään naiselle on lainvastaista.

Esimerkiksi kampaaja ei voi enää tarjota miesten hiustenleikkuuta 15 eurolla ja naisten 25 eurolla. Molempien sukupuolien on oltava samalla viivalla. Yrittäjän kannattaa tulevaisuudessa suunnitella markkinointinsa huolella, sillä lainrikkojaa voi odottaa jopa 3000 euron korvaussumma.

Voiko parturi tai kampaaja joutua korvausvelvolliseksi, jos hän tarjoaa palvelua vain naisille tai miehille? Tai molemmille, mutta eri hinnoilla, tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Arto Satonen (kok)?

– Sukupuoli ei voi olla hinnoittelun peruste, vaan esimerkiksi leikkausaika, kuinka kauan palvelu kestää. Itse voi kuitenkin määritellä, mitä palvelua tarjoaa. Jos joku tekee pelkkiä permanentteja, hänen ei tarvitse antaa leikkausta.

Eli parturi voisi esimerkiksi määritellä, että lyhyt hiustenleikkaus maksaa 15 euroa ja kauemmin kestävä 25 euroa?

– Kyllä.

Lakimuutoksessa esillä ovat olleet myös ”kaksi naista yhden hinnalla” -tyyppiset risteilytarjoukset. Miten esitys niihin vaikuttaa?

– Hallituksen esitys kieltää ne. Hinnoittelun perusteena ei saa käyttää sukupuolta. Tämä on juuri sellainen tapaus, jota varten direktiivi on tehty.

Joutuvatko niin sanotut herrainklubit tarjoamaan jäsenyyttään nyt myös naisille?

– Ei tällaisesta ole ollut missään vaiheessa puhetta. Yhtä lailla on olemassa naisjärjestöjä. Ei kokoomuksen naisjärjestönkään jäseniksi oteta miehiä. Yhdistykset eivät myy mitään palvelua.

Millaisia asioita jää lain ulkopuolelle?

– Esimerkiksi miesten ja naisten kuntosaleja se ei koske. Luulen, että ulkopuolelle voivat jäädä myös yksittäistapauksissa urheilukilpailut, joihin naiset ovat päässeet kampanjanomaisesti halvemmalla.

Joutuuko syrjinnästä maksamaan aina 3 000 euroa?

– Korvaussummaan vaikuttaa tahallisuuden aste. Jos joku jatkaa näitä tietoisesti, tilanne on eri kuin silloin, jos joku laittaa satunnaisen ilmoituksen tuntematta asiaa.

Miten mielekkäänä pidät lakihanketta?

En näe, että nämä ovat tasa-arvokysymyksissä mitään ensimmäisen luokan juttuja. EU-tasolla on tehty direktiivi, ja se on laitettava käytäntöön. Ainoa, mitä voimme tehdä, on rajata tulkintakäytäntöä, että siinä voidaan käyttää mahdollisimman paljon tervettä järkeä. Se ei saa antaa rahastusmahdollisuutta yksittäisille henkilöille, jotka käyttäisivät tätä hyväkseen.

Mari Kamaja
Alma Media, Helsinki

Kommentit (8)

Vierailija

Asiakkaita sukupuolen mukaan syrjivät parturit ovat tämän yhteiskunnan suurin epäkohta. Tasa-arvosta ei voida edes puhua niin kauan, kuin parturi saa laskuttaa sukupuolen mukaan.

Miesten asevelvollisuus ja naisten velvottomuus ei ole epäkohta. Naiset eivät sovellu siviilipalvelukseen, mutta miehet on laitettava vankilaan, jos he eivät sinne sovellu. Naiset ovat kaikki fyysisesti ja psyykkisesti niin herkkiä, että heidän voidaan katsoa olevan yhteiskuntakelvottomia. Mies kuin mies sen sijaan kestää vaikka vankeusrangaistuksen osoittaakseen yhteiskuntakelpoisuutensa. Herkkiä miehiä ei ole olemassa. Yhtään.

Mutta onhan se parturi nyt suurin epäkohta. Tontuille tiedoksi, tämä oli sarkasmia.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Viimeksi kun tarkistin, "kampaaja" hoitaa naisten hiuksia, "parturi" miesten, ja "parturi-kampaaja" molempien. Sitä jotenkin olettaisi, että jos kaksi hintaa ovessa häiritsee, niin hankkiutuisi sellaiselle jolla on vain yksi hinta.

Toisaalta, usein naisten tukanlaittoon menee pidempi aika lyhyissäkin hiuksissa. Akat kun ovat niin paljon tarkempia kutriensa suhteen.

Se, mikä itseäni kummastuttaa, on pitkien hiusten leikkauslisä. Sikäli mikäli olen asian tajunnut, on pitkien hiusten (itselläni metriset) leikkaaminen helpompaa kuin lyhyiden, koska pitkissä lähinnä vain tasoitetaan latvoja eikä muotoilusta tai toispuoleisuudesta tarvitse juuri välittää. Ja tarpeen tullen voin vaikka seistä jakkaralla, jos tuolin säätövara ei riitä. Tämä onkin johtanut kampaamojen boikotointiin, ja nykyään lyhennän itse oman letinlatvani parturinsaksilla roskiksen yllä. Kolme sekuntia riittää.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen

Se, mikä itseäni kummastuttaa, on pitkien hiusten leikkauslisä. Sikäli mikäli olen asian tajunnut, on pitkien hiusten (itselläni metriset) leikkaaminen helpompaa kuin lyhyiden, koska pitkissä lähinnä vain tasoitetaan latvoja eikä muotoilusta tai toispuoleisuudesta tarvitse juuri välittää. Ja tarpeen tullen voin vaikka seistä jakkaralla, jos tuolin säätövara ei riitä. Tämä onkin johtanut kampaamojen boikotointiin, ja nykyään lyhennän itse oman letinlatvani parturinsaksilla roskiksen yllä. Kolme sekuntia riittää.

Melkoinen harvinaisuus nykyään.

Muutaman kerran (3-4) olen kadulla nähnyt todella pitkiä ja paksuja hiuksia. On tehnyt mieli mennä ottamaan kuva, mutta en ole kehdannut pyytää lupaa.

Mahtaa kuitenkin olla melkoinen huoltaminen tuollaisessa takapuolen päälle ylttävässä palmikossa.

Vierailija

Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Sukupuoli ei saa vaikuttaa parturihinnoiteluun, mutta armeijassa ja opiskelupaikkaa hakiessa se vaikuttaa. Ekäpä parasta "tasa-arvoa" on se kun työntekijöissä on kiintiöt, jolloin ihminen valitaan pätevyyden sijasta sukupuolen mukaan.

Vierailija
Se, mikä itseäni kummastuttaa, on pitkien hiusten leikkauslisä. Sikäli mikäli olen asian tajunnut, on pitkien hiusten (itselläni metriset) leikkaaminen helpompaa kuin lyhyiden, koska pitkissä lähinnä vain tasoitetaan latvoja eikä muotoilusta tai toispuoleisuudesta tarvitse juuri välittää.

Itse asiassa pitkä hiuksiset eivät halua enää pelkkää latvojen tasoitusta kuiviin hiuksiin niinkuin ennen vanhaan. Nykyään melkein kaikilla kampaajalla käyvillä pitkä hiuksisilla, on kerrostetut hiukset. Ja hiusten on oltava märät (pesu yleensä toivotaan shampooota menee paljon) jotta ne saa hyvin leikattua. Ja kuivaamiseen menee IKUISUUS. Uskon että jos sanot kampaajalle että ei tarvitse kuin leikata latvat (ei pesua ei kuivausta) vaan ihan pelkkä tasaus niin homma hoituu 15min ja lasku ei ole suunnaton tulee ainakin tasainen siisti lopputulos. Tasa-arvo direktiiveistä sen verran että ei kai muu auta kuin muuttaa hintalistoja kampaamoissa. Mutta valitettavasti miehet siinä kärsii koska ei naisten hiustenleikkausten hinnat ainakaan tule tippumaan..

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Rasputin

Muutaman kerran (3-4) olen kadulla nähnyt todella pitkiä ja paksuja hiuksia. On tehnyt mieli mennä ottamaan kuva, mutta en ole kehdannut pyytää lupaa.

Mahtaa kuitenkin olla melkoinen huoltaminen tuollaisessa takapuolen päälle ylttävässä palmikossa.

Minun käsitykseni mukaan kadulla ja yleisellä paikalla kuvaamiseen ei tarvita kenenkään lupaa, fiksua se tietenkin on pyytää.

Itse asiasta, ei ole bryssät tieten vielä tietoisia että Suomessa on uimahalleissa miesten ja naisten saunat ja suihkut erikseen. Tasa-arvoepäkohtaan olisi kiireesti puututtava. Hyvä olisi saada myös direktiivi löylyn määrästä. Tosin kokemus riippuu ilman kosteudesta ja saunan koosta, mutta herkkänahkaisia ranskaa taitavia löylymiliisejä kyllä tarvitaan.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Jos haluaa soluasuntoon uuden kaverin asumaan tai asuntoonsa alivuokralaisen, niin on ihan ymmärrettävää, jos esim. yksin asuva nainen haluaa kämppikseksi mieluummin naisvuokralaisen, kuin vieraan miehen. Tuon lain myötä siis tätä toivomusta ei enää saisi esittää vuokrailmoituksessa?

Vierailija
lierik
Rasputin

Minun käsitykseni mukaan kadulla ja yleisellä paikalla kuvaamiseen ei tarvita kenenkään lupaa, fiksua se tietenkin on pyytää.

Itse asiasta, ei ole bryssät tieten vielä tietoisia että Suomessa on uimahalleissa miesten ja naisten saunat ja suihkut erikseen. Tasa-arvoepäkohtaan olisi kiireesti puututtava. Hyvä olisi saada myös direktiivi löylyn määrästä. Tosin kokemus riippuu ilman kosteudesta ja saunan koosta, mutta herkkänahkaisia ranskaa taitavia löylymiliisejä kyllä tarvitaan.

Kerran näin Thaskentissa Usbekistanin pääkaupungissa muslimitytön jolla oli polvitaipeeseen saakka ulottuva melkein käsiverren paksuinen letti. En uskaltanut kuvata tai mennä pyytämään lupaa.

Toisen kerran huoltoasemalla Thaimaassa näin naisen aviomihensä kanssa. Letti oli pyllyn päälle ulottuva, mutta aviomiestä kunnioittaen en tohtinut pyytää vaikka silmät ymmyrkäisinä katselinkin.

Aina ei tilanne vaan salli.

Uusimmat

Suosituimmat