• Miellyttävän kodikas valon väri ?

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Osram mainostaa energiansäästölamppuja lauseilla:
" Miellyttävän kodikas valon väri" ja
"Usein luullaan, että energiansäästölamppu syttyy hitaasti ja niiden tuottama valo on kylmää. OSRAMin energiansäästölamput kumoavat molemmat edellämainitut väitteet."
http://www.osram.fi/osram_fi/News/mecca677946.jsp

Löytyykö mistään es-lamppuja, joiden valo on kirkkaan valkoista eli n.s. "kylmää" ? Voisin harkita es-lamppujen hankkimista, jos niitä saisi sellaisina kirkasta valkoista valoa tuottavina kuten wanhanajan loiteputket.

Nykyajan loisteputketkin tuottavat sellaista kellertävää "lämmintä" valoa, mutta minä tarvitsisin "kylmää"
valoa kaamosmasennukseen. En ala hankkimaan mitään kirkasvalolamppuja, vaan es-lamput ja loisteputket riittäisivät, kunhan valo olisi kirkkaan valkoista. Vähän niinkuin joissain uusissa autoissa ne xenonit.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija
Ertsu
Osram mainostaa energiansäästölamppuja lauseilla:
" Miellyttävän kodikas valon väri" ja
"Usein luullaan, että energiansäästölamppu syttyy hitaasti ja niiden tuottama valo on kylmää. OSRAMin energiansäästölamput kumoavat molemmat edellämainitut väitteet."
http://www.osram.fi/osram_fi/News/mecca677946.jsp

Löytyykö mistään es-lamppuja, joiden valo on kirkkaan valkoista eli n.s. "kylmää" ? Voisin harkita es-lamppujen hankkimista, jos niitä saisi sellaisina kirkasta valkoista valoa tuottavina kuten wanhanajan loiteputket.

Nykyajan loisteputketkin tuottavat sellaista kellertävää "lämmintä" valoa, mutta minä tarvitsisin "kylmää"
valoa kaamosmasennukseen. En ala hankkimaan mitään kirkasvalolamppuja, vaan es-lamput ja loisteputket riittäisivät, kunhan valo olisi kirkkaan valkoista. Vähän niinkuin joissain uusissa autoissa ne xenonit.

Yleensä energiansäästölampuissa on värilämpötila 2700 Kelviniä , eli sama kuin hehkulampuissa.
Ainakin biltemasta löytyy 6500 K loisteputkia 44-777 alle 5 eurolla.
Clas Ohlsonilta löytyy energiansäästölamppuja, jossa on punaista ja sinistä valoa samassa paketissa ja viherpeukusta ja bauhausista löytyy 6400 K energiansäästölamppuja.
Mitä korkeampi värilämpötila, sitä sinisempää valo on.
6500 K on sinertävä päivänvalolamppu.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Fenomenologi

En tarkoittanut sellaista sinistä loisteputkea, mitä yleisissä vessoissa käytetään, vaan valon pitäisi olla kirkkaan valkoista, joka toistaa kaikki värit. Saako sellaisia enää mistään ?

Vierailija

mikäs muuten noissa kirkasvalolampuissa on tuo värilämpö?

Halogeeni, vaikkapa sellainen 500 wattinen energiasyöppö on muistaakseni lähinnä auringonvaloa. Mut jos on sähkölämmitys, niin ei energian kulutus haittaa..

Vierailija
Ertsu
Fenomenologi

En tarkoittanut sellaista sinistä loisteputkea, mitä yleisissä vessoissa käytetään, vaan valon pitäisi olla kirkkaan valkoista, joka toistaa kaikki värit. Saako sellaisia enää mistään ?

Ei 6500 K näytä siniseltä vaan erittäin valkoiselta, vaikka siinä sinisiäkin aallonpituuksia on.

Vierailija

5500 kelvinin värilämpötila vastaa keskipäivän auringonvaloa, ihminen kokee tämän neutraalina valkoisena valona. Mutta jos tällaisen lampun läheisyydessä on tavallisia hehkulamppuja, ne saattavat näyttää k**en keltaisilta...

Vierailija
hangover
mikäs muuten noissa kirkasvalolampuissa on tuo värilämpö?

Halogeeni, vaikkapa sellainen 500 wattinen energiasyöppö on muistaakseni lähinnä auringonvaloa. Mut jos on sähkölämmitys, niin ei energian kulutus haittaa..

5500 K.
Loisteputkissa ensimmäinen numero tarkoittaa sitä kuinka luonnonvaloa vastaava spekri on ja kaksi seuraavaa värilämpötilaa, luonnonvalo on sata.
Esim. 855 (80/5500 K) on huonompi kuin 955 (90/5500 K)
Halogeenin spektri on kyllä aika kaukana auringonvalosta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
jussipaita
5500 kelvinin värilämpötila vastaa keskipäivän auringonvaloa, ihminen kokee tämän neutraalina valkoisena valona. Mutta jos tällaisen lampun läheisyydessä on tavallisia hehkulamppuja, ne saattavat näyttää k**en keltaisilta...

Just just. Tuolla keittiössänikin palaa tällä hetkellä kaikki valot. Siellä on sekä halogeeneja että tuo yksi kirkkaan valkoinen loisteputki. Kyllä halogeenit näyttävät keltaisilta wanhaan loisteputkeen verrattuna.

Vierailija

Kyllä "valkoisen" valon energiasäästälamppuja löytyy. Tosin jos kunnollista kaipaa (100W vastaavia) joutunee niitä hakemaan jo valaistukseen erikoistuneista liikkeistä. Itse olen kyllä huomannut että normaalit valot ovat aivan liian heikkoja, kyllä paljon enemmän piristää tehokkaat lamput / valaistus.

Vierailija
Ertsu
Just just. Tuolla keittiössänikin palaa tällä hetkellä kaikki valot. Siellä on sekä halogeeneja että tuo yksi kirkkaan valkoinen loisteputki. Kyllä halogeenit näyttävät keltaisilta wanhaan loisteputkeen verrattuna.

No toki. Onko joku sitten muuta väittänyt? Minä vertasin 5500 kelvinin valoa hehkulamppuun. En ottanut kantaa siihen, minkä tyyppisestä valaisimesta se 5500 kelvinin värilämpötila saadaan.

Joka tapauksessa, saadaksesi valkoista valoa, sinun täytyy löytää n. 5500 kelvinin polttimoita, loisteputkia, ledejä tai mitä sitten valitsetkaan.

Duski
Kyllä "valkoisen" valon energiasäästälamppuja löytyy. Tosin jos kunnollista kaipaa (100W vastaavia) joutunee niitä hakemaan jo valaistukseen erikoistuneista liikkeistä. Itse olen kyllä huomannut että normaalit valot ovat aivan liian heikkoja, kyllä paljon enemmän piristää tehokkaat lamput / valaistus.

Itse vaihdoin erään 60 W hehkulampun 16 wattiseen energiansäästölamppuun. Pakkauksessa luki, että tämä vastaa valon tuotoltaan 75 watin hehkulamppua. Silmämääräisesti arvioituna tämä pärjää juuri ja juuri sille 60 W hehkulampulle. Eli kannattaa valita watit hieman yläkanttiin, kun vaihtaa hehkupolttimoita es-valaisimiin.

Rummukka
Seuraa 
Viestejä104
Liittynyt8.1.2008

Omakohtaista kokemustaei ole, mutta oheisilla sivuilla on kovasti tekstiä.
http://www.adlux.fi/public/index.html
Koska itse inhoan kirkkaita valopisteitä eli halogeenejä, niin ajatusepäsuorasta valaistuksesta tuntuu hyvältä. Ja keittiössä yms. tiloissa on tietenkin loisteputket katossa.

Tietämättömyyden syvällä rintaäänellä ...

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008

En oikein välitä noista loisteputkista. Ne vilkkuvat, minkä joskus havaitsee silmänurkasta.

Olen myös nähnyt testin, jossa työvalona oli toisella loistputki. Loisteputken käyttäjä räpytteli silmiään huomattavasti tiheäämin kuin normaalivalossa.

Värinä on juuri ja juuri havaitsematon, mutta ilmeisesti vaikuttaa kuitenkin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Teekkari
kellertävä valo on suorastaan masentavaa.

Hoksasin tämän saman vasta eilen, vaikka olen kärsinyt kaamosmasennuksesta jo vuosia. Kun et puoleen vuoteen näe muuta kuin keltaista valoa, se alkaa masentaa. Huomenna soitan Vakio-Säätäjä Oy:hyn ja alan kysellä valkoista valoa antavia lamppuja. Pitäisi löytyä isolla kannalla, mutta tehon ei tarvitse olla kuin 40-60 W vastaava. Tuolla adluxilla ei näyttänyt sellaista olevan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat