Uusiokäyttöä lentokoneille

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=50:13rwi0fk]http://www.hilavitkutin.com/wp-content/uploads/2007/08/at-port-everglade...
http://www.hilavitkutin.com/category/ve ... lu/page/3/

Aivan järkeväkin keino jatkaa lentokoneen elinkaarta, olisi muuntaa se vesikäyttöön vaikkapa kantosiipisenä. Maaefektiä voisi siivennysillä hyödyntää.

747 Hki - Tallinna reitillä

Kommentit (10)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Näppärän näköinen laite

Lentokoneen muuttaminen vedessä kulkevaksi matkustaja-alukseksi voi tuottaa ongelmia hyväksyntävaiheessa, koska romutettavan koneen rungossa on yleensä ns tunnit täynnä.
Alumiinillahan ei ole mitään varsinaista väsymisrajaa kuten teräksellä, vaan se heikkenee jatkuvasti niin kauan kuin vaihtelevaa kuormitusta riittää. Alkuperäisen lujuuden palauttaminen voisi onnistua mittavalla lämpökäsittelyllä, mutta turvallisinta lienee sulattaa ne oluttölkeiksi; niissä raha on muutenkin paremmassa turvassa lama-aikana kuin vaikkapa islantilaisessa pankissa tai osakkeissa.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8917
Liittynyt18.8.2008

Enpä tiedä. Voipi olla vaikea saada vakaaksi ja kun suomalaiselle veneen katsastajalle vie, niin saattaapa tulla vaikeuksia.

En noita käyttöjä muitakin. Hämeelinnan torilla oli yksi kahvilana (DC 3?, 60-luvulla). Join siellä kahvit, niin että moniko muu on ollut DC 3:ssa.

Eikös ne Ameriikoissa upota niitä nykyisin mereen keinoriutoiksi kaloille.

Vierailija

Koneen rungon kuormitus keskittyy siipien seutuville ja luukkujen kohdalle. Luukut voidaan uudelleensijoittaa paikkaan joka ei ole kuormittunut joissa ei laivakäytössä ole kuormitusta. Lisäksi tarvitaan pohja-osa, joka tukee rakennetta koko matkalta.

Etuna on valmis matkustamo erittäin virtaviivaisessa ja kevyessä rungossa.

Vierailija

Ihan lentämäänkin pääsee DC3:lla. Nimittäin Malmilla toimiva DC3-yhdistys tekee keväästä syksyyn lentoja DC3:lla mm. Viroon Kuressaareen ja Tallinnaan. Esim. lento Helsinki-Tallinna-Helsinki maksaa 170 euroa + jäsenmaksu 20 euroa. Pelkkä sightseeing Helsingin yllä kustantaa 45 euroa jäsenmaksun maksaneille.

Suosittelun lämpimästi, fiilinki koneessa on todella aivan jotakin muuta kuin nykyisissä suihkareissa!

http://www.dc-ry.fi/

Vierailija
syytinki
En noita käyttöjä muitakin. Hämeelinnan torilla oli yksi kahvilana (DC 3?, 60-luvulla). Join siellä kahvit, niin että moniko muu on ollut DC 3:ssa.

Itsekin olin -60 -luvulla useastikin siellä kahvilla. Siellä Torilta alas, järven rannassa. Näitkö meitii? Kaksi moottoripyörää ja kolme immeistä, ei kypäriä, mutta hassut inkkaritossut kaikilla?

Vierailija
mensaani
syytinki
En noita käyttöjä muitakin. Hämeelinnan torilla oli yksi kahvilana (DC 3?, 60-luvulla). Join siellä kahvit, niin että moniko muu on ollut DC 3:ssa.

Itsekin olin -60 -luvulla useastikin siellä kahvilla. Siellä Torilta alas, järven rannassa. Näitkö meitii? Kaksi moottoripyörää ja kolme immeistä, ei kypäriä, mutta hassut inkkaritossut kaikilla?



Muistaako sköne väärin ,vai onko/oliko kyseessä "Hanssin Jukka"
joka oli DC 2 .
Itteki kakarana 60 luvulla koneessa käyny.

Kai kyssy saa.

Vierailija
konemies
mensaani
syytinki
En noita käyttöjä muitakin. Hämeelinnan torilla oli yksi kahvilana (DC 3?, 60-luvulla). Join siellä kahvit, niin että moniko muu on ollut DC 3:ssa.

Itsekin olin -60 -luvulla useastikin siellä kahvilla. Siellä Torilta alas, järven rannassa. Näitkö meitii? Kaksi moottoripyörää ja kolme immeistä, ei kypäriä, mutta hassut inkkaritossut kaikilla?

Muistaako sköne väärin ,vai onko/oliko kyseessä "Hanssin Jukka"
joka oli DC 2 .
Itteki kakarana 60 luvulla koneessa käyny.
Kai kyssy saa.

Kun tuli puheeksi, niin juuri se taisi nimi olla. Siinä lähellä nykyistä linja-autoasemaa
Muoks: DC-2 ja hämeenlinna:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-2

Vierailija
konemies
mensaani
syytinki
En noita käyttöjä muitakin. Hämeelinnan torilla oli yksi kahvilana (DC 3?, 60-luvulla). Join siellä kahvit, niin että moniko muu on ollut DC 3:ssa.

Itsekin olin -60 -luvulla useastikin siellä kahvilla. Siellä Torilta alas, järven rannassa. Näitkö meitii? Kaksi moottoripyörää ja kolme immeistä, ei kypäriä, mutta hassut inkkaritossut kaikilla?



Muistaako sköne väärin ,vai onko/oliko kyseessä "Hanssin Jukka"
joka oli DC 2 .
Itteki kakarana 60 luvulla koneessa käyny.

Kai kyssy saa.




Näin on. Kyseessä oli nimenomaan DC-2 eli Hanssin Jukka jonka kreivi von Rosen Ruotsissa suoritetun kansalaiskeräyksen turvin hankki Suomelle. Kreivi toimi myös koneen ohjaajana sen ainoassa pommituslennossa talvisodan aikana. Nykyään kone kuuluu Keski-Suomen Ilmalilumuseolle mutta en tiedä minkälaiseen kuntoon he ovat sen saaneet. Sen Hämeenlinnalaisen urheiluseuran hoidossahan kone päästettiin häpeällisen huonoon kuntoon.

Uusimmat

Suosituimmat