'Puistatusrefleksi'

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

En tiedä millä termillä tätä ilmiötä pitäisi kutsua, mutta minusta se on jonkinlainen "puistatus". Se alkaa niin että tulee sellainen kutinantunne tuonne hartiaseudulle tai rintaan tai jonnekin sinne, sitten kun sille antaa vallan niin se huipentuu hallitsemattomaan refleksinomaiseen "vavahdukseen", kuin jonkin sortin orgasmiin, jossa hartiat ainakin liikahtaa ja se on kiusallista kun se näyttää niin hassulta. Mistähän tämmöinen reaktio johtuu, onko se jäänne jostain hyödyllisestä omainaisuudesta? Mikä on sen idea, tarkoitus?

くそっ!

Kommentit (7)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Tiedän tarkkaan mitä tarkoitat, tämä sama on itseänikin usein mietityttänyt! Olisi kiva jos joku asiantuntija kertoisi mistä tämä juontaa juurensa, itse ajattelen että tämä ilmiö tulee jostain kaukaisesta evoluution vaiheesta, mutta mistä?? Liittyyköhän jotenkin vaarantunteeseen reagointiin?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Astronomy
Tiedän tarkkaan mitä tarkoitat, tämä sama on itseänikin usein mietityttänyt! Olisi kiva jos joku asiantuntija kertoisi mistä tämä juontaa juurensa, itse ajattelen että tämä ilmiö tulee jostain kaukaisesta evoluution vaiheesta, mutta mistä?? Liittyyköhän jotenkin vaarantunteeseen reagointiin?

Minulla noita tulee joskus jonkun inhottavan asian yhteydessä, esim ajatuksesta että laittaisin jalan saappaaseen jossa on kimalainen. Tai jotain tuollaisia.

くそっ!

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Mistähän tämmöinen reaktio johtuu, onko se jäänne jostain hyödyllisestä omainaisuudesta? Mikä on sen idea, tarkoitus?

Minusta on päivänselvää, että siinä puistatuksessa muinainen esi-isämme puhdistaa ruumista ja niskaa pelottavista, osin vaarallisista, hämähäkeistä, käärmeistä, hyönteisistä ja loisista.

Kerran kissamme ajoi takaa tosi suurta lentävää koppakuoriaista, kissan vaistot jylläsi. Mutta kun se olento pysähtyi kuistin oveen ja kattimme sitten näki kuinka karmiva iso olio se todella on, se käännähti takaisin pihalle, ravisti itseään ja valtavat puistatuksen aallot kävi pitkin katin selkää.

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

Vierailija

saan ton aina tehtyä tahdonalasesti n. sekunnissa/parissa, nytkin just hrrr..! sama asia kananlihalle menon kaa.

riittää pikainen ajatus jostain tuntemuksesta, esim. kuvittelen pureskelevani pumpulituppoa, tai sellasta tylppää liitua hangataan taulua vasten. Stana tärisen tän topicin takia nytki
Kait tollaset "shivers"it johtunee tosiaan jostain puistelemisesta ittensä jostain liasta/roskasta poies, siihenhän tuo nimikin vähän viittais

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ei tuommoisella kyllä mitään ittestä puhdisteta, ei ole tarpeeksi liikettä siinä. Voi toki olla että se on sitten vaan "surkastunut" vähitellen pois ja on ennen ollut rajumpi, vähän kuin mitä koirat tekee..

くそっ!

Vierailija

Minulle tulee puistatus usein istuessani kun joku kävelee taakseni. Se voi olla ihan tuttukin ihminen. Enpä kyllä osaa sanoa mistä moinen johtuu

Vierailija
Shakuras
Minulle tulee puistatus usein istuessani kun joku kävelee taakseni. Se voi olla ihan tuttukin ihminen. Enpä kyllä osaa sanoa mistä moinen johtuu

Kavahdat/säikähdät taakse tulevaa henkilöä ja jonkinmoisena primitiivisenä reaktiona karvat nousevat ylös jolloin näytät saalistajan silmissä suuremmalta ja mahdollisesti saalistaja jättää sinut rauhaan? Tuollaisena "Näytän suurelta, saalistaja saattaa jättää rauhaan"-reaktiona tuosta puistatuksesta olisi hyötyä eloonjäännin kannalta.

Itse aiheutin vuosia sitten hirvelle puistatuksia kaahamalla autolla puolen metrin päästä ohi. Kummaa miten tuollaiset tilanteet piirtyy mieleen, muistan nimittäin päivän selvästi hirven komean niskakarvoituksen pystyssä ohitse pyyhältäessäni

Uusimmat

Suosituimmat