Kansalaispidätys.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli mieleen kansalaispidätys, kun kävelin äsken tuolla ulkona ja vastaantulija poltti marihuanaa. Mutta olin liian väsähtanyt ja työllistetty riehuakseni henkilölle etc.
Muistelisin jonkun tälläisen olevan olemassa, en vielä googlettanut sitä, tai muuta sellaista mitään...
...vaan halusin avata raakana tämän aiheen, korostaen sitä puolta, että tietääkö kukaan tästä mitään ilman googlea yms.?
Ja kiinnostaa onko täällä alan harrastajia ?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Lonkalta ja vanhasta muistista.

Kansalaispidätystä Suomessa ei ole.

Jokainen saa ottaa rikollisen kiinni verekseltään tekopaikalta. Tämä koskee/on koskenut lähinnä murtoja, ryöstöjä varkauksia pahoinpitelyjä.

Mitään velvollisuutta tällaiseen toimintaa ei ole.

Tämä kuuluu samaan kategoriaan kuin esim. pakkotila. Jokainen saa tehdä rikoksen, jos sillä estää jonkin suuremman rikoksen tai onnetomuuden tapahtumisen. Tekemisistään on ilmoitettava välittömäsi viranomaisille. Saa esimerkiksi murtautua kauppaan, jos siellä on tulipalonalku, jonka pystyy sammuttamaan.

Tällaiset teot ovat molemmat hyvin vaarallisia itselle, Joudut tekemään päätösen asiaan puuttumisesta sekunnissa/sekunneissa ja sitten oikeus saatta harkita pari viikkoa lätkäiseekoö sinulle tuomin liian kovista voimakeinoista tai turhasta murrosta.

Kannattaa siis harkita puuttuuko vai ei jo etukäteen. Pienen rikoksen tai rikkomuksen estäminen tai edes ilmoittaminen ei ole pakollista, joskin ilmeisen suotavaa.

Vierailija

Sen verran, asiaa sivuten, on kokemusta että kerran jouduin menemään väliin puukotukseen. Puukottaja istui lähes tajuttoman uhrin päällä ja kerkesi lyömään uhria kerran kaulaan leipäveitsellä. Tämän jälkeen ei enää kerennyt. Uhri säilytti henkensä.

Pari päivää tapahtuman jälkeen menin tietenkin kuultavaksi asiasta (todistajana..). Kysyin virkavallan edustajalta että mitä SAA tehdä jos tällainen tulee vastaan. Vastaus oli "mitä tahansa...jos suinkin uskaltaa ".
Suositella siis ei. Juuri sen takia että suurimmassa osassa tapauksia käy huonosti myös väliinmenijälle.

Vierailija
Ataraksia
Tuli mieleen kansalaispidätys, kun kävelin äsken tuolla ulkona ja vastaantulija poltti marihuanaa. Mutta olin liian väsähtanyt ja työllistetty riehuakseni henkilölle etc.

Tuskin minkään sakkojuttujen takia voit syyllistyä vapaudenriistoon, turpaan voisit ehkä saada jos menisit yrittämään.
Eiköhän ole parempi olla sekaantumatta asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.
Mene pidättämään pultsareita, lasolin juonnista yleisellä paikalla tulee saman verran sakkoja.

Vierailija
fenomenologi
Ataraksia

Tuskin minkään sakkojuttujen takia voit syyllistyä vapaudenriistoon, turpaan voisit ehkä saada jos menisit yrittämään.
Eiköhän ole parempi olla sekaantumatta asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.
Mene pidättämään pultsareita, lasolin juonnista yleisellä paikalla tulee saman verran sakkoja.

Niin-joo, mutta kun marihuana laukaisee herkästi minulla ei-toivottuja/negatiivisiä toimintoja.
Psykoosi-tyyppistä vaikutusta siis, ja tämän negatiivisen asian takia olen erityisen herkkä ns. julkiselle marihuanan käytölle, siis sellaiselle jossa altistun kyseiselle tuotteelle.
Ei se mitään jos joutuu tappelemaan, kunhan syyllinen lopettaa esim. kaduilla polttelemisen.

Vierailija
Ataraksia

Niin-joo, mutta kun marihuana laukaisee herkästi minulla ei-toivottuja/negatiivisiä toimintoja.
Psykoosi-tyyppistä vaikutusta siis, ja tämän negatiivisen asian takia olen erityisen herkkä ns. julkiselle marihuanan käytölle, siis sellaiselle jossa altistun kyseiselle tuotteelle.
Ei se mitään jos joutuu tappelemaan, kunhan syyllinen lopettaa esim. kaduilla polttelemisen.

Näyttää siltä, että marihuana aiheuttaa psykoosityyppistä hysteriaa vain ihmisissä, jotka eivät sitä käytä.
Kannattaa käyttää hengityksensuojainta kadulla kulkiessaan, ettei tarvitse vahingoittaa muita ihmisiä jos he epähuomiossa sytyttävät röökin sijaan jointin, tässä turvallisen näköinen malli,
[img]http://www.finn-teho.fi/hengityksensuojaimetscottkemira-c-30_122_133.html
Kuva ei ilmesty, selain ilmoittaa että kuvan kokoa ei saatu. Katso itse millainen naamari sieltä löytyy, mielestäni se suojaa riittävän hyvin savulta, ja estää mielentervysongelmiesi pahenemisen.

Vierailija
fenomenologi
Ataraksia

Näyttää siltä, että marihuana aiheuttaa psykoosityyppistä hysteriaa vain ihmisissä, jotka eivät sitä käytä.
Kannattaa käyttää hengityksensuojainta kadulla kulkiessaan, ettei tarvitse vahingoittaa muita ihmisiä jos he epähuomiossa sytyttävät röökin sijaan jointin, tässä turvallisen näköinen malli,
[img]www.finn-teho.fi/hengityksensuojaimetscottkemira-c-30_122_133.html[/img)

Toi on ihan puppua...
...kääntöpuoli on totta tietenkin, eli on vähemmän halukkuutta käyttää kun on tälläinen "altistuva" yksilö.
Joku peruslääkäri puhui mulle joskus asiasta, että 1/10 ihmisistä on tälläisiä enemmän-altistuvia/negatiivisesti-reagoiva, en kuitenkaan nyt sitten tiedä sen enempää asiaan liittyvistä tutkimuksista.
Mutta ehkä ymmärrät paremmin jos puhun asian yhteydessä mielenterveyteen liittyvistä allergia-reaktioista.

Vierailija
Ataraksia

...kääntöpuoli on totta tietenkin, eli on vähemmän halukkuutta käyttää kun on tälläinen "altistuva" yksilö.
Joku peruslääkäri puhui mulle joskus asiasta, että 1/10 ihmisistä on tälläisiä enemmän-altistuvia/negatiivisesti-reagoiva, en kuitenkaan nyt sitten tiedä sen enempää asiaan liittyvistä tutkimuksista.
Mutta ehkä ymmärrät paremmin jos puhun asian yhteydessä mielenterveyteen liittyvistä allergia-reaktioista.

Laajojen tutkimusten mukaan, samat geenit jotka altistavat uskovaisuudelle, altistavat myös mielenterveysongelmille.

Vierailija
Ataraksia

Täällä jos alkais pidättämään kaikki vastaantulijat jotka polttavat marihuanaa, niin koko kaupunki (ja maa) olisi jumissa "pidätettynä".

Miksi ihmeessä muuten joku vastaantuleva marihuanan polttaja pitäisi pidättää? Ei ne ainakaan minua mitenkään häiritse, joten en näe syytä...

Vierailija

Luin pari päivää sitten jonkun lehtijutun jossa englantilainen työnantaja oli "pidättänyt" työntekijän joka jäi kiinni varastamisesta työpaikalla. Parin avustajan kanssa työnantaja otti miehen kiinni, sitoi hänet, ja vei hänet poliisiasemalle.
Työnantaja pidätettiin sitten vapaudenriistosta, kun varas itse sai vain pienet pienet sakot. "Pidätys" ei kuulemma ollut muuten laiton, mutta se että varkaan kädet sidottiin oli.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
fenomenologi
Ataraksia

[img]http://www.finn-teho.fi/hengityksensuojaimetscottkemira-c-30_122_133.html
Kuva ei ilmesty, selain ilmoittaa että kuvan kokoa ei saatu. Katso itse millainen naamari sieltä löytyy, mielestäni se suojaa riittävän hyvin savulta, ja estää mielentervysongelmiesi pahenemisen.

Aktiivihiilinaamari on ainakin hyväksi, ei haise saasteet kadulla. Biltemasta saa jotain suojaimia 20 eurolla.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Ataraksia
Muistelisin jonkun tälläisen olevan olemassa, en vielä googlettanut sitä, tai muuta sellaista mitään...
...vaan halusin avata raakana tämän aiheen, korostaen sitä puolta, että tietääkö kukaan tästä mitään ilman googlea yms.?

Vierailija

Kansalaispidätystä ei ole olemassakaan, mutta jokamiehen kiinniotto-oikeus löytyy pakkokeinolain 1§:stä.

Hyvin simppeli laki.

Vierailija
tiäremiäs
Ataraksia

Heh, ulkonäön lisäksi arveluttaa tietenkin miten Ö-luokan keuhkoni jaksavat hengitellä naamari päällä, mutta ehkei se sitten ole niin raskasta kuin jonkun military-kaasarin kanssa.
Tietysti myös arveluttaa se että toisten hupi lisääntyy niin kadulla polttelusta kuin mun maskin käytöstä, ja sitten mä saan näiden tyyppien ilojen sen "raskaantyön" osuuden.
Eli jos tulis lailliseks tollainen kadulla polttelu, niin kyllä lähtisin etsimään uutta kotimaata yms...
Kuitenkin vaikuttaa siltä että polttelijat eivät ymmärrä allergisuutta tai muuta halua olla altistumatta, ja kaduilla polttelu ilmiön estämiseksi kannattaa ehdottomasti soittaa poliisit yksintein tai keplotella ensin polttelijan henkilötietoja itselleen jne.

Vierailija
fenomenologi
...
Näyttää siltä, että marihuana aiheuttaa psykoosityyppistä hysteriaa vain ihmisissä, jotka eivät sitä käytä...

Toden totta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat