Kaatuuko traktori selälleen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä on jatkoa tälle keskustelulle.

Takavetotraktorilla yritetään vetää raskasta taakkaa, jota se ei jaksa liikuttaa. Todellisuudesta poiketen, takapyörien kitka maahan nähden on äärettömän suuri. Moottorin voima riittää ja voimansiirto kestää. Kaatuuko traktori selälleen, kun veto tapahtuu taka-akselin:
1) Keskeltä.
2) Yläpuolelta.
3) Alapuolelta.

<- Click!

Sivut

Kommentit (134)

Vierailija
jussipaita
Tämä on jatkoa tälle keskustelulle.

Takavetotraktorilla yritetään vetää raskasta taakkaa, jota se ei jaksa liikuttaa. Todellisuudesta poiketen, takapyörien kitka maahan nähden on äärettömän suuri. Moottorin voima riittää ja voimansiirto kestää. Kaatuuko traktori selälleen, kun veto tapahtuu taka-akselin:
1) Keskeltä.
2) Yläpuolelta.
3) Alapuolelta.

<- Click!




1. Kaatuu selälleen
2. Kaatuu selälleen
3. Kaatuu selälleen

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

eiköhän se selälleen mee jos kuorman kiinnitys on semmoinen että sallii sen keulimisen/kiertymän

komian traktorin piirsit

ihan kuin ukin vanhat porschet, joista oli pakoputket käännetty ylös. tuossa alkuperäisessä muodossa taaksepäin sojottava putki:

Vierailija

Jos vedetään taka-akselin alapuolelta ja takapyörien kosketuskohdan alapuolelta (kynnetään maata tai pyörien välissä on oja) niin ei kaadu. Siis pointti on siinä, onko vetotanko kiinnitetty vetopyörien ja maan kosketuskohdan ylä- tai alapuolelle.

Vierailija
korant
Jos vedetään taka-akselin alapuolelta ja takapyörien kosketuskohdan alapuolelta (kynnetään maata tai pyörien välissä on oja) niin ei kaadu. Siis pointti on siinä, onko vetotanko kiinnitetty vetopyörien ja maan kosketuskohdan ylä- tai alapuolelle.

näin juuri...eli toisinsanoen jos kiinityskohta on akselin yläpuolella ni alkaa keula kohota...(seki tullu ihan käytännössä todistettua)

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
klou
eli toisinsanoen jos kiinityskohta on akselin yläpuolella ni alkaa keula kohota...(seki tullu ihan käytännössä todistettua)
voi se olla akselin alapuolellakin, kunhan se on vain renkaiden tukipinnan (eli maanpinnan) yläpuolella...

Vierailija

Turvakaaret ja hytit tulivat pakolliseksi, koska kuskit joko rusentuivat kaatuilevan traktorin alle tai putosivat kyydistä pyörien tai työkoneen alle.

Eräskin ajoi ojaan ja jäi jaloistaan kiinni ja ehti polttaa askin tupakkaa ennenkuin paleltui hengiltä.

Vierailija

Juu tuon homman takia jokaisessa käyttöohjeessa kielletään traktorilla hinaaminen pelkästään työntövarrella.

Vierailija

Turhan fiksua porukkaa täällä, kun kaikki tiesivät. Moni kuitenkin on veikannut, että kone ei kaadu, jos veto tapahtuu akselin alapuolelta. Mutta eihän se traktori kaadu taka-akselin keskipisteen ympäri, vaan siitä pisteestä, missä takanakit koskettavat maata.

Kolmipistenostolaitteeseen kiinnitetyllä vetimellä voi kuitenkin hinata ilman pelkoa traktorin kaatumisesta. Toki nytkin voi etupyörät kohota ilmaan, mutta vain siihen saakka, kunnes vetokoukku osuu maahan. Hieman vastaavia "kaatumarautoja" on pulling-traktoreissa. Takapyörille halutaan mahdollisimman paljon painoa, mutta kone ei silti saisi kaatua nurin.

Tässä videossa vain työvälineen kolmipistekiinnitys estää typerää kuljettajaa loukkaamasta itseään:
http://www.youtube.com/watch?v=3TPkDQVc0Gc

Tämä havainnollistaa koneen painopisteen:
http://www.youtube.com/watch?v=6yfrhxZOs9I

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Tässä kuvassa taas vain matemaattisen tarkasti sijoitettu
vastapainomummo estää kolmipistetuettua traktoria nyykähtämästä turvalleen:

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Sleeping Lion
Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt19.11.2007

Oletetaan vetovälineeksi jäykkä aisa.

Väitteiden mukaan traktori kaatuu selälleen silloinkin kun kuormaa vedetään akselin alta. Mihinkäs suuntaan traktori sitten silloin pyörähtää kun pistämme peruutusvaihteen päälle?

Vierailija
salai
Tässä kuvassa taas vain matemaattisen tarkasti sijoitettu
vastapainomummo estää kolmipistetuettua traktoria nyykähtämästä turvalleen:




Tästä kuvasta tuli taas mieleen salain avaama "Nimimerkkejä mielikuvina" ketju.

Vierailija

Traktori kaatuu taaksepäin vain kun vetolinja on taka-akselin yläpuolella, paitsi jos olaan riittävän jyrkässä mäessä ajamassa ylöspäin voi kuorma vetää traktorin ympäri. Tallaisia tapauksia on sattunut esim. armeijan kuljetuksissa vaikeassa maastossa vedetäessä kuormaa perävaunussa jyrkkää mäkeä ylös.

Vierailija

Tässä asiassa näyttää olevan paljon väärää tietoa palstalaisilla, joten korostan vielä:
-Jos vetolinja on taka-akselin alapuolella niin traktori ei kaadu selälleen silloin kun se itse vetää kuormaa.
-Asiaa voi tarkastella maanpinnan suteen ja ottaa huomioon että vetolinjalla oleva voima on tukivoima toinen tukivoima on maanpinnassa ja kolmas pystysuora tukivoima on etupyörien kohdalla joka on nolla kun vetolinja on tasan taka-akselin korkeudella.
-Jos vetolinja on akselin yläpuolella alkaa traktori keulimaan ja kaatuu nopeasti selälleen ellei muut rakenteet estä sitä.

-Kaatuminen tapahtuu myös jos KUORMA vetää traktoria, tällöin vetolinjan on oltava maanpinnan yläpuolella ja voimaa oltava tarpeeksi sekä kitka maan ja takarenkaiden välissä riittävä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat