Tullausjärjestelmä

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Millaisia kokemuksia raatilaisilla on Tullista.

Minulla on jo jotain. Tilasin USAsta virtalähdekortin. Jotenkin tuntuu että tökkiminen alkaa kotomaassa. Ensin kestää ilmoitusten tulo päivätolkulla ja nyt kestää tullauspaikan vaihto päivätolkulla.

Entä asiakaspalvelu? Keskustelin kolmen henkilön (naisia) kanssa ja kyselin missä tavara kulkee. Erikoista on se, että nuo kaikki näsäviisastelivat. En nyt tarkemmin kerro miten, mutta selvää töksähtelevää näsäviisastelua.

Tällä hetkellä homma on jumissa niin, että vain yksi persoona vastaa kyselyyn, jossa tullausviitteen avulla voi kysellä tavaran perään määränpäässä ja tuo numero ei taasen vastaa.

Kummallinen laitos. Onkohan niillä Itellan kanssa joku sopimus, jotta jos joku aikoo itse hoitaa jutut, niin sitten vetkutellaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (30)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ihme juttu. Tavara tulikin sitten suoraan postilaatikkoon eli Helsinkiin tullessa olisi pitänyt antaa valtakirja Itellalle hoitaa homma jollain 30 eurolla. Pyysin siirron Tampereelle. Siirtolappu Tampereen Tulliin oli yliviivattu ja kama tuli sitten postilaatikkoon.

Taitaa olla niin, että muutaman kympin USA-tuontia ei välttämättä tullata ja alvitkin unohdetaan. Eli kepponen oli vain tuo valtakirjan pyyntö Itellalle, jota en siis antanut.

Mielenkiintoista. Mutta nyt universaali virtalähdekortti suurkuvatulostimeen on muuten järkevässä hintaluokassa kun ei siihen tullut lisukkeita.

Eli anteeksi vaan Tullin väki, jos joku sattui lukemaan. Luulin löytäneeni jonkin byrokratian muinaisjäänteen Tsaarin ajoilta. Nuo muutamat henkilöt (naishenkilöt), joitten kanssa jutustelin taisivat vain aavistaa ennakkoluuloni ja -asenteeni ja näpäyttivät saman tien. Aika misuja.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Itse odottelen ensimmäistä kokemusta siitä miten se tullaus tapahtuu. En ole ennen kokeillut, enkä tiedä mitä kautta pitää kysellä ja mihin maksaa. Kai sieltä viikon kuluessa jokin ilmoitus tulee. Toivottavasti ei postin kautta, kun se vie pari päivää.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

...vtut mitkään tilaukset tulliin mene
Postiin ne menee ja sieltä tulee lappu.

En ole kertaakaan joutunut tullin kanssa asioimaan vaikka paketteja on tullut millon mistäkin. Viimeksi epyktistä...

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

No postiin ne saattavat päätyä, vaikka tullin kautta menee joka tapauksessa. Mutta kun kerran kokemusta on, niin veloittaako ne sitten pakettia hakiessa sen alv:n, vai pitääkö maksaa etukäteen?

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Kyllä kaikki lähetykset käännetään tulliin jos arvellaan olevan jonkin arvoista sisältöä.
Hidastelu voi olla painostusta Itellan huolintapalvelun käyttämiseen, ja sieltä tullut valtakirjan pyyntö liittyä siihen.
ALV:n voi aina maksaa noudettaessa mutta aletaan myös tarjota mahdollisuutta maksaa internetissä jolloin voi kai maksun jälkeen noutaa postista. Tullauslomakekin on täytettävä.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Ehkä sitä Itellan palvelua voi sitten harkita kun tulee lappu. Tullin kotisivuilta voisi selvitä tarkemmat maksut, mutta ei jaksa. Muistaakseni itse tullausmaksu on merkittävästi pienempi kuin alv. Kumpikin tietysti maksetaan koska paketti on USAsta.

Vierailija

Olen tilannut tavaraa useitakin paketteja jenkkilästä ja viimeisin tuli Hongkongista.
Pikkupaketit ja hinnaltaan alle 100€ paketit tulevat suoraan postilaatikkoon. Alle 100€ hintaiset paketit ovat tullivapaita. Yli 100€ (kokonaishinta eli rahtikulut lasketaan hintaan mukaan) on noudettava tullista. Tulliin maksetaan ALV Sekä tulli joka määräytyy eri tuoteryhmissä eri hintaiseksi. Tullimaksuun vaikuttaa mm. onko kyse uudesta vai käytetysta tavarasta.
Karkeasti olen laskenut, että n. 150 taalaa maksavan paketin saa nykykursseilla käteen n. 150 egen hintaan, kun kulut on maksettu.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Tullista hakeminen oikeastaan sopiikin paremmin. Ei tarvitse odotella postin kuljettelua kotimaan sisällä. Noh, selviäähän se tässä ajan kanssa.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Ehkä Itellalla on erilaisia sopimuksia asiakkaidensa kanssa? Olen ollut erittäin tyytyväinen erään V*kaupan palveluun.

Kun tilaan tavaran (ja maksan sen) tiedän täsmälleen, milloin se on lähtenyt (eräästä eteläisestä maasta), milloin se on tullut Suomeen ja voin katsoa netistä koodilla, milloin se on paikallisessa asiamiespostissa, josta haen sen ennen kuin postilaatikkoon tulee tieto seuraavana päivänä.

Koskee ehkä tulli- ja hyvitysmaksuttomia tuotteita tuo hyvä ja halpa palvelu vain?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kai tuo seurantapalvelu koskee kaikkia paketteja EU-alueen ulkopuoleltakin. Lähettäessä antoivat koodin, jolla saa netistä paketin kulkua seurattua.

Jossain vaiheessa se tullimaksu ja ALV pitäisi veloittaa. Ehkä se sitten vaatii joko sen valtakirjan Itellalle tai tullista suoraan noutamisen.

Vierailija

Itse tilannut sorvityökaluja ja varaosia jenkeistä. Tulliluettelosta katsottuna niiden tullimaksu on about 2%:ia ja päälle ALV 22%. Pienemmät paketit, joissa hinta on alle 100€ tosiaan tulee ihan lähimpään postiin noudettavaksi tai suoraan laatikkoon ja pari kertaa ollut "tullin avaama" teipit kyljessä.

Muutaman satkun paketin kerran noudin Tampereen tullista. Sijaitsee hieman syrjässä, joten etsimiseen meni oma aikansa. Mukaan olin ottanut lappusen joka tuli postista ("pakettinne on noudettavissa tullista"). Samassa yritettiin mainostaa perkeleen kallista postin suorittamaa paketin tullausta, ei kiitos. Mukaan otin myös kaikki maksutositteet/tilausvahvistukset tavaroistani.

Suositeltavaa on myös valmiiksi katsoa tullin sivuilta tavaroille ryhmäkoodi valmiiksi, niin homma käy nopeasti tullin päässä. Tullissa piti odotella noin puoli tuntia vuoroa (muutama asiakas ennen minua). Sitten tullihenkilö haki pakettini varastosta, kiikutti pöydälle ja pyysi avaamaan. Avasin, nostelin tavarat pöydälle ja hän niitä silmäili ja paketti takaisin kasaan ja tiskille. Hän alkoi kyselemään tuotteiden käyttötarkoitusta tai että mitä ne ovat, etsiäkseen niille koodit ja tullimaksuprosentit. Ojensin lappusen jolle olin koodit merkinnyt ja hän ilahtui, että varmaan hänen kohdalla ensimmäinen joka näin on tehnyt ja kaikkien prosenttien etsimisiin meni noin kaksi minuuttia, kun ei tarvinnut erikseen alkaa arvuuttelemaan, että mihin tuotekategoriaan mikäkin tavara kuuluu.

Lopuksi maksoin käteisellä (heille ei tainnut kelvata Electron eikä luottokortti), noudin pakettini siitä tiskiltä ja sitten kotiin Loppkustannus tosiaan oli sen noin 2%:ia tullimaksua ja ALV 22%.

Vierailija

Paska laitos. Siinä vaiheessa ovat astuneet varpaille kun kävivät tutkimaan EU:n sisäistä tavaraliikennettä. Eivät minun kohdalla, olen ehkä osannut tilata kamaa oikeista liikkeistä, mutta hesassa alkoivat bustailla ihmisiä patukoiden ostamisesta.

Itseäni v*tuttaa näissä tällaisissa hommissa aina kun stasi kyselee käyttötarkoitusta. Olisi pitänyt varmaan apteekissakin alkaa vittuilla kun kyselivät käyttötarkoitusta lämpömittarille.

Vierailija

Jos paketti menee tulliin ja sieltä vasta postiin niin paketissa on merkintä tullauksesta. Kertaakaan ei omissa paketeissa ole mitään merkintöjä ollut enkä ole mitään tulleja maksanut joten ilmeisesti osaan tilata oikein ja kuten jotkut muutkin, oikeasta paikasta.

Vierailija

EU:n sisältä tuleva tavarahan liikkuu kaikki vapaasti kuten kotimainen. Muualta raja-arvon ylittävästä menee ALV, tullia joko ei ole tai harvoin yli 10 %. Tullia lähinnä vaatteissa, autot, alkoholi ym. ovat sitten ihan eri asia.

Vierailija

Hmm...jos tilaaja on maksanut tilaamansa tuotteen etukäteen (kuten yleensä nettiostoissa ulkomailta..) ja paketti lähetetään tilaajan osoitteeseen tavallisena pakettina niin kuinka tulli aikoo ennustaa tavaran hinnan yms. ja vieläpä näkemättä pakettia ?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat