Suurin nettisynti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pääasiassa harjoitan tällä hetkellä Tiede-selibaattia, mutta koska saan tähän foorumiin kohdistuvaa palautetta myös muualla kuin Tiede-foorumilla oleskellessani, teenkin tällaisen totisen leikkimielisen kyselyn siitä mikä porukoiden mielestä on suurin nettisynti. Olen vuosikausia sivusta ja keskeltäkin seurannut kaikenlaista mistä ihmiset toisiaan syyttelevät, joten laitetaan kerrankin äänestys että mikä se sitten on sitä kamalinta mitä voi netissä tehdä. Ehkä saan siitä itsekin osviittaa laatia itselleni Mooseksen tauluja miten minun tulee täälläkin oleman. (Ilmeisesti en ole ollut tarpeeksi vakava ja totinen, näet.)

Saa valita kolme kovinta vaihtoehtoa. Jos tulee jotain muuta vielä mieleen, saa kertoa erikseen tarkemmin, vaikkei varsinaista joku muu mikää ole listaan mahtunutkaan.

Pyrin jatkamaan selibaattiani muiden ketjujen osalta, koska alkoi ärsyttää että menee niin tolkuttomasti aikaa tämän foorumin parissa. Ja sinänsä jonninjoutavuuksiin, koska tiedän jo parempiakin aiheita mistä aion tänne tulevaisuudessa tarinoida.

Sivut

Kommentit (30)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Omasta mielestäni kaikkein häiritsevintä on se, että jotkut sekopäät tuputtavat omia idioottimaisia ajatuksiaan massiivisella floodauksella kaikkiin mahdollisiin keskusteluihin riippumatta siitä, liittyvätkö ne mitenkään keskustelunaiheeseen. Eivätkä he tajua edes suoraa pyyntöä jättää keskustelu rauhaan. Moderaattoreille kiitos, että tuollainen räikeä palstaterrori on käytännössä täydellisesti kitketty pois tai onnistuneesti kanavoitu omiin keskustelusäikeisiinsä.

Nuo mainitut nyt ovat aika vähäpätöisiä juttuja, koska ne on helppo ohittaa, toisin kuin pakkomielteenomaisesti muita keskusteluja häiriköivät, joiden viestit hermostuneet vastaajat vielä moninkertaistavat.

Vierailija

Jos nuo ovat syntejä, niin minä olen itse Belsebub. Suurin synti on varmaan se, jotta en edes välitä näistä rikkomuksistani. Hmm... Qadesha on tainnut käyttää minua esimerkkinään.

Vierailija

Kyllä tämä aihe lähti ihan omasta synnintunnostani, kun tuli tässä jonkin ajan sisällä useammalta taholta takkiin. Mutta ripottelin listaan kaiken mahdollisen muistamani mistä ihmiset ovat toisiaan sättineet niiden vuosien varrella jotka olen erinäisiä foorumeita seurannut.

Jokainen halukas voi toki kertoa ketjuun omat suurimmat syntinsä. Omanihan on tasan taatusti tuo paljo itsestään puhuminen, joka minulla räjähtää aina välillä suorastaan silmille. En edes osaa sanoa että mikä piru siinä oikein on että niin mielelläni käytän omia kokemuksiani esimerkkinä puhuessani jostain asiasta, tai ylipäätään joku aihe tulee mieleen nimenomaan omien subj. kokemusteni ja tuntemusteni vuoksi. Sitten hölötän tyytyväisenä omiani kunnes joku ilmoittaa että tuo tympii. Sitten tulee sellainen tunne että anteex että olen olemassa, mutta kyllähän minä samaan aikaan ymmärrän että liika on liikaa. En itsekään tiedä miten suhtautua niin ekstroverttisiin ihmisiin että ovat kokoajan suuna päänä, ja kuitenkin huomaamattani olen juuri sellainen. Ehkä omaa itseään ei sittenkään voi tuntea kauhean hyvin?

Ajoittain sitten tulee aina niitäkin puuskia jolloin mielelläni yritän tiedostaa ääneen omat huonot puoleni, mutta tietenkin näitä synnintuntopuuskiakin voi pitää vain tekosyynä päästä puhumaan itsestään...

Se mistä en itse muissa pidä on ensisijaisesti haistattelu ja haukkuminen. En kertakaikkiaan vaan siedä sitä että tullaan silmille. Enkä suostu kuuntelemaan mitään lehmää, ämmää, huoraa ja mitään sellaista joka kohdistuu nimenomaan sukupuoleeni. Pitäkööt minua sitten tylsimyksenä nämä haistatteluun sortuneet, kun alan moisesta nipottaa. Toiseksi ällöttää manipulointi. Joku kuvittelee olevansa muiden yläpuolella ja pystyvänsä satuilemaan tiensä tähtiin, niin että kukaan muu ei enää tiedä missä mennään ja on sekaisin kuin Ellun kana. Tähän en kuitenkaan lue ihan kaikkea leikittelyä, vaan ihan oikeasti ilkeämielisen toiminnan (jollaiseksi en sinun, Echi, yhtä kokeiluasi katsonut). On tässä kaikenlaista tullut nähtyä.

Kolmanneksi valitsin sivukaupalla riitelyn. Sitä yrittää lukea parin mielenkiintoisen ihmisen kommentteja, ja sitten havaitsee että he ovatkin kokoajan toistensa kimpussa. Bongaa sieltä sitten seasta viisaudenjyvät, kun kaksi vain viharakastaa toisiaan!

Pitkät kirjoitelmatkin tietysti häiritsevät ja ovat oma ajoittainen syntini; ne nyt tietysti voi aina skipata kun havaitsee että joku lähtee jolkottamaan Aasiaan asti. Sekopäiset päässä tuulee -tyyppiset outoudet sivuutan nykyään täysin, koska en kykene olemaan muille terapeutti vaikka kuinka tekisi mieli neuvoa jotakuta vähän rauhoittumaan ja tarkistamaan omia näkemyksiään.

Vierailija

Itselläni suurin synti liene "silmitön raivo",
joka tietyissä olosuhteissa puhkeaa kukkaan,
yleensä jonkun ylimielisestä/itsekeskeisestä asenteesta
tulee SE
roihuun johtava kipinä.
Sitten on tietyn aikaa niin ettei hallitse kovin hyvin
tekojaan, kuten kirjoittamiaan vihallisia "vastineita".
Eli näin katsellen, suurin synti muissa on sitten se
laukaisumekanismi, itsekeskeisyys feat. väheksyminen.
(Siis vaihtoehdoista luokitutaan siihen haukkumis-sektoriin.)

Vierailija
fenomenologi
Listasta puuttui yhden asian julistaminen ja jankutus.

Niin, minua ei sinäänsä haittaa tuollaiset, tai siis riippuu sen(julistavan jankutuksen) luonteesta tai oman "hermoni" tilasta.
Jos vaikka joku avaa aiheesta A topicin,
niin on ihan reilua että hän saa myös jankuttaa aiheesta,
jos siis esim. jokaiselle pohdintaan osallistuvalle täytyy erikseen selventää asian A perusolemukset.
Julistava jankutus on myös ns. kausiluonteisena hahmoittamis-rituaalina ihan suotava, vaikka sisältääkin joskus hieman ärsyttäviä sivuoireita.
Tälläinen kausiluonteinen julistava jankutus aiheesta B; auttaa yksilöitä yhdistämään aiheen B luonteen skeemoihinsa yms.
Sittenhän kyllä voidaan jo puhua oikeasta ärsyttävyydestä, jos mennään psykoosi-tyyppiseen, enemmän ja vähemmän pysyvään jankuttamiseen aiheesta C.
Mutta tuollaiset C aiheen jankuttajat voidaan sitten suurimmaksi osaksi henkilökohtaisella ylimielisyydellä
ohittaa, ajatellen esimerkiksi että: Aiheen C jankuttaja on jumittunut tuohon tilaan, selkeästi niin pahasti "etten"-voi/ei voida nyt vaikuttaa häneen, eikä hän voi ilmeisestikään ymmärtää kannastaan eroavia näkemyksiä, vaan aihe C on hänelle kirjaimellisesti elintärkeä.
Elikkäs itse en ole törmännyt ainakaan sen pahempiin julistavan jankuttamisen synteihin.
Ja halusin tarkastella: julistamista ja jankutusta, nimenomaan siis tuollaisena "yhteisen otsikon ilmiönä".

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Listalta toki puuttuvat teinix-kielenkäyttö (tai vastaava epäselvä mölinä), telkkarisarjojen/leffojen/kirjojen spoilaus, vihatrollaus, perättömien tietojen levitys (erityisesti kunnianloukkauksen kriteerit täyttävien), referrer-linkit, spämmäys, huijaukset, uskonnollinen manipulointi, haittaohjelmien levityslinkit, ilkeämielinen koodi ja sivustojen hakkerointi (jotka armotta hyväksikäyttävät sivustoilla käytettävien softien turvallisuusaukkoja), DoS/DDoS-hyökkäykset... ja listaa voisi varmasti jatkaa tästäkin.

Nervus rerum

Vierailija
Euphemos
Listalta toki puuttuvat teinix-kielenkäyttö (tai vastaava epäselvä mölinä), telkkarisarjojen/leffojen/kirjojen spoilaus, vihatrollaus, perättömien tietojen levitys (erityisesti kunnianloukkauksen kriteerit täyttävien), referrer-linkit, spämmäys, huijaukset, uskonnollinen manipulointi, haittaohjelmien levityslinkit, ilkeämielinen koodi ja sivustojen hakkerointi (jotka armotta hyväksikäyttävät sivustoilla käytettävien softien turvallisuusaukkoja), DoS/DDoS-hyökkäykset... ja listaa voisi varmasti jatkaa tästäkin.

Joo, siis "äänestyslistan" ulkopuolisista just tollaset virus-tyyppiset touhut ja levittelyt on pahin synti.
Siis just vaikka se että joku väsää jonkin haittaohjelma-viruksen ja "syöttää" sen "kansalle" internetin "lukemattomin" keinoin.
Jos siis synti mitataan jotenkin haittana, tai sillee.

(Mutta laajemmin ajatellen, on varmasti "hyötyä" ja potenttiaalista-hyötyä tuollaisista viru(ym)s touhuista-kin.
"Niin ja tavallaan nee touhuthan voidaan laskea tuollaiselle haukkumis sektorille kuitenkin.")

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mää vastasin tuon että kirjoittaa pitkiä vastauskia(monille sattuu tätä), puhuu itsestään kokoajan oli aihe mikätahansa(pönni) ja istten unohin että mikä se kolmas oli.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Ahmiminen: Nettisyöpöt. Et kai vaan vedä naksuja ja kolaa?
Maapähkinöitä nam.

Laiskuus: Et sitte viitti persettäs penkistä nostaa. Pukamat painaa, kolestrolit jyllää ja sokerit on korkeella. Tee ittelles jotaki hyvä mies! Vedä vaikka leukoja.

Viha: Lärvi kiinni hymiö. Älä huuda!

Ahneus: Modet painaa duunia ilmasiks.

Kateus: Stallarit trollaa.

Ylpeys: Viddu että jaksaa jähnätä.

Himo: No nii, tästä ei kannata Maukalle puhuu.

Vierailija

Nuo virukset, koodit jne. voinee mielestäni laskea jo suoranaiseksi rikollisuudeksi, itse ajattelin aloitusta laatiessani lähinnä aikuisten(?) foorumikeskustelijoiden itseilmaisua.

Samasta aiheesta jankkaaminen olisi tietysti ollut hyvä ehdokas myös. Harmi kun vaihtoehtoja ei ole kuin 10. Aika usein jankkausta tosin taitaa tapahtua samaan aikaan kuin pitkien kommenttienkin kirjoittamista, ainakin katsomuksellisissa keskusteluissa. Uskomusgenressä usein käy niin että kirkasotsainen tyyppi kirjoittelee jonkun pitkän löpinän siitä miten kuuluisi hänen mielestään uskoa, höystettynä tietysti aina mielellään jonkun kirjan tai mahdollisesti nettisaitin otteilla. Jos joku erehtyy vänkäämään pitkän aloituksen tehneen kanssa hänen uskonsa epäkohdista, uskovainen on hyvin järkyttynyt ja loukkaantunut siitä että häntä ei ole suostuttu uskomaan, hänhän on kuin profeetta konsanaan. Tai vaihtoehtoisesti on hyvinkin innoittunut saatuaan huomiota: seuraa pitkät pulinat...

Eikä tämä tietenkään mitään k-uskoa koske pelkästään, joskin se lahko on aina muodissa ja siten sillä riittää äänitorviakin. Ja jopa ne jotka eivät usko, ajautuvat käsittelemään juuri noita samoja juttuja joita jotkut haluavat uskoa ja tuputtaa muillekin uskottavaksi. Uskomatonta. Mutta ihmiset ovat joka leirissä sellaisia että he haluavat olla oikeassa ja kertoa sen muillekin. Joka ei itse tällainen ole koskaan ollut, heittäköön ensimmäisen kiven kun aletaan uskomisesta ja "oikeassa" olosta kivittää.

Itselläni on yksi tietty lempilapsi josta tapasin joskus aikoinaan tehdä aloituksia sinne sun tänne ja aina happanin kun havaitsin ettei se ketään kiinnosta. Tulevaisuudessa aion siitä kirjoitella, sillä olen kiinnostunut tietämään mitä tieteellisissä piireissä saadaan aiheesta aikaan. Katsomukselliset piirit kun on jo netissä tullut läpikäytyä.

Onko synti että on kiinnostunut vuodesta toiseen samoista asioista? Mene tiedä. Se lienee synti että ei tajua etteivät kaikki muut ole.

Vierailija

Tappelijat ottaa kaaliin. Nämä jotka keskenään kiistelevät pätevyydestään.

Ja sitten nämä jotka alkavat paasaamaan asiasta tietämättä mistä on kyse. Vaikkapa jokin tutkimus. Jollain on hirveästi tulosta vastaan, vaikka ei tiedä tutkimuksen sisällöstä.

Vierailija
Olli V
Tappelijat ottaa kaaliin. Nämä jotka keskenään kiistelevät pätevyydestään.

Ja sitten nämä jotka alkavat paasaamaan asiasta tietämättä mistä on kyse. Vaikkapa jokin tutkimus. Jollain on hirveästi tulosta vastaan, vaikka ei tiedä tutkimuksen sisällöstä.

Ja sitten kun sattuu pölähtämään johonkin 50-sivuiseen ketjuun eikä jaksa lukea jokaista vanhaa kommenttia, saattaa viaton sivullinen kuvitella että tutkimus on vastaan väittäjälle hyvinkin tuttu ja hän tietää mistä puhuu.

Toisinpäin kun homma menee niin silloin tutkimuksen puolestapuhuja on valinnut jonkun kakkatutkimuksen (eli esim. vanhentuneen, sittemmin kumotun, tai jo alunperin väärin järjestetyn) toitotettavakseen, tai ymmärtänyt koko jutun aivan omintakaisesti ja siis mökeltää vain höpönlöpöä.

Tässäkin asiassa armoton objektiivisuus auttaisi. Jos siis jokainen siihen kykenisi tai vaivautuisi pyrkimään.

Vierailija

Listasta puuttuu seksuaalinen häirintä ja nettiseksi. Minun piti aikoinaan kokeilla näitä molempia asioita, mutta asia jäi sikseen. Takana oli kiero suunnitelma, jota en nyt viitsi paljastaa. Suunnittelin kaikki keskustelut ennalta käsin, pakit kuuluivat oleellisesti asiaan. Tarkoitus oli viedä keskustelu lopulta julkiseksi. Minun oli lopulta pakko peruuttaa tämä projekti, koska tämä kokeilu muistutti liikaa Inoue-tapausta, olisin leikkinyt ihmisten kanssa liikaa. Tiedä vaikka olisin saanut bannit tiedefoorumille.

Sinä kuuluit Qadesha muuten oleellisesti tähän projektiin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mua rassaa kaikista eniten ne jotka haukkuvat toisten ketjun aloituksia tai äänestysvaihtoehtoja ilman että antavat muuta palautetta ku "vähäxxx pasqa!!! miettisit mitä kirjotat!" Palaute on jees jos antaa sen rakentavasti ja kertoo miten olisi myös voinut toimia.

Muuten rassaa nuo jotka on itseään täynnä.

Ja ne, jotka tulee johonkin ketjuun jeesustelemaan, vaikka esim jos aiheena on rock-musiikki, niin ainoa kommentti on että "rokki on perceestä!" Jos tarttee tollasta julistaa, niin olis ennemmin osallistumatta ko. ketjuun.

Sitte rassaa ne, joitten elämäntehtävä tuntuu olevan muitten dissaaminen ja mollaus ja yleisen negatiivisuuden levittäminen. Asioista voi keskustella niin moneen sävyyn, miks sen aina pitää olla se negatiivinen "minä vs. muu maailma" -meininki.

Ja sitte rassaa ylipaljo jos jokku käyttää murretta tai puhekieltä. TÄÄ ON TIEDEPALSTA!

Ja sitte ottaa päähän myöskin tosikot.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat