Englanninkielinen näppäimistö

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

ATK-kysymys jälleen. Mulla kun on englanninkielinen XP ja näppäimistökin lontoolla, niin miten mä saan oikeat nappulat käyttöön? Paha kun ei saa kaikkia merkkejä aikaiseksi.

Kommentit (10)

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
CE-hyväksytty
ATK-kysymys jälleen. Mulla kun on englanninkielinen XP ja näppäimistökin lontoolla, niin miten mä saan oikeat nappulat käyttöön? Paha kun ei saa kaikkia merkkejä aikaiseksi.

Start - Control Panel - Regional and Language Options - Regional Options - Finnish

Eikö?

---

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Pitääkö jokainen näppäimenpainallus käydä jokaisen ihmisen kanssa erikseen läpi?

Käy ostamassa uusi MikroPC-lehti, siellä Jukka K. Korpela kertoo seikkaperäisesti, miten vaihdat näppäimistöä tai teet vaikka oman. Asiasta kirjoitin vasta eilen tuonne: ""Kuka kähvelsi Ä:n"

Tai selaile vaikka tuota: Datatekniikka ja viestintä: Merkit ja koodaukset
tai tuolta: Microsoft Windows XP: helppokäyttötoimintojen vaiheittaiset ohjeet

Lopuksi tavanomainen jäniskevennys:
Tätä ohjetta eräs entinen kirjoittelija suositteli minulle: Ohjeet vammaryhmittäin

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Keyboard layoutteja voi olla käytössä useita. Helpoimmillaan homma menee niin, että tehtäväpalkissa (task bar) on kielivalikko. Siis kellon lähellä olisi teksti US ja kun siitä painaa niin tulee FI. Muistaakseni tuo palkki ei välttämättä aina ole näkyvissä, mutta sen saa kyllä kun laittaa

To Show the Language Bar
To show the Language bar (using Classic view in Control Panel):

1. Click Start, click Control Panel, and then double-click Regional and Language Options.
2. On the Languages tab, under Text services and input languages, click Details.
3. Under Preferences, click Language Bar.
4. Select the Show the Language bar on the desktop check box.

http://support.microsoft.com/kb/306993

Muistaakseni kun klikkaa task bar:n language napukkaa (kait oikealla) saa näkyviin listan asennetuista layouteista. Just nyt ei voi tarkistaa kun en ole wintoosa koneella. Niitä voi kuitenkin lisäillä ja poistella mielin määrin ja yhden niistä voi myös laittaa pääasialliseksi layoutiksi.

Kuukkeli kertoo lisää kun sille antaa jonkun yhdistelmän seuraavista hakusanoista: windows, xp, keyboard layout, language bar

support.microsoft.com on monta kertaa osoittautunyt ihna näppäräksi sivuksi näissä hommissa. Toivottavasti auttoi.

Vierailija
CE-hyväksytty
Miten noi amerikkalaiset koodaa jos ei näppiksestä löydy puolipilkkua eikä isompi tai suurempi kuin nappulaa?

Niin, onkohan heillä kuule niitä ääkkösiäkään näppäimistössä? Ei ole ei, joten mitäköhän niiden tilalla on...

Vierailija

Jenkkinäppiksessä lähes kaikki tarpeelliset erikoisnapit ovat hyvillä paikoilla.
Suomalaisessa näppiksessä on paljon hyviä ja käytännöllisiä merkkejä pantu jonnekkin teerin takalistoon. Esim ~?/\>| pitää kikkailla ihme reititejä pitkin. Jenkit leipovat sätteihinsä näistä kaikkia kivoja hymiöitä yhtenään kun ne kerran tulee näppärästi yhdellä painalluksella. Samaten dossin, linuxin ja unixin terminaalikomennot suorastaa kuhisevat näitä merkkejä. Eniten suomalaisesa näppiksessä juuri kenoviivat ottavat päähän. Niitä tarvii yhtenään ja ne on pantu aivan järjettömään paikkaan, joka ennenpitkää varmaan aiheuttaa jonkun kivuliaan niveltaudin tai jotain.

Uusimmat

Suosituimmat