Ajan luonne

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä pohtinut, että jos aikaa ei voi kääntää taaksepäin, niin voiko sen tilapäisesti pysäyttää? Aikahan on liikettä tilassa. Jos esim äärimmäinen kylmyys pysäyttää elektronien liikkeen atomissa, niin eikö silloin ajan voi rajoitetussa tilassa jäädyttää eräänlaiseksi "kuplaksi" jossa mikään ei liiku, joten aikakaan ei käytännössä kulu?

Sivut

Kommentit (26)

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Rikastaja
Olen tässä pohtinut, että jos aikaa ei voi kääntää taaksepäin, niin voiko sen tilapäisesti pysäyttää? Aikahan on liikettä tilassa. Jos esim äärimmäinen kylmyys pysäyttää elektronien liikkeen atomissa, niin eikö silloin ajan voi rajoitetussa tilassa jäädyttää eräänlaiseksi "kuplaksi" jossa mikään ei liiku, joten aikakaan ei käytännössä kulu?

Riippuu siitä käsittääkö ajan kaikkeuden kokonaisliikkeen kautta vai yksittäisen objektin sisäisen liikkeen kautta. Aika on tässä mielessä monikäsitteinen asia (riippuvainen tarkastelukonseptista). Yksittäisen havaitsijan (tai atomin) kokema aika (tai ulkoinen liikenopeus) on siis vain yksi aspekti eli tapa tarkastella ajan luonnetta.

Einstein kuvaa mielestäni aikaa yhtenä (avaruuden) ominaisuutena ja sellaisena sitä on todella vaikea hahmottaa.

Vierailija
Rikastaja

Kylmyyttä ei ole, on vain lämpöä

Jotta päästäisiin "täydelliseen kylmyyteen", on päästävä eroon kaikesta energiasta, joka tilassa on

Näin siis: aika = liikettä tilassa = lämpöä = energiaa
Eli: ei aikaa = ei liikettä tilassa = ei lämpöa = ei energiaa

Mutta rupeappa tarkemmin ajattelemaan ajan sisintä olemusta. Mitä se tarkkaan ottaen on?

Se, että mikään ei liiku, mitään ei tapahdu, ei tarkoita että aika olisi pysähtynyt. Vaikka kaikki pysähtyisi, niin se ei mitenkään pysäytä ajan kulkua. Vaikka kaikki alkaisi sitten liikkua, ei aika taas alkaisi kulua.

Aikaa ei ole olemassakaan. Se on vain ihmisen tapa hahmottaa tapahtumien kulkua. Kappaleet eivät tarvitse mitään "maagista aikaa" voidakseen liikkua. Ne vain liikkuvat. Älä heti tuomitse, ajattele ensin tarkemmin, ja huomaat että niin se vain on...

Jos ajan voisi pysäyttää, eli sitä voisi siis jotenkin hallita, niin silloin sen saisi myös kulkemaan takaperin. Mutta koska aikaa ei ole, tämä on mahdotonta.

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=5&t=35070

Vierailija
Rikastaja

Erityisen suhteellisuusteorian mukaan ajan pysäyttäminen olisi periaatteessa ainakin lähes mahdollista.

Otan esimerkiksi kaikkien tunteman kaksosparadoksin:

Jos minä pysytyisin jakautumaan kahdeksi identtiseksi kaksoseksi ja kaksosveljeni lähtisi pitkälle avaruusmatkalle (minun silmissäni useiksi vuosiksi) ja kaksoseni kiihdyttäisi nopeutensa lähes valon nopeuteen.

Veljeni palaa minun kelloni mukaan 50 vuoden päästä, (jolloin taidan olla jo eläkkeellä) mutta hän kertookin olleensa matkalla vain muutamia vuosia, eikä veljeni ole juuri vanhentunut sitten viime näkemämme. Aika on siis lähes pysähtynyt!

Mihin muuten perustat väitteesi että aikaa ei voi kääntää taaksepäin vai oliko se jokin oletus?

Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo ajan pysäytys jäädyttämällä. Lämpöhän on aineen rakenneosien värähtelyä, jos päästään absoluuttiseen nollapisteeseen eli läpötilaa ei ole niin ilmeisesti myös tilavuuden tulisi olla nolla. Ainakin tekemäni Gay-Lussacin kokeen mukaan.
Tällöin ei kappaleella taatusti ole lämpöenergiaa, jos kappaletta pystytään pitämään paikallaan ulkoisesti vaikka magneettikentällä (Jos kappale sattuu olemaan magneettinen absoluuttisessa nollapisteessä)
niin kappale näyttäisi olevan ulkoisesti paikallaan.

Onko se silti sisäisesti paikallaan? Ymmärtääkseni elektronit liikkuvat vielä tässäkin tapauksessa.
Eli koko systeemi ei ole kokonaan paikallaan!

EDIT: Näin ollen en ymmärrä kuinka saat tuon koeasetelman edes toimimaan?

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
Tumppi L
Aikaa ei ole olemassakaan. Se on vain ihmisen tapa hahmottaa tapahtumien kulkua. Kappaleet eivät tarvitse mitään "maagista aikaa" voidakseen liikkua. Ne vain liikkuvat. Älä heti tuomitse, ajattele ensin tarkemmin, ja huomaat että niin se vain on...

Kävele vaikka kymmenen metriä eteenpäin. Liikut tila-ulottuvuudessa. ok. Palaa sitten samaan pisteeseen mistä lähdit. Kävele sama matka samaan suuntaan uudelleen.
Oliko se sama matka ? No tai, senhän jo tiedätkin.

Vierailija

Olen Davidin ja Tumppi L:n linjoilla. Kaikkeuden kokonaisliikkeen kautta hahmotettavaa ajan käsitettä ei varsinaisesti ole olemassa (muuta kuin nimenomaan virheellisenä käsitteenä päämme sisällä). Sen sijaan aika (tai ehkä ennemminkin "ajan nopeus") tilan yhtenä ominaisuutena on olemassa. Tietysti tämäkin ajan nopeus on vain suhteellinen mitta, sillä aika vaikuttaa erilaiselta esimerkiksi katsojan nopeudesta riippuen.

Tietysti jos ajattelemme miten tällainen systeemi pitäisi simuloida tietokoneella, joudumme ottamaan jonkinlaisen ulkoisen universaalin ajan käyttöön. Tämä ei silti tarkoita että sellaista on oikeasti olemassa. On vain tämä hetki. Ajan taaksepäin kääntäminen tarkoittaisi vastakohtaisten perusvoimien käyttämistä, ja silloinkin entropian lisääntymisen laki estää asioita palaamasta takaisin ennalleen.

Tottakai menneisyyden käsite on hyödyllinen kehitettäessä teorioita, mutta se ei tarkoita sitä että sitä on olemassa muuta kuin muistoissa.

Vierailija
4smith4
Erityisen suhteellisuusteorian mukaan ajan pysäyttäminen olisi periaatteessa ainakin lähes mahdollista.

Otan esimerkiksi kaikkien tunteman kaksosparadoksin:

Jos minä pysytyisin jakautumaan kahdeksi identtiseksi kaksoseksi ja kaksosveljeni lähtisi pitkälle avaruusmatkalle (minun silmissäni useiksi vuosiksi) ja kaksoseni kiihdyttäisi nopeutensa lähes valon nopeuteen.

Veljeni palaa minun kelloni mukaan 50 vuoden päästä, (jolloin taidan olla jo eläkkeellä) mutta hän kertookin olleensa matkalla vain muutamia vuosia, eikä veljeni ole juuri vanhentunut sitten viime näkemämme. Aika on siis lähes pysähtynyt!

Lähes pysähtynyt. Ja koska massa ei voi saavuttaa valonnopeutta, aika ei voi pysähtyä. Melkein ja tasan voivat olla kaksi hyvin eri asiaa.

4smith4
Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo ajan pysäytys jäädyttämällä. Lämpöhän on aineen rakenneosien värähtelyä, jos päästään absoluuttiseen nollapisteeseen eli läpötilaa ei ole niin ilmeisesti myös tilavuuden tulisi olla nolla. Ainakin tekemäni Gay-Lussacin kokeen mukaan.

Nuo termodynamiikan tilanyhtälöt ovat käsittääkseni erittäin epäpäteviä mm. lähellä absoluuttista nollapistettä. Etenkin, kun ne kuvaavat nimenomaan (ideaali)kaasuja, joita ei kauheasti absoluuttisessa nollapisteessä esiinny. Heliumilla on maailman alhaisin kiehumispiste - nelisen kelviniä.

EDIT: Vielä yksi lisäys: Fysiikan dosentti meinasi, että aika voitaisiin määritellä (muun muassa?) entropian mukaan. Siis entropian kasvaessa aikakin kasvaa. Pohtikaa huviksenne sitä, itse en ole kauhean hyvin välttämättä sisäistänyt.

Vierailija
EemeIi
EDIT: Vielä yksi lisäys: Fysiikan dosentti meinasi, että aika voitaisiin määritellä (muun muassa?) entropian mukaan. Siis entropian kasvaessa aikakin kasvaa. Pohtikaa huviksenne sitä, itse en ole kauhean hyvin välttämättä sisäistänyt.

Tämä on se suuntaus nykyään, jonka Eddington 1920-luvulla aloitti ja sittemmin Hawkings 1970-luvulla rakenteli eteenpäin. Puhutaan siis eri ajoista tai oikeammin ajan nuolista. Yksi on mainitsemasi termodynaaminen aika eli entropian gradientti. Sitten meillä on mm. kosmologinen aika sekä psykologinen aika. Muitakin "aikanuolia" löytyy.

Vierailija

Voisiko joku selittää teoriassa, että MIKSI aika hidastuu nopeuden kasvaessa??? Kukaan ei ole koskaan syytä kertonut, todennut vain että niin se menee. Vai meneekö sittenkään? Itse epäilen vahvasti että kyseessä on vain virhetulkinta...

Vierailija
Tumppi L
Voisiko joku selittää teoriassa, että MIKSI aika hidastuu nopeuden kasvaessa??? Kukaan ei ole koskaan syytä kertonut, todennut vain että niin se menee. Vai meneekö sittenkään? Itse epäilen vahvasti että kyseessä on vain virhetulkinta...

Aiiiiheesta juuri mitään tietämättömänä,
sanosin että:
Nopeus voisi tässä olla jonkinlainen graviotaalinen, heh siis tarkoitan jokin massallinen ominaisuus, ja ns. suurin massa voisi sitten ns. hallita aikaa, olla ns. itsensä. niin ettei siihen niin vaikuta muut voimat...
...siis nopeus antaa tiettyä autonomiaa, paikallaan pysyvyyttä, ei tarvitse liikkua(ns. muiden massojen pillin mukaan), eli käyttää aikaa.

Vierailija

en mie usko että aikaa sellasenaan ees oikeesti on, siis tarkotan että aika on ihmiskäsite, josta universumi viis veisaa, luulen.. kaikenkaikkiaan, olis melko vaikeeta todella pohtia sellasen asian luonnetta mitä ei ylipäätään ole.
Se että ihmisen/eläimen solut vanhenee ja fysiikka rapistuu kuoleman lähestyessä ja "ajan" kuluessa, ei välttämättä meinaa sitä että aikaa olisi olemassa. Jos onkin vaan se paikka ja tila?
Mutta tää nyt on vaan tällanen vilosoohvinen näkökulma asiaan, tavallaan

ajan luonne näin ollen olis juuri sellainen, millaiseksi ihminen sen käsityksiensä pohjalta määrittää ja on tällä hetkellä määrittänyt.

btw tässä ketjussa tulee vähän sellanen "Outo tunne" - topicin kaltainen fiilis, jotenkin..

Vierailija
Tumppi L

Siitä voi jokainen antaa oman mielipiteensä, miksi aika hidastuu, sillä kysymykseen ei ole oikeaa saati väärää vastausta. Fysiikan tehtävänä ei ole vastata tällaiseen filosofiseen kysymykseen, vaan selittää havaintojen perusteella se mitä selitettävissä on. Toki fyysikoille (ja kaikille muillekin) on suotavaa pohdiskella filosofisia kysymyksiä, koska se kehittää ajattelumaailmaa.

Klassisen fysiikan mukaan voimme liikkua kolmessa paikkaulottuvuudessa vapaasti, ilman että aika hidastuu tai nopeutuu mihinkään suuntaan. Voidaan ajatella, että universumilla on sisäinen, absoluuttinen kello joka tikittää ikuisesti samalla nopeudella ja kaikki muut ajanhetken suhteutetaan tähän absoluuttiseen kellokoneistoon. Tämä kuulostaa arkijärjellä ajateltuna täysin luonnolliselta ja toimivalta systeemiltä. Kuitenkin havainnot ovat osoittaneet, että malli on väärä.

Suhteellisuusteorian mukaan aika ja paikka ovat kytkeytyneet toisiinsa varsin hassulla tavalla. Voidaan ajatella, että avaruus on aidosti neliulotteinen siten, että vaikka pysyisimme paikoillamme noin klassisesti katsottuna, niin todellisuudessa viiletämme hirmuista vauhtia tässä avaruudessa aikakoordinaatin suhteen. Tämä ei tietenkään näy arkielämässä millään tavalla, mutta nopeuksien kasvaessa ajan ja paikan kytkeytyminen tulee yhä paremmin näkyviin. Tietysti suhteellisuusteoriakin on vain eräs ajatusmalli, mutta sen antamat tulokset ja ennusteet ovat toistaiseksi vastanneet havaintoja paremmin kuin minkään muun teorian.

Vierailija
Tumppi L

No katsos nopeus nyt kasvaa kiihdyttäessä ja kiihdytys
hidastaa kelloja.

Mainittakoon että kellot jotka hidastuvat ovat kellot kaukana
kiihdyttäjän takapuolella, vielä kauempana taasen
kellot siirtyvät taaksepäin.

Vierailija
jartsa

hidastaa kelloja.

Tuo oli viidenneksi paras syy.

Kello ja sen viisarit ovat hiukkasen eri koordinaatistoissa.
Kun kello ammutaan tykillä niin kellon ja sen viisarien
koordinaatistojen muutokset sattuu olemaan semmoiset
että koordinaatistot ovat enempi lähekkäin.

Vierailija
jartsa
Tumppi L

hidastaa kelloja.

Koska olen helkutin utelias, kysyn taas, että MIKSI näin tapahtuu??? Miksi kellot hidastuvat???

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat