Maapalloa suurempi kiviplaneetta

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Eikös oma planeettamme ole tällä hetkellä suurin tunnettu kiviplaneetta? Kaikki muut aurinkokunnan kiviplaneetat ovat Maata vähemmän massiivisia.

Nyt kun eksoplaneetat ovat aiheena esillä, lienee todennäköistä että ympäriltämme löytyy lopulta havaintovälineiden parantuessa myös kiviplaneettoja? Kuvitellaanpa olosuhteiltaan Maan kaltainen planeetta (elämälle otolliset olot) mutta vaikka 2 kertaa massiivisempi. Painovoima olisi kaksinkertainen. Millaista olisi elo tuollaisella planeetalla? Menisivätkö painonnostajat sinne treenaamaan? Kuinka massiivinen kiviplaneetta voi olla ennen kuin se luhistuu? Vaikuttaako massa ja paine radioaktiivisten raskaiden alkuaineiden ydinreaktioihin planeetan ytimessä?

Moniko muistaa Hal Clementin tieteiskirjan Painovoima 700? Tai Hyperionin ja sen planeetta Lusuksen?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Asia on pikemmiten päinvastoin. Maa on tunnetuista kiviplaneetoista sieltä pienemmästä päästä, itse asiassa toistaiseksi neljänneksi pienin.

Ensimmäinen kiviuplaneetta löydettiin vuonna 2004 ja tämän jälkeen niitä on löydetty jo aimo kasa. Valtaosa näistä ovat siis massaltaan luokkaa 5-10 maan kokoisia. Nyt jahdataankin kovasti maan kokoluokkaa olevaa ja vieläpä auringon tyyppistä tähteä kiertävää kiviplaneettaa. Kiviplaneetan maksimikoko on muuten jotakin 14 maan massaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Snaut
Kiviplaneetan maksimikoko on muuten jotakin 14 maan massaa.

Miksi? Ilmeisesti raja liittyy planeetan muodostumisprosessiin, sillä ei kiviplaneetta kuitenkaan mitenkään "luhistu" ennen kuin on Chandasekharin massan suuruinen (1,4 Aurinkoa).

PeterH
Kuvitellaanpa olosuhteiltaan Maan kaltainen planeetta (elämälle otolliset olot) mutta vaikka 2 kertaa massiivisempi. Painovoima olisi kaksinkertainen. Millaista olisi elo tuollaisella planeetalla?

Ei putoamiskiihtyvyys pinnalla ihan suoraan massaan verrannollisena muutu, koska massiivisemman planeetan sädekin on isompi. Suurempi putoamiskiihtyvyys vaatisi eliöiltä enemmän lujuutta ja voimaa suhteessan massaansa. Luonnollinen tapa saavuttaa se on pienenetää kokoa. Hyönteiset voivat kantaa kymmeniä kertoja itsensä painoisia taakkoja, ne tulisivat (lentäviä lukuunottamatta) hyvin toimeen kovemmassa painovoimassa. Jos putoamiskiihtyvyys on kovin monta kertaa Maan suuruinen, älykkäitä maaeläimiä isoine aivoineen tuskin pääsee muodostumaan.

Vierailija

Olen myös ymmärtänyt, että tämä kiviplaneetan yläraja noin 14 maan massaa liittyy nimenomaan planeetan muodostumisprosessiin. Planeetan muodostumisen ollessa käynnissä ja massan lähestyessä 14 maan massaa, niin paine ja lämpötila kasvavat niin suuriksi, että kiinteät rakenteet hajoavat. Eli tässä ei ole kyse siitä, että tuon rajan jälkeen planeetasta tulisi vaikkapa ruskea kääpiö, siihen ei massa vielä riitä.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ehkä ne hyönteiset tai pikemminkin vieraan planeetan oudot pikku vipeltäjä-alienit voisivatkin lentää. Kun painovoima on kovempi, niin myös ilmanpaine on suurempi ja lentämiseen tarvitaan pienempi siipipinta-ala. Varomaton laskeutuminen olisi tietysti paljon rajumpi, mutta lentäminen on niin suuri etu pikkuötököille, että pidän lentokyvyn kehittymistä melko todennäköisenä, vaikka siinä olisikin isoja riskejä. Ehkä niille kehittyisi joitain erityisiä vaimennusmekanismeja laskeutumisessa tai sitten laskeutuisivat hyvin varovasti

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Snaut
Nyt jahdataankin kovasti maan kokoluokkaa olevaa ja vieläpä auringon tyyppistä tähteä kiertävää kiviplaneettaa. Kiviplaneetan maksimikoko on muuten jotakin 14 maan massaa.

Viitataanko tässä Nibiruun?

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Snaut
Ensimmäinen kiviuplaneetta löydettiin vuonna 2004 ja tämän jälkeen niitä on löydetty jo aimo kasa.

Oikeasti? Kerro lisää. Olen jostain (ilmeisesti uutisten perusteella) saanut sen käsityksen että kaikki tähän asti löydetyt eksoplaneetat ovat olleet kaasujättiläisiä, ja yleensä myös lähellä tähteään kiertäviä kuumia sellaisia.

EDIT: löysin Wikipediasta tällaisen listauksen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exoplanet

Vierailija

Näistä kivi (tai vesiplaneetoista) löydät tietoa hakusanoilla "extrasolar terrestrial planets" tai "super earths".

Täällä hieman noista maankaltaisista planeetoista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Terrestria ... al_planets

On syytä huomata, että termiillä maankaltainen tai Super-Earth tarkoitetaan vain lähinnä sitä, että kyseessä ei ole kaasujättiläinen, vaan kivi- tai vesiplaneetta. Super-Earth nimitys tulee siitä, että kyseinen kiviplaneetta on monta kertaa maapalloa massiivisempi. Pienin tähän mennessä löydetty supermaapallo on massaltaan 3,3 kertainen maapalloon verrattuna. Sitä mukaan kun havaintovälineet kehittyvät löydetään yhä pienempia kiviplaneettoja.

KKHS
Seuraa 
Viestejä368
Liittynyt23.11.2005
PeterH
1: 2 kertaa massiivisempi. Painovoima olisi kaksinkertainen. 2: Millaista olisi elo tuollaisella planeetalla? 3: Menisivätkö painonnostajat sinne treenaamaan?

1: Painovoima olisi enemmän kuin kaksinkertainen, sillä se on kiinni myös massojen etäisyydestä, ja kaksi kertaa suurempi massa samalla koostumuksella vetäisi pinnan paljon lähemmäs keskustaa.

2: Raskasta

3: Todella tyhmät sitä voisivat yrittää. Fiksut tajuavat lisätä painoja tankoon tarpeen tullen.

Vierailija

Tarkennettakoon vielä, että jos PeterH itse olisi kaksi kertaa massiivisempi niin maapallon häneen kohdistama gravitaatiovoima olisi hyvinkin tarkasti kaksinkertainen. Tämän olen itse ihan empiirisestikin painoni vuosien varrella karttuessa hyvinkin havainnut:)

Vierailija

Saatan olla juuri nyt nauttinut hieman liikaa glögiä, eli en ole ihan varma käykö tämä esimerkki itse aiheeseen, mutta:
Kun Apollo 11:n astronautit laskeutuivat Kuun pinnalle heinäkuussa 1969 aluksella nimeltään "Eagle", tämä laskeutumismoduli oli rakenteeltaan niin heiveröinen, että se ei olisi pysynyt koossa Maan pinnalla, jossa gravitaatio on 6-kertainen Kuuhun verrattuna.
Lisäksi: Armstrongin nyrkinisku olisi helposti rikkonut Eaglen seinän, joten laskeutujien piti kaikin tavoin yrittää olla "ihmisiksi" Kuun pinnalla.

KKHS
Seuraa 
Viestejä368
Liittynyt23.11.2005
Snaut
Tarkennettakoon vielä, että jos PeterH itse olisi kaksi kertaa massiivisempi niin maapallon häneen kohdistama gravitaatiovoima olisi hyvinkin tarkasti kaksinkertainen. Tämän olen itse ihan empiirisestikin painoni vuosien varrella karttuessa hyvinkin havainnut:)

Itseasiassa se ei ihan pidä paikkansa. Tarvittava voima massa nostamiseen ja ylhäällä pitämiseen toki kaksinkertaistuu, mutta gravitaatiossa on vain merkityksettömän pieni ero, sillä kappaleiden kiihtyvyys toisiaan kohti ei juurikaan muutu.

Vierailija
KKHS
Snaut

Itseasiassa se ei ihan pidä paikkansa. Tarvittava voima massa nostamiseen ja ylhäällä pitämiseen toki kaksinkertaistuu, mutta gravitaatiossa on vain merkityksettömän pieni ero, sillä kappaleiden kiihtyvyys toisiaan kohti ei juurikaan muutu.

Niin, sitähän minä tietenkin tarkoitin ilmaisulla "gravitaatiovoimalla", eli ylhäällä pysymiseksi joudun nykyisin käyttämään liki kaksinverroin voimaa verratuna entisiin aikoihin - mutta tuleehan tässä sitten ikään kuin automaagisesti kuntoiltua!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
KKHS
3: Todella tyhmät sitä voisivat yrittää. Fiksut tajuavat lisätä painoja tankoon tarpeen tullen.

Jos avaruuden painottomuudessa luusto ja lihakset heikkenevät, voitaisiinko olettaa että Maata voimakkaammassa painovoimakentässä oleilu, kävely ja askartelu olisi kokonaisvaltaisempaa ja intensiivisempää kuin vain isompien punttien nostelu?

Naiset tarvitsisivat siellä toki kevlar-rintsikat ja kaljamahaiset miehet varmaan myös. Ja suomalainen perusilme sujuisi iloisemmiltakin ihan luonnostaan.

Vierailija

PeterH kirjoitti: "Naiset tarvitsisivat siellä toki kevlar-rintsikat..."

Mitenkäs siellä asia sujuisi impotenssiongelmista kärsivien miesten kanssa, kun gravitaatio ei ole vetämässä alaspäin...?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Tarkkailija
Kun Apollo 11:n astronautit laskeutuivat Kuun pinnalle heinäkuussa 1969 aluksella nimeltään "Eagle", tämä laskeutumismoduli oli rakenteeltaan niin heiveröinen, että se ei olisi pysynyt koossa Maan pinnalla, jossa gravitaatio on 6-kertainen Kuuhun verrattuna.

Luulen, että se olisi pysynyt hyvin koossa, jos se seisoisi paikallaan Maan pinnalla. Kuumoduli oli tehty kestämään tarvittaessa aika kovakin laskeutuminen, koska laskeutumisalueiden olosuhteista ei ollut täyttä varmuutta. Mutta edes kuumodulin moottorin täysi teho ei olisi riittänyt nostamaan sitä pinnalta ilmaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat