Miten saa leukoja liikuttelevat lihakset rentoutettua

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aika usein jännitän noita jotain leuokojen lihaksia helposti esim. nukkumaan mennessä ja öisin. Myös "suurien ihmismassojen" seassa tapahtuu noin helposti. Vaikuttaa ainakin suun kuivumiseen ja ilmeisesti sen vuoksi myös niska- ja hartiaseudunkin lihaksia alkaa jännittämään.
Ihan muutaman yön muistan, että on ollut sellainen "normaali" rentoutunut olo, ettei noin käy... Erilainen stressaaminen tuntuu siis aiheuttavan minulla tuollaista.
Onkohan siihen muuta lääkettä kuin lopettaa vain ajattelemisen

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija
taleni kosumyn
Aika usein jännitän noita jotain leuokojen lihaksia helposti esim. nukkumaan mennessä ja öisin. Myös "suurien ihmismassojen" seassa tapahtuu noin helposti. Vaikuttaa ainakin suun kuivumiseen ja ilmeisesti sen vuoksi myös niska- ja hartiaseudunkin lihaksia alkaa jännittämään.
Ihan muutaman yön muistan, että on ollut sellainen "normaali" rentoutunut olo, ettei noin käy... Erilainen stressaaminen tuntuu siis aiheuttavan minulla tuollaista.
Onkohan siihen muuta lääkettä kuin lopettaa vain ajattelemisen

Rentouta lihakset yksitellen, myös naaman lihakset ja lopuksi kieli.
Jos olet nainen, lopeta nalkuttaminen niin leukalihakset eivät kramppaa.

Vierailija

Tjoo.. Pitää yrittää löytää oikea menetelmä tuohon. Kyllä se oloa helpottaa paljon, kun saa lihakset rentoutettua ja eron todellakin huomaa heti. Ennemmin olin vain hartioita ja niskaa yrittänyt saada rennommaksi, mutta sillä ei ollut niin suurta vaikutusta kuitenkaan.

Vierailija

Heh

Ettei vain olisi jonkinlainen purentavika syynä, jos kroonisesta leukakivusta kärsit?

Itselläni ainakin alaleuan hampaat ottavat jonkinverran kitkaa ylähampaiden kanssa jolloin voin lukittaa leukani vain työntämällä alaleukaa eteenpäin tai yläleukaa taaksepäin. Siis aivan aavistuksen tietenkin - mutta se pieni kitka riittää.

Vierailija

Ei ole oikeastaan kipua, mutta tulee sellainen epämiellyttävä olo kuitenkin. Nuoremapana ainakin olen öisin narskutellut hampaitani jonkun verran, mutta ainakaan silloin ei kai ollut silti purentavikaa kuitenkaan. Leuat tuntuavt aika hyvin liikkuvan eri suuntiin myös.

Kokeilin työntää yläleukaa vähän nyt johonkin päin myös, mutta vaikuttaa minusta aika hankalalta toimenpiteeltä

Vierailija

Niin ei varmasti toimi yrittämällä - meinasin vaan että onkohan tuollaista tarkoituskin olla vai olenko mutantti.

Jonkin verran leukalihaksia voi koittaa hieroa alaleukaa myöten, mutta en usko että se auttaa.

Lääkärikäynti voisi olla paikallaan - jos 20min vastaanotolla voisitkin päästä ongelmasta?

Vierailija

No siinä on tietysti kätevä ratkaisu.
Pitää vain yrittää muistaa sitten kaupan jonossa se vielä. Jossain vaiheessa joskus purkan syönti on kyllä itseltä jäänyt melkein kokonaan...

Vierailija

Voit tietysti itse manipuloida "hippokrateen otteella" leuat paikoilleen. Leukanivelen/nivelten virheasento on aika yleinen ongelma (Käypähoitosuositus kertoo samaa) aiheuttaen kaikenlaisia ongelmia kasvojen, leukojen ja niskan alueelle.

"Purentaelimistöstä aiheutuvat vaivat ovat yleisiä ja hammassäryn jälkeen toiseksi tavallisin pään alueen kiputila, joka saa potilaan hakeutumaan hoitoon."

Ja maailmalta:

"Temporomandibular Joint and Muscle Disorders (TMJDs) refers to a complex and poorly understood set of conditions that can cause pain in the area of the jaw joint and associated muscles and/or problems using the jaw. Both or just one of the TM joints may be affected. TMJDs can affect a person's ability to speak, eat, chew, swallow, make facial expressions, and even breathe."
(TMJ Association was founded by TMJD patients for TMJD patients)

Tietysti voit valita ketä uskot: Tuhansien potilaiden muodostamaa yhdistystä tai sitä "virallista" tahoa, joka vähättelee ongelmaa ja monesti väittää, ettei sellaista edes ole olemassa: ota pilleri!

Vierailija

Hmm, meinaatko tosiaan että kannattaa kokeilla itse siirrellä leukaluuta?

Pakko myöntää etten tunne hippokrateen otetta, mutta alueen huomioon ottaminen kuullostaa kohtuullisen pelottavalta.

Vierailija
Dark Serenity

Pakko myöntää etten tunne hippokrateen otetta, mutta alueen huomioon ottaminen kuullostaa kohtuullisen pelottavalta.

Onhan se sentään tuhansia vuosia tunnettu menetelmä (ote) kyseisen ongelman korjaamiseks. Nyrkkeily- ja painivalmentajat varmaan osaavat sen korjata (ainakin jotkut), koska siellä se on varsin yleinen "vamma".

Lääketiede väittää sitä usein leukanivelen välilevyn kulumaksi vaikka se tapahtuisi äkillisesti, koska se (lääketiede) ei virallisesti tunnusta nivelten virheasentoja. (Niitä kuitenkin lääketiede on kirjannut useita: telaluu, AC, värttinäluu, vain muutaman mainitakseni)..

Vierailija

Juu kyllä se kuullosti minustakin sen verran pelottavalta, että jätän sen melkein ihan viimeiseksi keinoksi kyllä.. hehe

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Ota viinipullon korkki, noin 3,5 cm korkea, pidä sitä aamulla hampaiden välissä 1 minuutti, illalla 2 minuuttia, aamulla sitten 3 minuuttia jne. Kun pääset 10 minuuttiin jatka sitä rataa aamuin illoin, tai muutoin sopivaan aikaan.
Itselläni on nuo korkit keittiössä, tietokoneen ääressä, työpöydällä, takin taskussa ja autossa. Aina sopivan hetken tullen otan tuon rentoutusharjoituksen käyttöön, nytkin kun huomasin tämän ketjun minulla oli korkki suussa.
Tämän keinon opetti eräs puhe ja lauluterapeutti ja olen huomannut sen todella auttavan, lisäksi tulee harjoittaa myös muita rentoutusmenetelmiä jotka kaikki varmasti osaavat.
Itse kun harrastan kuro laulua, on siitä tullut todella toimiva apu äänenmuodostukselle ja äänialan ylläpidolle, tenori suorastaan helisee.

Niin se tärkein, älä pure korkkia vaan pidä vain löysästi, niin että suu on rennosti auki ja leuka- sekä kaulalihakset pääsevät rentoutumaan. Älä säikähdä jos aluksi erittyy armoton määrä sylkeä, se kyllä rauhoittuu vähitellen.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Itselläni ainakin rentouttaa leukalihaksia se että hieron parisen senttiä korvien alapuolelta molemmin puolin päätä. Minulla on leuoissa yli- vai onko se yläpurenta, eli yläleuka asettuu jotenkin enemmän eteenpäin kuin alaleuka; joskus kun työnnän varovasti alaleukaa eteenpäin se tuntuu rentouttavan lihaksia (lisäksi hengittäminen helpottuu huomattavasti). Mutta eihän sitä tietenkään kokoaikaa voi väkisin pitää leukojaan väärässä asennossa.

Missään nimessä ei kannata tehdä mitään väkisin ja reuhtoen, kaikkein vähiten leukojen ollessa kyseessä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat