Hiilikuituiset lehtijouset kinneriin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen rakentamassa kinneriä
http://www.elisanet.fi/teuvon.kinneri/index.htm
ja aikomukseni on rakentaa siihen hiilikuituiset lehtijouset.

Kinnerissä olisi edessä neljä jousta, kaksi kummallakin puolella, yksi n. 15cm korkeudella, 10 cm pyöränkeskiön alapuolella runkoon kiinitettynä toisesta päästään ja toisesta päästä laakeroidusti olkatappilinjassa pyöräpäässä. Ylempi olisi haarukan yläpinnan korkeudella ja erijärjestyksessä kiinitetty kuin alempi, muuten samoin kuin myös toisella puolella.

Vivun max 140 mm.

Onko jolla kulla jotain havaitoja tuollaisista jousista esim. täällä netissä tai tietäiskö muuten. Tiedän että autoissa on hiilikuitulehtijousia käytössä, itse en sellaisiin ole tutustunut.

Kysyn ettei itse tarvitsisi rueta sellaista keksimään toistamiseen jonka joku toinen on jo kertaalleen keksinyt.

Kommentit (11)

Vierailija

Lasikuitujouset ovat kelvanneet mm. jousiammuntaan, joten se kyllä pätee kinnerissäkin. Hiilikuitu vaatii painekäsittelyä.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Eikö hiilikuidussa ainakin ole riittävä vaimennus itsessään? Siksihän sitä käytetään polkupyörän passiivijoustokeuloissa ja vaikka vasaroiden ja hakkujen varsissa.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

En tekisi pelkästä hiilikuidusta. Sen ongelma on hauraus (kestää paljon pienemmän venymän kuin lasi), huono iskusitkeys ja vaarallinen vauriotumismuoto (hajoaa täysin vaurioituessaan).

Teuvo
Olen rakentamassa kinneriä
http://www.elisanet.fi/teuvon.kinneri/index.htm
ja aikomukseni on rakentaa siihen hiilikuituiset lehtijouset.

Kinnerissä olisi edessä neljä jousta, kaksi kummallakin puolella, yksi n. 15cm korkeudella, 10 cm pyöränkeskiön alapuolella runkoon kiinitettynä toisesta päästään ja toisesta päästä laakeroidusti olkatappilinjassa pyöräpäässä. Ylempi olisi haarukan yläpinnan korkeudella ja erijärjestyksessä kiinitetty kuin alempi, muuten samoin kuin myös toisella puolella.

Vivun max 140 mm.

Onko jolla kulla jotain havaitoja tuollaisista jousista esim. täällä netissä tai tietäiskö muuten. Tiedän että autoissa on hiilikuitulehtijousia käytössä, itse en sellaisiin ole tutustunut.

Kysyn ettei itse tarvitsisi rueta sellaista keksimään toistamiseen jonka joku toinen on jo kertaalleen keksinyt.

Vierailija
kuningas
Eikö hiilikuidussa ainakin ole riittävä vaimennus itsessään? Siksihän sitä käytetään polkupyörän passiivijoustokeuloissa ja vaikka vasaroiden ja hakkujen varsissa.

Siis "passiivijoustokeuloissa" siis millaisia ne mahtavat olla, luultavasti juuri sellaisia tarkoitankin kun vaan tietäisin.

Olisi kiva nähdä joku sovellutus, vaikkapa vain kuvassa.

Ystävällisesti
Teuvo

Vierailija
lierik
Onko nyt pelkistä jousista hyötyä ilman iskunvaimennusta? Alkaa kinneri vaan pomppimaan enemmän.

Voi olla, että siinä tarvitaan useampi lehtinen jousi, että saadaan kitkavaimennusta. Kun näkisi jonkun esimerkin.

Vierailija

Puhtaalta pöydältä suunnitteluun pätee eräs sääntö aina: Tee mitoitukset ja tekniikkatsekkaukset niin halvalla materiaalilla kuin voit. Hakua eri ratkaisujen kesken on aina. Käyttöarvoa laajemmin sillä ei tarvitse olla. Saman osan tekee puusta tai teräksestä tai aramit-kuidusta. Hintaero voi olla suuri.

Uusimmat

Suosituimmat