Miten mekaaninen kierroslukumittari toimii?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, elikkä miten tuo mekaaninen kierroslukumittari toimii?
Päässäni pyörittelin kerran linja-autossa matkustaessani tunnin ajan kyseistä asiaa, mutta en keksinyt ratkaisua, paitsi jokin kitkaan perustuva mekanismi kävi mielessäni muutamia kertoa, mutta eihän se olisi kestävä pidemmän päälle

Kertokaa minulle mitä osia tyypillisessä kierrosluku (nopeus) mittarissa on, miten pyöriväliike saa viisarin pysymään paikallaan muuttaen kuitenkin asentoaan nopeudesta riippuen.

Tutkisin asiaa itse minulla ei vaan ole mitään mittaria jolle voisin lääketieteellisen anatomiatutkimuksen suorittaa

Kommentit (8)

Vierailija

Ymmärtääkseni akseli pyörittää magneettia kuppimaisen terässylinterin sisällä. Mitä nopeammin magneetti pyörii, sitä enemmän jousikuormitettu terässylinteri lähtee mukaan liikuttaen siihen kiinnitettyä viisaria viisaria.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Shakesbeer on oikeassa; luonnollisestihan mekaaninen kierroslukumittari toimii samalla tavoin kuin mekaaninen nopeusmittarikin. Pyörivä magneetti indusoi mainitussa kupissa aikaan pyörrevirtoja, joiden magneettikenttä aiheuttaa kuppia kiertävän momentin; tavallaan kyse on magneettisesta kitkasta.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007
Wiljam Shakes beer
Ymmärtääkseni akseli pyörittää magneettia kuppimaisen terässylinterin sisällä. Mitä nopeammin magneetti pyörii, sitä enemmän jousikuormitettu terässylinteri lähtee mukaan liikuttaen siihen kiinnitettyä viisaria viisaria.

Muuten oikein, mutta se ei ole teräs- vaan alumiinsylinteri tai kiekko, eli ei magneettista materiaalia.

Vierailija

Lisäksi magneettinen voima kasvaa lineaarisesti kuten jousivoimakin suhteessa kääntökulmaan. Näiden vastavoimien tulos on neulan asento tasajakoisella asteikolla. Toiminta on yleensä niin hyvä ettei kilpailevia menetelmiä ole kuin vähän, joista fillarin Reed-rele-anturilla oleva digimittari on yleisin. Siinäkin on magneetti antamassa pulsseja laskurille. Sen viive on joskus kiusallisen suuri.

Vierailija
ovolo
Wiljam Shakes beer

Muuten oikein, mutta se ei ole teräs- vaan alumiinsylinteri tai kiekko, eli ei magneettista materiaalia.

Ahaa! Itse joskus noita mittareitakin purkaneena en ole kiinnittänyt niin tarkkaa huomiota tuohon materiaaliin.
Oletuksena olen tietysti pitänyt, että teräkseenhän se magneetti vaikuttaa.
Vaikuttaako nopeasti pyörivä magneetti siis myös alumiiniin?

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Synnyttää alumiinissa pyörrevirtoja ja samalla vääntömomentin. (vertaa generaattori, pyörivä magneettikenttä indusoi kuparilankaan jännitteen).

Vierailija

Teräslevy tarraisi magneettiin kiinni jatkuvasti. Alumiini vain silloin kun magneettikenttä liikkuu.

Toinen vaihtoehto on käyttää jousikuormitettua keskipakosäädintä, jonka yksinkertaistettu malli tässä:

Kuvan punainen nuppi liikkuu ylös kun kierrosnopeus kasvaa.

Uusimmat

Suosituimmat