energian varastoinnin tila

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onkos mitään uutta konstia ilmaantunut? Akkutekniikka on surkeaa, (sähköautot,jne) ei kelpaa rahdin ajoon

lämpimään veteen ei saa kuin vuorokauden tarpeet lämmityskäytössä (boileri), jne.

Vetykennotkaan ei oikein tunnu tulevan markkinoille.

Aurinko paistaa kesällä yli tarpeen, mutta talven varalle sitä ei saa kuin polttopuun muodossa.

Surkea tilanne. Jotain uutta?

Kommentit (5)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Ei tämä mikään uusi idea ole, mutta liikenteeseen käytettiin sota-aikana ja sen jälkeen häkäpönttöä öljynpuutteessa. Se olisikin näky, kun avo-Audeilla kruisailisi porukka häkäpönttö perseessä. Koivupilkeitä pesään vaan, jollei kiihdy.

Lierikki Riikonen

Vierailija

juutuubissa törmäsin joskus aikaa sitten muistaakseni ruotsalaiseen putkikehikkoautoon, jossa oli pellettipoltin, sellainen kaasutuspoltin, josta häkä ohjattiin moottorille.

Tyyppi siis ajeli puupelleteillä. Poltinta (tarkoitettu omakotitalon kattilaan)oli tietysti modattu sen verran, jotta häkä ei palanyt sen päässä, vaan vasta moottorissa.

Hauska idea.

Vierailija

Veden varastointi patoaltaisiin on yhä se paras vaihtoehto hyötysuhteeltaan.

Ilmaa kai voisi periaatteessa kompressorilla paineistaa säiliöihin pienessä mittakaavassa...

Merivedessä on joitan prosenteja sitä tietyn kemiallisen kaavan omaavaa "vettä", josta voi erottaa hapen ja saada vetyä, mutta tällähetkellä vedyn hyödyntäminen polttokenno tekniikalla on vielä aika ongelmallista.

Sitten on toki suprajohtavat käämit joihin voisi varastoida jonkin verran energiaa. Käytännössä käämin jäähdytys vaan tekee ideasta kelvottoman energiatehokkuus mielessä.

Vauhtipyörää voi käyttää lyhytaikaiseen energian varastointiin.

Onhan näitä, kai vety on se menetelmä minkä uskotaan tulevaisuudessa korjaavan potin...

Uusimmat

Suosituimmat