Mediaan uskominen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka moni uskoo kaiken minkä media meille suo?

>Itse aika skeptinen medioihin, aina löytyy toinen näkökulma asioihin, jos alkaa vähänkin tarkemmin tutkimaan..

Suomen maassa on tapana näyttää uutisissa yleensä 2-3 minuuttia ulkomaita uutisissa ( käsittäen koko maailma ja silloinkin kyseessä yleensä kuolema / katastrofit / ym. ns. huonot asiat ) ja suomenmaata käsittelevää tekstiä / kuvia puolet enemmän ( silloin kyseessä mattilan navetassa syntyi 4 lehmää, tyyliin tämä )

Media antaa HYVINKIN yksityiskohtattoman kuvan maailmasta. n. 6 Mrd ( Miljardia ) ihmistä kuitenkin täällä meitä tekemässä uutisia.

Kuitenkin maailmassa tapahtuu asioita jotka kiinostavat normaali ihmistä hirmu paljon, mutta media ei sitä heille suo, vaan Media antaa heille oman näkemyksensä.

Lopuksi "melkein" aina tulee kulttuuria loppuhuipennoksi mediasta riippumatta, joka koskettaa hyvin pientä määrää ihmisiä joita asia kiinnostaa. ( en sano tätä suinkaan pahalla , hengen ravintoa on aina hyvä olla vastapainoksi elämän tylsyydelle )

http://www.wimp.com/sadtruth/

Törmäsin tuollaiseen, ja jäin miettimään kuinka moni uskookaan valta-medioihin, tulin hyvin huolestuneeksi asiasta.

Ajatellen sitä, kellä on media hallussa voi AINA näyttää sen mitä itse haluaa ( kautta tavallaan pakko myydä jonkin tuotteen, mille itse haluaa saada hyvät markkinat ) kuka valvoo mediaa esim. suomen maassa ja millä periaatteella, vai valvooko kukaan?

Televisio kanavat YLE / MTV3 / Nelonen / Sub TV / JIM ym.., kuka niitä valvoo ja millä periaatteella, kuka tietää.

Onko em. kanavilla oikeus lähettää mitä vaan?

Lopuksi haluan jakaa suurenmoisen työkalun tiedon janoa etsiville.

Unohda iltalehti/sanomat, ampparit, helsingin sanomat raapaus maailmasta.. Kokeile tuota ja muuta et tarvitsekkaan jos kiinnostaa mitä maailmalla tapahtuu oikeasti. Mistä suoemen media vaikenee.

http://www.cooliris.com/

Tällä hetkellä yhteen sopiva Mozilla Firefoksin kanssa, itsellä meni opetteluun aikaa noin, 5 minuuttia ja tajusin homman ytimen.

ps. Kirjostus virheet saan anteeksi koska olen ottanut itsenäisyysjuomaa

Kommentit (9)

Vierailija

Mediaa tekevät ihmiset omien havaintojensa, motivaatioidensa ja joskus jopa moraalikäsitystensä pohjalta.

Mikäli ystäväsi sanoo sinulle, että hänellä on tippuri, niin uskotko häntä? Ainoa todistuksesi on hänen sanansa. Ainoa vastaväite on hänen sanansa. Median sanaa tarkkaillaan ja silloin pitää miettiä missä, mistä, koska, mistä syystä ja puntaroida riskit, kun valehdellaan mikäli valehdellaan.

Vierailija
mallas
Mediaa tekevät ihmiset omien havaintojensa, motivaatioidensa ja joskus jopa moraalikäsitystensä pohjalta.

Mikäli ystäväsi sanoo sinulle, että hänellä on tippuri, niin uskotko häntä? Ainoa todistuksesi on hänen sanansa. Ainoa vastaväite on hänen sanansa. Median sanaa tarkkaillaan ja silloin pitää miettiä missä, mistä, koska, mistä syystä ja puntaroida riskit, kun valehdellaan mikäli valehdellaan.

Aivan..

Siksi minusta tuntuukin hyvin hupaisalta seurata suomen uutisia välillä. Ovat hyvin latteita uutisia, sanotaan mukamas paljon, mutta lopussa jää vaan miettimään mitä oikein tapahtui.

Vierailija

Kun Jenkkimedia väittää heidän tappaneensa 30 Afghanistan Taleban taistelijaa totean;3-kuoli ja loput pääsivät pakoon

kaiketikenties
Seuraa 
Viestejä629
Liittynyt4.10.2008
NotPro
mallas

Aivan..

Siksi minusta tuntuukin hyvin hupaisalta seurata suomen uutisia välillä. Ovat hyvin latteita uutisia, sanotaan mukamas paljon, mutta lopussa jää vaan miettimään mitä oikein tapahtui.

Ehká ne ovatkin parhaita uutisia. Kerrotaan vain tosiasiat ja se, miká on varmaa, spekulaatiolle ei játetá tilaa. Sitápaitsi puhut varmaankin TV-utisista, sanomalehdistá ja netistá saa selventáváá tietoa.
Itse olen tympáántynyt támán maan -españa- uutisiin, ne on valmiiksi pureskeltu kaikki ja sensaationhakuisuus on páiván iskulause. Tapaankin káydá re-lukemassa uutiset suomalaiselta lehdistóltá. Ihan vaan kontrastin vuoksi...

Puedes imaginar un mundo sin música............

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ei todellakaan kannata uskoa mitä sanotaan ja näytetään.

Nykypäivänä ainakin koulussa Äidinkielessä opetetaan medialukutaitoa.

Ainakin 90-luvulla ja 2000-luvulla kouluja käyneet osaavat suodattaa totuutta ja kaikkea tarinaa mitä televisiossan näytetään.

Vierailija
NotPro
...

Uutisia on hyvin paljon, ei jossain kymmenen uutisissa ehdi paljon selostamaan. Ajankohtaisohjelmissa sitten jo vähän enemmän. Itse olen koittanut tuoda esille globaaleja ongelmia, mutta mielestäni en ole kovinkaan värittänyt niitä mitenkään vaan esittänyt niin kuin asiat näyttävät olevan.

Tuo Cooliris-ohjelma on hieno, ja se on varmaan Microsoftin kosketuspinta-pöytää varten ajateltu erityisesti. Tosin jumittaa kun selaa nopeammin.

Vierailija

kantsii pitää suodatin päällä, aina. Pätee tosin kylläkin ihan joka asiassa, ei mitää purematta kannata rupee nielee tieteskään

Uutisia on hyvä lukee sellain,.. valikoivasti ja varauksella

Vierailija

Juuri sopivasti aiheeseen liittyen: "Kansainvälinen uutistoimisto Reuters on nostanut kuvan eroottisesta tanssijasta Johanna Tukiaisesta vuoden merkittävimpien kuvien joukkoon. - - "
Uutinen

Sillä lailla. Kyllä maailmalla tiedetään, mikä on tärkeää... Ja maapallo pelastuu.

RSS-syötteiden lukijat ovat myös kätevä tapa selata tietoa.
Esim. Googlen: http://www.google.com/reader

Vierailija

Kannattaa välillä hieman vilkuilla vaikka noita kommari (propaganda)uutisia tuolta: http://www.vunet.org/

[warning: yhtä pahaa vääristelyä kuin tietyissä meitin valtamedioissa, vaan "toiseen suuntaan"]

Noh, siis suodattimet päälle, ja taustoja(vaikka lähteet!) tarkastellen jotain yllättävää, jota meitille ei kerrota, aina välillä löytyy..

Shit tietty nuo ulkolaiset uutislähteet (+ tarvittaessa google translaattori) avartavat kummasti tätä meitin suppeata uutisnäkökulmaa..

Uusimmat

Suosituimmat