Tasoitemassat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen juuri värkkäämässä lapselleni pitempää puista sänkyä, versiosta 120cm pitkä, nyt 160cm.
Puun työstöä olen harrastanut jo aikaa.

On se kumma kun ei löydy mistään ruuvinreikien ja saumojen hävittämiseen massoja jotka eivät kutistu vähintään 20% - 30% kuivuttuaan. Pitää vedellä tasoitetta vähintään kolme kertaa, että jälki olisi tasainen hiomiselle, että maalaamiselle.

Löytyykö palstalaisita tietoa kutistumattomasta tasoitemassasta?

Kommentit (8)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Nikkari valmistaa itse moisen tasoitteen.

Resepti:

Ota sahatessasi syntynyttä purua ja sekoita siihen hiukan värittömäksi kuivuvaa puuliimaa. Täytä kolot, anna kuivua hyvin ja hio sileäksi.
Hienompaa massaa saat kun käytät purun sijasta hiomapölyä.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Taitavat nuo yksikomponenttikitit kaikki kutistua kuivuessaan. Täysin kutistumattomia kittejä löytyy sitten esim. polyesteri- tai epoksipohjaisista 2-komponentti tasoitteista. Itse olen joskus käyttänyt puun kittaamiseenkin Hempelin 2-komponenttitasotetta.

Vierailija

Kiitoksia vastauksista.

Kairamolle,
Erikeepperiin/ vastaavaan liimaan olen useasti sekoittanut sahanpurua, tai hiomapölyä. Mömmö kutistuu, mutta on pahuksen hyvä isompien kolojen täytössä.

Snautille,
Kaksikomponenttikittejä en ole kokeillut. Projektini on kuitenkin viritellä sänky tenavalleni jolla ei ammuta=)
Joten turhia täytteenhakureissuja yritän välttää. Lähimpään kunnolliseen maalikauppaan matkaa 8km, että tuotteen hinta päälle.

Tein uuden virityksen,
Ylitäytin eilen kolot tuplamassalla, enkä vetänyt lastalla ylimääriä pois. Kohta alan tutkimaan tulosta, vetelen puukolla ylimäärät ja hion pinnan sileäksi.
Saas nährä pelittääkö?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

5 vuotta poistin keittiön lattiasta vanhat laatat, jotka olivat lohkeilleet rumasti jo edellisen asukkaan aikana. Alla oli kovalevy. joka oli naulattu pienillä nauloilla mäntylattiaan kiinni ja mitkä keittiön kosteudessa olivat jättäneet mustat ympyrät puuhun.

En keksinyt muuta keinoa kuin porata jälkien kohdalle reiät ja lyödä puutapit niihin. Lautojen saumoissa ei kyllä pysy mikään, kokeilin ainakin lakkaa + hiontapölyä ja kuumaliimaa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Lattialaudat kannattaa repiä vittuun ja keksiä tilalle jotakin järkevämpää. Laatat halkeavat jo betoninkin elämisestä, puhumattakaan että ne ovat puun päällä! Mökillä ja kaverin kotona on puulattiat ja kummassakaan ei tartte periaatteessa siivota, koska kaikki ryönä valuu lautojen väliin.

Meille opetettiin tuo liima-sahajauhomällin synteesiohje jo varhain ala-asteella. On toiminut ainakin täällä, tosin kokemuksia 2v pidemmästä vaikutusajasta ei ole, ala-asteella tehdyt kilkkeet kun on maalattu ja ties missä.

Vierailija

Puruliimakittejä näkyi olevan jopa myynnissä. Sen nyt tekee itsekkin.

Kutistumattoman mutta työläämmän paikan tekee puutapilla. Poikkisyisellä, jonka katkaisee helposti pinnan tasoon vuolemalla. Väri voi olla poikkeava, jolla saa kuviota.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Bushmaster
. . . koska kaikki ryönä valuu lautojen väliin. .

Mene metsään sissirunkulle (jos tuo nyt on ainoa ongelma).

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Uusimmat

Suosituimmat