E-pillereistä veritulppa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.iltalehti.fi/terveys/200812028687268_tr.shtml

Jutussa ei tietenkään minkäänlaista lähdeviitettä. Pitääköhän paikkaansa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Pitäähän se, tosin e-pillerien kanssa riski on suurimmillaan muutaman kuukauden sisällä niiden aloittamisesta. Lisäriskejä ovat jutussakin mainitut ylipaino ja tupakointi sekä pitkät matkat esimerkiksi lentokoneessa, mutta myös migreeni (joka itselläni on). Lääkäri varoittaa riskeistä, kun määrää naisille e-pillereitä, joten kyllä ne ovat yleisessä tiedossa. Tällaisia uutisia näkee aina muutaman vuoden välein.

http://hyvaterveys.fi/articles/?c=Sairaudet&a=34

Vierailija
tabula rasa
Kyllä. Omakohtaista kokemusta on muutaman vuoden takaa.

Miten huomasit, että sinulla on veritulppa ja minkälaisiin toimenpiteisiin se johti? oletko toipunut hyvin?

Täytyy myöntää että tuo riski hieman pelottaa, varsinkin koska lennän monta kertaa vuodessa 11 tunnin lentoja.

Vierailija

Jalka tuli pohkeesta kipeäksi, ei kuitenkaan turvonnut eikä punoittanut. Ajattelinkin sen olevan vain jotain lihaskipua. Seuraavana päivänä portaissa kävely alkoi olla tosi vaikeaa, jolloin päätin lähteä päivystykseen. Siellä ei ensin otettu oikein vakavasti, kun jalassa ei tosiaan näkynyt mitään.

Osittain oman epäilykseni vuoksi ottivat sitten kuitenkin verikokeen, jossa näkyikin sitten, että tulehdusarvot olivat tosi korkealla ja joku toinen tulppaan viittaava tekijä. Sitten sain lähetteen sairaalaan ensiapuun.

Siellä jouduin odottamaan aika pitkään, kun eivät oikein uskoneet sielläkään, että olisi tulppa kyseessä, "kun ei ollut punoitusta eikä turvotusta, jota kuulemma aina on." Aloin olla jo tosi kipeä, kuume nousi yli 39:ään ja jalka särki kovasti. Muutaman tunnin odotuksen jälkeen pääsin sitten kuvaukseen. Pohkeesta löytyi kolmesta kohtaa tukos. Sitten alkoivatkin jo uskoa, että olin ihan aiheesta siellä. Osastolla aloitettiin liuotushoito.

Pääsin seuraavana päivänä kotiin ja viikon ajan pistin liuottavaa lääkettä piikillä alavatsaan. Marevan-lääkitys, jota säädeltiin aluksi kahden viikon välein ja myöhemmin kuukauden välein otettujen veriarvojen perusteella. Tämä hoito jatkui noin vuoden ajan. E-pillerit ja muut vast. hormonivalmisteet menivät kieltoon loppuelämän ajaksi. Olin sairauslomalla muistaakseni kuukauden verran sairaalareissun jälkeen. Niin ja oikein "ihania" tukisukkia piti käyttää jonkin aikaa koko ajan, paitsi yöllä.

Selvisin siitä siinä mielessä säikähdyksellä, että tukokset liukenivat eivätkä lähteneet liikkeelle, eivät ainakaan aiheuttaneet mitään pahempaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Veritulppa on todellinen riski e-pillerien käyttäjille.

Mun lääkäri uhkasi lopettaa reseptin jos en kohta lopeta tupakointia, koska se nostaa riskiä saada veritulppa huomattavan paljon.

Hämmentää.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008

Olen kuullunna, että joissain tapauksissa e-pillerit voivat sotkea hormoonitasapainon totaalisesti. Aiheuttavat jopa pahan masennuksen.

Selvästikään eivät mitään leikkilääkkeitä.

Vierailija

Tämän päivän Savon Sanomissa on kokosivun juttu e-pillerien haittavaikutuksista naisen terveydelle. Siinä keskitytään tosin mielenterveydellisiin ongelmiin. Haastattelussa on nainen, joka kertoo koko tunnemaailmansa menneen sekaisin e-pillereistä. Valmisteen vaihtaminen paransi hieman oloa, mutta lopullisesti hän toipui vasta lopetettuaan kokonaan e-pillerien käytön.

Poikkeuksellista jutussa on se, että siinä esiintyvä lääkäri kritisoi e-pillerien käyttöä harvinaisen suorasanaisesti, ja ilman mitään mutta-mutta -kiertelyjä. Hän muistuttaa, että hormonitoiminnalla on muutakin merkitystä naisen elämässä kuin pelkkä lisääntyminen, joten on aika kyseenalaista ryhtyä sotkemaan sitä synteettisillä hormoneilla.

Lääkäri on tosin 65-vuotias, eli sen sukupolven lääkäreitä, jotka eivät ole vielä totaalisesti lääketeollisuuden talutushihnassa. Jään ihan mielenkiinnolla odottamaan, millaisia tiukkasanaisia kirjeitä nuoremmat kollegat lähettävät lehden lukijapalstalle.

Vierailija

Olen itse harkinnut e-pillereiden lopettamista, mutta vaihtoehdot eivät houkuttele. Muut hormonaaliset ehkäisymetodit ovat aivan yhtä "pahoja", ja kondomit ovat yksinkertaisesti rasittavia pitkäaikaisessa suhteessa. Niiden kanssa pelleily ei vain huvita syistä, joita en tässä lähde luettelemaan. Kaiken lisäksi pillerit auttoivat kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin, joita en haluaisi takaisin. Mitkä siis ovat vaihtoehdot? Selibaatti tai vasektomia?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Desi
Toimivia vaihtoehtoja ei juurikaan ole, paitsi jos teetän vasektomian. Lapsia en halua eikä niitä haluaa myöskään parempi puoliskoni. Tosin siltikään vasektomiaa ei mielellään tehdä ikäisilleni naisille.

Olen käsittänyt, että Virossa tai Pietarissa eivät olisi niin turhan nipottajia noissa kysymyksissä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Desi! Ootko ajatellut ihon alle laitettavaa ehkäisykapselia tai e-laastaria. Tosin ovat hormonaalisia kuitenkin mutta käsittääkseni eivät niin "tujuja" kuin pillerit.

Itsellä on pillereistä tullut vain positiivisia terveysvaikutuksia. Kerralla löytyi oikea merkki enkä voisi kuvitellakaan olevani ilman pillereitä vaikka en parisuhteessa tällä hetkellä olekkaan.

Hämmentää.

Vierailija
-:)lauri
Desi
Tosin siltikään vasektomiaa ei mielellään tehdä ikäisilleni naisille.

Vaihda sukupuolta

Tämä oli todella asiallinen ja nerokas kommentti. Kiitos vain kovasti, -:)Lauri

Vierailija
Vatkain
Desi! Ootko ajatellut ihon alle laitettavaa ehkäisykapselia tai e-laastaria. Tosin ovat hormonaalisia kuitenkin mutta käsittääkseni eivät niin "tujuja" kuin pillerit.

Itsellä on pillereistä tullut vain positiivisia terveysvaikutuksia. Kerralla löytyi oikea merkki enkä voisi kuvitellakaan olevani ilman pillereitä vaikka en parisuhteessa tällä hetkellä olekkaan.

Ehkäisykapseli on ollut harkinnassa. Ehkä kokeilen sitä ensi vuonna uudessa kotimaassani. Laastariin en ehkä luottaisi, se lähtisi varmasti pois suihkussa

Pillerit sopivat minulle muuten, mutta niiden käyttö on lisännyt migreenikohtausten määrää, ja veritulppariski on minulla korkeampi perimäni vuoksi (migreeni vaikuttaa siihen myös).

Neutroni
Olen käsittänyt, että Virossa tai Pietarissa eivät olisi niin turhan nipottajia noissa kysymyksissä.

Vasektomia on tietysti aivan viimeinen vaihtoehto. Mielemme lasten suhteen saattaa vielä muuttua, enkä halua ottaa sitä riskiä että katuisimme päätöstämme tulevaisuudessa. Varmasti ymmärsit, etten punnitse e-pillereitä ja vasektomiaa samassa vaakakupissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat